Paal Kvamme Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 V2X er klar til revolusjonere trafikken. Hvis bilgigantene bare blir enige snart Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Tror man trenger begge deler. Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet. Bil 2 server systemet trengs for andre oppdateringer som ikke behøver å gå like raskt. Som vei og føreforhold, trafikkmengde og andre generelle farer. Altså ting som kan brukes i en større sammenheng og distribueres til mange brukere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Huff. Stakkars de el-følsome. [/ironi] 4 Lenke til kommentar
Jens P. Enger Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Volvo har hatt dette i biler levert i Norge siden 2015. Hvis en Volvo spinner, eller sklir på glatta, får andre Volvoer beskjed, og viser info om dette når de er på samme plassen. Tidligere i år kjøpte VAG en andel i Volvo online services, så skal ikke se bort fra VAG har flere ben å stå på mtp V2X, https://www.engadget.com/2018/12/20/volkswagen-buys-volvo-connected-car-service. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 En bil kjørte umotivert inn til siden foran meg og jeg svinget rundt den uvitende om at det lå politiutrykkingsbil lengre bak (jeg hadde en stor varebil bak meg). Jeg ble raskt oppmerksom på situasjonen og kjørte umiddelbart inn til siden. Politibilen tok seg tid til å bremse opp på siden av meg og skule stygt på meg! Så dårlig tid hadde han! Jeg følger ellers alltid med på trafikken bak meg, så dette var pinlig for meg! 3 Lenke til kommentar
Torleif Strand Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Sånn informasjon blir som på GPS på hovedskjermen. Der kan man bilen på veien på skjermen og det popper opp informasjoner om andre biler og steder og man kan da se hva de andre biler ser grafisk. Ganske enkelt informasjon og nyttig. De to system-standardene tar datamaskinen av seg automatisk. Og det føreren trenger ikke å bry seg noe om. Ikke mye unødig informasjon så slik at man kan se på skjermen i et sekund og opp igjen på hovedveien. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Tror man trenger begge deler. Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet. Det bør gjørs litt mer robust enn som så. TCAS har ingen autentisering så et slikt system brukt i bil vil raskt resultere i at noen lager falske meldinger for å kunne komme raskere frem. Autentiseringsproblemet og hvem som har kontroll på hva som kommuniseres er et vesentlig hinder for å kunne bruke V2X til stort. Jeg vet ikke om konsortiet har gode eller engang brukbare løsninger på dette 3 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Tror man trenger begge deler. Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet. Det bør gjørs litt mer robust enn som så. TCAS har ingen autentisering så et slikt system brukt i bil vil raskt resultere i at noen lager falske meldinger for å kunne komme raskere frem. Autentiseringsproblemet og hvem som har kontroll på hva som kommuniseres er et vesentlig hinder for å kunne bruke V2X til stort. Jeg vet ikke om konsortiet har gode eller engang brukbare løsninger på dette Blockchain? Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Jeg orket ikke se på videoen når "trailer-stemmen" startet... Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Tror man trenger begge deler. Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet. Det bør gjørs litt mer robust enn som så. TCAS har ingen autentisering så et slikt system brukt i bil vil raskt resultere i at noen lager falske meldinger for å kunne komme raskere frem. Autentiseringsproblemet og hvem som har kontroll på hva som kommuniseres er et vesentlig hinder for å kunne bruke V2X til stort. Jeg vet ikke om konsortiet har gode eller engang brukbare løsninger på dette Blockchain? For å gjøre det umulig å slette falske meldinger? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå