Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 (endret) Hei kjære godtfolk! Jeg fikk litt inspirasjon fra et innlegg jeg leste i denne tråden. Jeg tenkte kanskje folk kunne være interessert i dele oppskrifter for deilige matretter som er gode og sunne. Jeg tenker jeg skal skrive et innlegg selv, men er opptatt akkurat nå, så tenkte jeg tar det en annen dag. Tenker vi kan ha innlegg som er med bilder om folk ønsker å gjøre det slikt og, med steg for steg forklaring på retten man lager. Tenker jeg skal gjøre det neste gang jeg lager den retten jeg tenker på. Håper at noen av dere finner interessen av å komme med gode oppskrifter, jeg skal absolutt prøve de som kommer her! Endret 5. november 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) Vindaloo: Currypaste Currypulver (ikke karri) Tandooripulver Kyllingkjøtt (bryst/lår, uten bein) 300gr Hvitløk 1f Gul løk 1 Potet 4 normalstr. Gulrot 1-2 Kokosmelk 400ml Hakket tomat 1 boks Storfebuljong 1 terning Olje til steking Prep: Skrell og del opp potet og gulrot i medium biter. Del opp kjøttet i omtrent like store biter. Knus og finhakk hvitløk. Løk deles opp i mediumgrove biter. Tilberedning: Stek og brun kyllingen med tandooripulver i en skvett olje, nok pulver til at alt kjøttet får smak. Sett til side. Varm opp en stor nok kjele. Fres hvitløken og halvparten av løken i en skvett olje. Pass på at hvitløken ikke svis. Når løken er blank, tilsett 1-2 ss currypaste, 1 ss currypulver, 1 ss tandooripulver, og rør til currypasten løser seg litt opp. Tilsett kokosmelk og terningen med buljong. Rør til all paste er oppløst. Smak til med mer curry- og/eller tandooripulver hvis ønskelig. Tilsett resten av grønnsakene og kjøttet. La kjelen putre i 1-2 timer med jevnlig omrøring. Pass på at den ikke svir seg. Minimum putretid er til poteten er myk. Serveres evt. med ris og/eller naan. Kjøttet kan byttes ut med annet kjøtt, eller droppes helt for vegansk variant (bytt da ut storfebuljong med krydret grønnsaksbuljong). For å lage lavkarbosuppe; bytt ut potet med blomkål. Putretiden blir da til gulroten er myk. Endret 6. november 2019 av Dragen 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1858622&hl= Fisk-grønnsakssuppe: Kjøp: Grønnsaksbuljongterninger, fryst torskefilét (ca 90 kr/kg), grønnsaks/lapskausblanding (20 kr/kg), pepper, kanskje dill. Hvis du vil gjøre det fancy, kjøp grove baguetter og meierismør. Varm 7-8 dl vann i kjele, sett på full styrke. Jeg bruker jernkjele for det er raskest. 2 buljongterninger, kvern i masse pepper, ha i litt dill. Kanskje kverne i litt salt. Legg i 3 fileter fisk og en halv pose grønnsaksblanding (350 gram). Rør forsiktig til det begynner å koke, sett på lav styrke, og la stå i 5-10 minutter til alt er gjennomkokt. Du lærer kunsten etter hvert. Skikkelig næringsboost, magert, du får det ikke lettere og bedre kvalitet. Smaker digg gjør det også. Vil du ha karbohydrater ved siden av, sett varmluftovn på 200 grader, skyll 2 baguetter i vann, stek i 10-15 minutter. Litt meierismør på gir litt fett, som bare er sunt for kropp og hjerne. Enkel tomat- og bønnestuing, med pasta hvis ønskelig - krever litt mer jobb, men ikke mer enn 10 minutter når du får taket på det: Kjøp: 1 (kanskje flere til senere) boks hakket tomat (ca 4 kr/stk), 1 boks kidneybønner eller kikerter (ca 4 kr/stk), røkt paprikapulver, løk, hvitløk, olivenolje, spaghetti/pasta av ønske hvis ønskelig. Hell bønner/kikerter i sil og skyll godt under rennende vann, la renne fra seg. Rens og hakk løk og hvitløk. Steik i raust med olivenolje (har litt kalorier, men gir også smak) i ca 5 minutter under omrøring, på medium varme. Ha i hakket tomat, rør og kok opp. Kvern i salt, pepper og ha i paprikapulver. Rør igjen. Ha i bønner/kikerter, kok opp og la stå på medium varme. Vil du ha pasta, sett nå på full styrke, kok opp, ca 100 gram spaghetti passer bra. Tar ca 10-15 minutter. Vil du gjøre denne om til karri, kan du kjøpe tandoori karripulver, kyllingbrystfilét og sløyfe bønner/kikerter. Kanskje litt ingefær og chili i tillegg. Følg samme fremgangsmetode, hakk kyllingbrystfilét i store biter og steik i meierismør i egen panne når tomatsaus er i gang. Blir litt mer fett, men det blir ekstremt god smak. Kok jasminris i stedet for pasta, rikelig med vann. Ha gjerne i erter de siste 5 minuttene, kok dem til ferdig. Hell ut i sil. Fyll kjelen halvfull med kaldt vann og skyll over ris/erter i silen, så får du ut all stivelse og den blir fluffy. Rist risen i sila for å få ut vann. Du kan køpe ytre/indrefilét av svin, som har begynt å koste ca 100 kr/kg om dagen (hos Kiwi, og nå andre steder), som er en ganske god pris for reint kjøtt. Skjær i "medaljonger", salt, pepper, røkt paprikapulver på hver side. Steik i olje/smør. Kan spises som de er, eller man kan koke et par poteter som er kuttet i skiver først så de koker raskere (5 minutter). Dette metter godt og har mye næring. Vil du gjøre det til større middag kan du lage standard brun saus (bruk stekesjy fra panne) og koke blomkålblanding i potetvannet de siste 3-5 minutter (tar tid å koke opp vann på nytt). Kotelettpanne = Koteletter, halve løk, halve poteter i langpanne, hell over litt olje, kanskje litt meierismør for smak, salt, pepper, røkt paprikapulver. Steik ca 20-30 minutter på varmluft 200 grader til ferdig. Laksefiléter er lett og raskt å steike, sunt og godt, men koster skjorta. Minimum 150 kr/kg. Ett siste tips, siden du vil ha det raskere ferdig: Når du har lagt i tallerken, sett på en gulvvifte på full styrke som blåser mot den samtidig som du rører. Da kjøler du den ned på 1-2 minutter i stedet for å vente 5-7 minutter. Endret 6. november 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 9. november 2019 Del Skrevet 9. november 2019 Vegetarlasagne med spinat. Se https://trinesmatblogg.no/recipe/vegetarlasagne-med-spinat-og-feta/ for oppskrift. Men; bytt gjerne ut feta med cottage cheese, det funker like bra. Kan gjerne bytte ut lasagneplater til fullkornsversjonen. Selv vi jeg anbefale bruk av fersk spinat. Dette er av mine favorittmiddager. Tar litt tid, men er verdt tidsbruken. Og du blir definitivt mett av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå