lobster Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Jeg ønsker å gjøre ett portrett bilde softere. Fikk tips av noen om å kopiere bildet inn i ett nytt layer for å så gjøre guassian blur på det nye bildet. Så skulle jeg sette ned opacity til ca 60%. Jeg synes ikke dette blir godt nok resultat. Har du noen gode tips? Endret 26. desember 2003 av lobster Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Jeg ønsker å gjøre ett portrett bilde softere.Fikk tips av noen om å kopiere bildet inn i ett nytt layer for å så gjøre guassian blur på det nye bildet. Så skulle jeg sette ned opacity til ca 60%. Jeg synes ikke dette blir godt nok resultat. Har du noen gode tips? Lag tre layers, med en maske på hver av dem. På den nederste layeren gjør du bildet bare litt mykere med gaussian blur. På det midterste visker du bort øyne/munn/detaljer på masken og gjør resten ganske utydelig/mykt. På den øverste layeren visker du bort hele ansiktet (huden) på masken og gjør resten veldig utydelig, pluss at du f.eks. kan erstatte genserens uryddige mønster med én farge (brush) før du bruker gaussian blur på layeren. Hvis de øverste layerene ble mer utydelig enn du hadde tenkt, kan du sette mindre opacity på dem. [EDIT:] Har prøvd selv HER: Der kan du se både originalbilde, ferdig bilde og avtrykk av de tre layerne jeg brukte oppå originalen. - Den øverste layeren er kun hvit, og den dekker kun områdene rundt portrettet. - Den midterste layeren brukte jeg mye gaussian blur på og satte opacity til ca 50%, pluss at jeg fjernet (med eraser) hele ansiktet. - Den nederste layeren satte jeg litt gaussian blur på og fjernet detaljer i ansiktet (ører, nese, munn, øyne, øyenbryn) og opacity ca 85%. - Nederst ligger originalbildet uendret.. Du må vise oss resultatet ditt, naturligvis Endret 27. desember 2003 av anderfo Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Prøvde på et annet portrett her...i dette tilfellet med kun 2 layers oppå originalen (like vellykket det tror jeg) og her enda et. Håper det var noe sånt du tenkte på! Kan sende deg ei PSD-fil dersom det kan hjelpe. Endret 27. desember 2003 av anderfo Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Jeg ønsker å gjøre ett portrett bilde softere. Hvor soft? Tja...Her er et bilde, der jeg var litt forsiktig med å "mykne" det... Edit: ikke øyna da...de er sladda...(personvern) Endret 27. desember 2003 av Opus Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ok, så den metoden anderfro nevner er EGENTLIG en god metode, men han har nok ikke akkurat vært nøyaktig i sitt arbeide, og har endt opp med en del blurr rundt hakepartiet og andre markerte områder. Husk. det er bare HUDEN vi vil blurre, eventuellt farge, kontrast og lys-justere. So, her har vi et eksempel jeg kokte opp for ikke altfor lenge siden, og nei, det er ikke perfekt, men viser sånn circa hva jeg mener. Originalt: Babethreadified: Her har jeg rett og slett brukt marquee-tool og tatt tak i forskjellige partier av huden og brukt gaussainblur, jeg har ungått å f.eks bruke blur på øyne, munn, munnviker og andre "skarpe" partier. Nevermind de unaturlige tennene, det var opprinnelig ment som en del av en spøk fra min side. Men tennene er som sagt også fargejustert ved hjelp av marquee-tool, men i dette tilfellet er de gjort litt mindre vakre i samme slengen Og fått litt *blingbling*-effekt. Øyenbrynene er også justert med et adjustmentlayer for å markere fasong og farge tydeligere. Det skal også nevnes at øynene er lettere kontrastjustert og fikklet en bitteliten smule med colorbalance. Etter dette er det også til en viss grad brukt Dodge-tool, for å skape "glød" i huden. Og Burn-tool, for å gjenskape mørke partier som gikk tapt i blurringen. Det er også justert noe med hue/saturation, levels, curves, contrast/brightness og colorbalance i visse områder. DONE! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ok, så den metoden anderfro nevner er EGENTLIG en god metode, men han har nok ikke akkurat vært nøyaktig i sitt arbeide, og har endt opp med en del blurr rundt hakepartiet og andre markerte områder. Husk. det er bare HUDEN vi vil blurre, eventuellt farge, kontrast og lys-justere. Jepp, jeg var vel litt drøy med effektene her, men det var egentlig bare for å vise hvordan det kan gjøres. Har aldri prøvd før selv heller, men jeg syns det funka ganske bra.. Lenke til kommentar
eckmann Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Har ikke noen ekspempler her, men du kan også alltids duplikere layeret og bruke median (filter> noise > median, (og helst mellom 4-12)), og viske vekk øyne og munn og alt annet du ikke vil ha "softened" for så å sette ned opacity på det nye layeret til der du mener det blir fint. evt. også sjekke ut denne siden her. Endret 28. desember 2003 av eckmann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå