Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen dugger


TheKims

Anbefalte innlegg

Har en 2000 modell Opel Astra som dugger noe forferdelig. Har prøvd å ha varmevifte i bilen som har stått på full gass i snart et døgn i håp om at fukten skal bli borte, men det dugger fortsatt når jeg kjører. 

 

Noen som har råd eller tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aircondition har jeg ikke prøvd å ha på utenom når det er +25 grader ute. Er ganske tørt klima her hvor jeg bor så vil det hjelpe å ha den på? 

 

Jeg tror ikke jeg skal ha lekkasje noen plass. Bilen står i en garasje når den ikke er i bruk, så den har det ganske tørt og fint. Litt snø og sånt blir jo drasset med inn, men det skal jo ikke dugge helt igjen pga det?

Lenke til kommentar

Hadde en opel vectra med samme problem, helt sinnssykt. Midt på vinteren, fuktig luft ut av varmluftsystemet. Livsfarlig å bruke på vinteren og i fart. Rareste jeg har vært borti. Husker ikke hvordan jeg ble kvitt det, bare gikk bort av seg selv etter noen måneder.

 

Denne tråden går i samlingsmappa mi med problemer som kan skje med biler, nærmer seg noen titalls nå. Skal lage samletråd snart når tiden er inne.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Aircondition har jeg ikke prøvd å ha på utenom når det er +25 grader ute. Er ganske tørt klima her hvor jeg bor så vil det hjelpe å ha den på?

Aircondition kan med stor fordel brukes hele året, hjelper bl.a. for dugg.

https://www.dagbladet.no/tema/derfor-skal-du-bruke-ac-i-bilen-om-vinteren/63053216

https://www.tv2.no/a/3924975/

https://www.ta.no/nyheter/forbrukertips/bil/har-du-husket-a-bruke-ac-knappen-i-vinter/s/5-50-172292

Lenke til kommentar

 

Jeg har bestandig lurt på den påstanden...

 

Noen skriver om at det er kun for å holde systemet i gang, at pakninger og slikt holder tett - den kjøper jeg.

 

Men noen steder skriver at det i tillegg fjerner fuktighet fra luften - altså virker på samme måte som på sommeren, det innvendige kjøleregisteret tar til seg fuktighet og lekker det ut av bilen, på samme måte som på sommeren. Bare å huske å sette på ac på vinteren liksom?

 

Men det virker vel ikke særlig sannsynlig? Varme skal slåss mot kulde? Hvordan funker det med diesel som såvidt klarer å holde lunken? Eller tenker de på å la typisk diesel kjøre tilleggsvarmer samtidig med ac? Hvordan stiller man inn best "kriger" temp? Har man en for tilleggsvarmer og en temp styrt fra ac/kjølevann?

 

Kanskje hvis man først varmer luften godt opp med varmeapparatet - og så setter på ac til en lavere temp, samtidig som man setter på resirkulering?

 

Bare noen tanker..  :fun:

Lenke til kommentar

Slik er det i min bil (med resirkulering på):

 

Lufta blir trekt inn vifta fra kupéen og gjennom AC-elementet. Her blir den kjølt ned og "tørket". Så går den gjennom varmeregisteret og blir varmet opp. I kupéen vil den varme lufta ta opp fuktighet og så trekt inn vifta og gjennom kjøleelementet til AC igjen. Osv osv.

 

Selv med AC på så får jeg glovarm luft ut hvis varmen står på maks.

Lenke til kommentar
Men noen steder skriver at det i tillegg fjerner fuktighet fra luften - altså virker på samme måte som på sommeren, det innvendige kjøleregisteret tar til seg fuktighet og lekker det ut av bilen, på samme måte som på sommeren. Bare å huske å sette på ac på vinteren liksom?

 

Hvis det står på resirkulering, eller uteluften er et stykke over frysepunktet fungerer det jo.

 

Er det nær eller under frysepunktet ute er det uansett lite fukt i luften og relativ luftfuktighet blir lav etter oppvarming uten AC også.

 

Like greit å la den stå på hele året og la klimaanlegget selv regulere av/på om vinteren. Temperaturen i AC-elementet blir nok regulert til å være litt over frysepunktet så det ikke fryser til, så om kommer allerede kald luft gjennom systemet så skjer det ikke noe kjøling, selv om den "står på".

Lenke til kommentar

Slik er det i min bil (med resirkulering på):

 

Lufta blir trekt inn vifta fra kupéen og gjennom AC-elementet. Her blir den kjølt ned og "tørket". Så går den gjennom varmeregisteret og blir varmet opp. I kupéen vil den varme lufta ta opp fuktighet og så trekt inn vifta og gjennom kjøleelementet til AC igjen. Osv osv.

 

Selv med AC på så får jeg glovarm luft ut hvis varmen står på maks.

 

Hvilken temperatur setter du på denne kjølingen?

 

Drypper det godt med vann ut av bilen når du har ac + varme på - når det er kaldt?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Jeg har manuell AC så kan ikke sette temperatur. Men jeg har sjeldent problemer med dugg så jeg kjører så og si aldri resirkulering pga. dette. Kjører bare med AC på hele året for at ikke pumpa skal ryke.

 

En ting som virkelig skaper dugg er hvis man stadig tramper inn i bilen med fullt av snø på bukser og sko. Etter å ha gått rundt bilen for å måke snø eller skrape is f.eks.

Lenke til kommentar

Disse problemene har man når det er kuldegrader, rundt null.

 

For egen del opplever jeg typisk at hvis jeg har duggproblemer - så er det første jeg sjekker - om resirkulering er på. I 100% av tilfellene hittil mens jeg har hatt bil - så blir problemet løst ved å slå den av - så frisk tørr luft kommer inn utenfra.

 

Men jeg har på AC hele året - for å holde systemet i gang.

 

Tror det er en eller annen misforståelse ute og går med denne anbefalingen - at det også fjerner fuktighet på vinteren altså.

 

Edit: Skulle ac fortsatt kjøle når tempen nærmer seg 0 - så vil hele kjøleregisteret bli en isklump.

 

Min bil har 16 eller 17 grader som minimum temp. Leser at årsaken til at denne settetempen ikke er lavere - er nettopp på grunn av at kjøleregisteret ikke skal bli en isklump.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...