dekar24k Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) Heisann, Jeg har i en måneds tid virkelig fått en vrien nøtt å knekke. Jeg merket plutselig en dag at jeg ikke fikk hastigheten som jeg betaler for (500mbit), men det som var litt rart var at hastigheten lå ganske bestemt på 100mbit. Mistenkte da at båndbredden på et punkt i nettverket ble cappet. Sjekket routeren (Netgear XR700) og ganske så riktig ser jeg at WAN port er oppført som 100M/FULL, istedet for 1000M/1GBit. Jeg har altså følgende oppsett: Telenor Fiber I-020G-F fiberboks -> Netgear Nighthawk XR700. Det første jeg gjorde var å teste med ny CAT 6-kabel, da jeg har kommet ut for dårlige nettverkskabler tidligere. Dette hjalp ingen ting. Jeg lagde tom. en ny kabel, bare for å utelukke at jeg hadde flere kabler som var defekte. Kobler da ut routeren og kjører fiberboksen direkte i gbit-NIC på min stasjonære PC. Først da får jeg makset fiberlinja og alt virker som det skal. Tenker da at problemet ligger hos routeren min. Resetter den 30-30-30, oppgraderer firmware, nedgraderer firmware etter alle kunstens regler, men til ingen nytte. Fiberboksen koblet til WAN-porten negotiater kun til 100mbit! .. Det neste jeg gjør er da å ta frem en gigabit switch for å koble som et ledd mellom fiberboks og router, for å la denne ta seg av negotiation mellom fiberboks og router. Jeg ser da at WAN-porten i Netgear-routeren viser 1Gbit (som den skal), men porten (på switchen) som Telenor fiberboksen er koblet i, er låst på 100mbit. Hvordan i alle dager kan dette skje? Altså at fiberboksen fra Telenor capper båndbredden til 100mbit når den kobles til router eller switch, men kobler jeg den direkte i et nettverkskort så gir den maks båndbredde. Kan det være noe feil med denne fiberboksen? Den har vel heller ikke noe interface så vidt jeg vet og det er vel heller ikke noe å resette. Telenor support insisterer på at routeren min ikke støtter gigabit nettverk (duh) og det var visst veldig vanskelig for de å bare sende meg en ny fiberboks. Uansett. Jeg begynner å bli desperat. Alle innspill mottas med stor takk! Oppdatering: For å utelukke feil på mitt utstyr har jeg testet med både min Netgear XR700 router og en "dum" gigabit switch med følgende resultater: - GBit NIC PC til Netgear XR700 WAN-port viser 1000M/FULL - GBit switch til Netgear XR700 WAN-port viser 1000M/FULL - Telenor ONT til Netgear XR700 WAN-port viser 100M/FULL - Telenor ONT til GBit switch viser 100M/FULL Gjort forsøk med tre forskjellige kabler. Alle CAT6, testet 100% OK. Det må da "garantert" være feil på hvordan Telenor fiberboksen negotiater link speed? Endret 7. november 2019 av dekar24k Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Har du testa med å låse WAN på ruter til gigabit? er du heldig så er det nok til å løse problemet ditt. Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 6. november 2019 Forfatter Del Skrevet 6. november 2019 Har du testa med å låse WAN på ruter til gigabit? er du heldig så er det nok til å løse problemet ditt. Takk for innspill. Jeg har undersøkt dette, men det virker ikke som det går an å låse WAN til gbit på denne ruteren. Ikke uten custom fw hvertfall. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Koble PC-en din til WAN-port på ruteren og se om ruteren negotiater til 100M eller 1000M. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 (endret) Kobler da ut routeren og kjører fiberboksen direkte i gbit-NIC på min stasjonære PC. Først da får jeg makset fiberlinja og alt virker som det skal. ... Hvordan i alle dager kan dette skje? Altså at fiberboksen fra Telenor capper båndbredden til 100mbit når den kobles til router eller switch, men kobler jeg den direkte i et nettverkskort så gir den maks båndbredde. ... Kan det være noe feil med denne fiberboksen? Den har vel heller ikke noe interface så vidt jeg vet og det er vel heller ikke noe å resette. Synes du det er rart at Kundeservice til Telenor ikke er villig til å sende deg ny ONT når du selv sier du får hva du betaler for så fort datamaskinen din kobles til deres CPE? De har ikke noe support på ditt eget utstyr, slike grenser/demarc må eksistere for å tydelig skille hva som er deres ansvar og hva som er ditt eget ansvar. Dette lukter ikke brukerfeil, dette stinker brukerfeil. Endret 7. november 2019 av AnthonyEdwardS 1 Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 7. november 2019 Forfatter Del Skrevet 7. november 2019 Synes du det er rart at Kundeservice til Telenor ikke er villig til å sende deg ny ONT når du selv sier du får hva du betaler for så fort datamaskinen din kobles til deres CPE? De har ikke noe support på ditt eget utstyr, slike grenser/demarc må eksistere for å tydelig skille hva som er deres ansvar og hva som er ditt eget ansvar. Dette lukter ikke brukerfeil, dette stinker brukerfeil. Hyggelig svar. Når en ny ("dum") gigabit-switch koblet alene på ONT negotiater til 100M så er det vel naturlig å mistenke at noe er feil med måten boksen handshaker på? Lite produktivt innlegg. Forstår du jobber med support men alle kunder er ikke like brødhuer.. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 (endret) Kan det være noe feil med denne fiberboksen? Den har vel heller ikke noe interface så vidt jeg vet og det er vel heller ikke noe å resette. Sjekk om det er satt noe begrensing på hastighet eller QOS hvis ikke er det enten feil på en eller software feil. Det burde ikke være noe problem å få 500 mbit på kabel eller trådløs router i dag, må være ganske gammel utstyr i så fall. Men har opplevd slikt selv netgear og asus har en del dårligere topproutere desverre så bedre å skaffe noe brukt en stund til. Asus ac88u burde være god nok. Burde ikke koste særlig mere en rundt 2000 kr brukt. Ad7200 ble tatt inn på reklamasjon på grunn av defekt trådløs så fikk igjen pengene. Endret 7. november 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 7. november 2019 Forfatter Del Skrevet 7. november 2019 Sjekk om det er satt noe begrensing på hastighet eller QOS hvis ikke er det enten feil på en eller software feil. Det burde ikke være noe problem å få 500 mbit på kabel eller trådløs router i dag, må være ganske gammel utstyr i så fall. Men har opplevd slikt selv netgear og asus har en del dårligere topproutere desverre så bedre å skaffe noe brukt en stund til. Asus ac88u burde være god nok. Burde ikke koste særlig mere en rundt 2000 kr brukt. Ad7200 ble tatt inn på reklamasjon på grunn av defekt trådløs så fikk igjen pengene. Netgear XR700 er relativt ny toppmodell, men den har, som så mange andre av disse "gaming"-routerne mye bugs. Nå er det jo ikke relatert til denne uansett, da en dum og splitter ny gigabit switch gir det samme resultatet (100mbit på porten). Det jeg mistenker er at Telenor-boksen har lagret MAC-adressen til nettverkskortet i PCen min en gang og gir den 1000mbit ved tilkobling, mens alt andre får 100mbit av en eller annen merkelig grunn. Det er altså ikke relatert til Netgear XR700 routeren, da den ikke er koblet til engang. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 (endret) Det jeg mistenker er at Telenor-boksen har lagret MAC-adressen til nettverkskortet i PCen min en gang og gir den 1000mbit ved tilkobling, mens alt andre får 100mbit av en eller annen merkelig grunn. Det kan vi trygt si ikke er tilfellet. Kanskje den ene siden ikke bruke auto-negotiation? Begge må ha auto-negotiation skrudd på for at auto-negotiation skal fungere. Det er normalt tilfellet. Kan være modemet ditt er satt fast til 1G eller der er problemer med auto-negotiation på switchen din. Endret 7. november 2019 av tigerdyr Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Det er jo enkelt å teste om Telenor-boksen har lagret MAC, bare spoof PC-ens mac i XR700's WAN. Har du prøvd å la Telenor-boksen være uten strøm en lengre periode, f.eks. en natt? Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 7. november 2019 Forfatter Del Skrevet 7. november 2019 Det er jo enkelt å teste om Telenor-boksen har lagret MAC, bare spoof PC-ens mac i XR700's WAN. Har du prøvd å la Telenor-boksen være uten strøm en lengre periode, f.eks. en natt? Godt råd. Jeg skal forsøke det! Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Kan det være noe med krysset/ukrysset nettverkskabel? Er vel ikke en veldig sannsynlig forklaring, men finner ikke andre forklaringer heller... Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 7. november 2019 Forfatter Del Skrevet 7. november 2019 (endret) Testet nettopp å plugge fra nettverkskortet på den stasjonære PC'en og til WAN-porten på routeren. Får da opp gigabit/1000M. Dette er med SAMME kabelen som jeg bruker fra Telenor ONT -> Router. Så da utelukker jeg feil på kabel og utelukker også feil på router. Da er det ett punkt igjen og det er fiberboksen fra Telenor. PS. Vil gjerne ha innspill fra AnthonyEdwardS oppi her om hvordan dette kan "stinke brukerfeil" .. Takk. Endret 7. november 2019 av dekar24k Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 7. november 2019 Forfatter Del Skrevet 7. november 2019 Synes du det er rart at Kundeservice til Telenor ikke er villig til å sende deg ny ONT når du selv sier du får hva du betaler for så fort datamaskinen din kobles til deres CPE? De har ikke noe support på ditt eget utstyr, slike grenser/demarc må eksistere for å tydelig skille hva som er deres ansvar og hva som er ditt eget ansvar. Dette lukter ikke brukerfeil, dette stinker brukerfeil. Les oppdatering i første post og gjerne siste posten min over her. Er spent på hvordan du begrunner at dette kan "stinke" brukerfeil. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) Er begge kablene du har brukt egenproduserte? Det er samme kabel du brukte når du koblet PC direkte mot ONT og fikk GbE? Med at du får GbE mot pc, mistenker jeg at det er noe kabler eller ruteren.At noe gir GbE mot en enhet og ikke en annen, kan i noen tilfeller også skyldes pluggen i seg selv "og litt uflaks". Endret 8. november 2019 av NULL Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 8. november 2019 Forfatter Del Skrevet 8. november 2019 Ja, jeg har testet alle kabler mot alle enheter. Et par egenproduserte, et par splitter nye fabrikkproduserte Cat6. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) Har/hadde et scenario med en asus rt3200 att WAN viser 100Mbps uansett hvor mange kabler jeg skiftet/testet med. Har ikke fått noen fullgod forklaring på hvorfor annet enn skifte av kabel på forum til merlin build. Så blir spørsmålet selger komplett,dustin,og andre webshoper kabler som er merket CAT6 og CAT6a som i realiteten er CAT5? Har dog ikke oppdatert firmware på den i ettertid da den er blitt nedgradert til papirvekt og duger ikke som accesspoint heller. Endret 8. november 2019 av Lindsay Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 9. november 2019 Del Skrevet 9. november 2019 Foreløpig er det kun PCen som har vist gigabitforbindelse. Kan det være noe med PCen som gjør at den viser feil? At den også egentlig har 100mbit? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. november 2019 Del Skrevet 9. november 2019 Har/hadde et scenario med en asus rt3200 att WAN viser 100Mbps uansett hvor mange kabler jeg skiftet/testet med. Har ikke fått noen fullgod forklaring på hvorfor annet enn skifte av kabel på forum til merlin build. Så blir spørsmålet selger komplett,dustin,og andre webshoper kabler som er merket CAT6 og CAT6a som i realiteten er CAT5? Har dog ikke oppdatert firmware på den i ettertid da den er blitt nedgradert til papirvekt og duger ikke som accesspoint heller. Tror ikke du skal fokusere så mye på kabling. CAT5e støtter gigabit. Selv CAT5 støtter som regel gigabit på korte strekk. Så lenge trådstarter får gigabit på en kabel så burde den kunne friskemeldes. --------- @Trådstarter: Kan virke som om auto-negotiation ikke fungerer helt som det skal, eller at autonegotiation ikke er aktivert på noen av enhetene. Her har du litt mer kjøtt på beinet angående hvordan du kanskje kan se hvordan forhandlinga har foregått på Windows. Da kan det være du får ut litt info om hva nettverkskortet på maskina di har mottatt av auto-negotiation fra ONT-en til Telenor. Kan også være noe i det NULL nevner over her, litt "uflaks". Kan være signal som ligger på grenseverdier, der en enhet vil tolke det som noe, mens en annen enhet vil tolke det som noe annet. Eller mikroskopiske forskjeller i fysisk størrelse på connectorer, som gjør at det ikke blir ordentlig kontakt med noen kabler, mens andre blir det ordentlig kontakt med. Ville funnet to gode kabler (som du klarer å få gigabit med), som du "friskmelder" og bruker til krysstesting. Så burde det minimere "uflaks"-momentet 1 Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 9. november 2019 Forfatter Del Skrevet 9. november 2019 Foreløpig er det kun PCen som har vist gigabitforbindelse. Kan det være noe med PCen som gjør at den viser feil? At den også egentlig har 100mbit? Nei, alle enheter viser gigabit, bortsett fra Telenor ONT. Switch <-> PC = 1Gbit | Router <-> PC = 1Gbit | Router <-> Switch = 1Gbit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå