Gå til innhold

RDR2 PC techno tråden.


Anbefalte innlegg

Spillet er ute på PC, en del tekniske problemer er oppdaget.

Jeg fikk en liten 100ish mb patch i kveld vet ikke hva den gjør.

 

Avean sa at ved å skru av soft Shadow, skru ned shadows og slå av FXAA og MSAA fikk han mye bedre fps på hans monster+ pc og det funka på min noe svakere monster pc.

Jeg får nå 75-80fps med de 4 enten slått av eller satt på medium. Ellers er det meste på max i 1440p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om jeg ikke hopper over eller venter noen år med dette. Liker ikke å bruke en formue på en maskin, for så å måtte ende opp med begredelig ytelse om jeg ikke skrur ned grafiske innstillinger. Jeg kjøpte ikke 2080 Ti for å skru ned innstillingene, jeg gjorde det for å slippe inntil neste generasjon kort kommer. Det ser ut til at jeg heller kan fokusere på andre hobbyer framover, og det er jo fint det òg.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Gledet meg lenge til dette, men mitt første møte med spillet på PC har resultert i å bruke flere timer med benchmarkverktøyet for her må man virkelige tweake for spillet dreper ytelsen selv på kraftig maskinvare.. Tok også litt tid til å venne seg til den sedvanlige wonky mus+tastaturfølelsen som Rockstarspill som oftest har, men etter at det føltes helt ubrukelig til å starte med så har det heldigvis gått seg til.

 

Men jeg må vel ærlig innrømme at jeg er skuffet over ytelsen. Selv sitter jeg på temmelig solid maskinvare:

 

OS: Windows 10 v1909 Pro for Workstation
Processor: i7-9900K, all cores 5.0GHz
RAM: 16GB DDR4 4133MHz
GPU: RTX 2080Ti Watercooled
Resolution: 3440x1440@100Hz, G-Sync
 
 
Har ikke nubbesjans til å kjøre spillet på maks/ultra. Visste ikke helt hva jeg skulle forvente, vet jo av erfaring fra GTA:V at Rockstar har en tendens til å legge til endel valg som pusher det visuelle 1% ekstra samtidig som det dreper ytelsen. Klarer jo ikke å kjøre GTA:V på maks med 2080 Ti heller på 3440x1440, men så lenge man holder seg unna de mest idiotiske og overkill innstillingene og holde seg til maks 4x MSAA så holder GTA:V seg på 80+ FPS.
 
Her derimot så klarer jeg faktisk ikke å få til et resultat som jeg er fornøyd med. Det er temmelig drøyt maskinvaren tatt i betraktning.
 
 
Har spilt spillet på Xbox One X koblet til samme skjerm, i og med at Xbox One X ikke støtter ultra-wide så ble jo spillet da kjørende i 2560x1440 og ikke 3440x1440 men Xbox One X var uansett låst til å rendere i 4K/3840x2160 som da ble down-samplet ned til 2560x1440 og det kjørte i stabilt 30 FPS.
 
Etter å ha lekt meg litt med innstillingene så virker det som grafikken på Xbox One X tilsvarer noe rundt "High" på PC. Kanskje med enkelte ting tilsvarende "Medium" det er ikke så fryktelig lett å sammenligne alle disse detaljene direkte. Men det virker som Xbox One X altså kjørte i native 4K oppløsning med det som tilsvarer en blanding medium-high, og med tilsvarende ultra teksturer.
 
Da er det jo temmelig spinnvilt at jeg med 2080 Ti sitter å renderer i lavere oppløsning (3440x1440) og må ha alt satt til high (med unntak av teksturer som er satt til ultra) for å klare å oppnå en stabil 60 FPS+. Nå er en stabil 60 FPS+ riktignok dobbelt så mange frames per sekund som det Xbox One X leverte, men så er jo 2080 Ti temmelig mye kraftigere enn skjermkortet i Xbox One X, samtidig som jeg jo da kjører i lavere oppløsning.
 
 
Nå ser jo spillet bra ut med teksturer på Ultra og resten på High, så det i seg selv er ikke noe stort problem. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å få spillet til å bli like skarpt som det er på Xbox One X. Native 4K med TAA gav et krystallklart bilde med minimalt av aliasing. Kjører jeg 3440x1440 med TAA derimot så blir ting for blurry. TAA fungerer ikke så alt for bra med mindre du renderer i veldig høy oppløsning, med 3440x1440 så er pikseltettheten for lav så den blurryeffekten som kommer av TAA blir for åpenbar. Men skrur du av TAA så må du nesten kjøre MSAA eller så får du ekstreme problemer med aliasing som gjør at ting ikke ser ut i motvind, spesielt i bakgrunnen. Men MSAA dreper ytelse og 2x MSAA er ikke nok til å fjerne utfordringene med aliasing og aktiverer jeg 4x MSAA så kan jeg bare glemme en stabil 60 FPS...
 
 
Temmelig sykt å sitte med såpass kraftig maskinvare og samtidig ikke klare å oppnå det jeg føler blir et like skarpt bilde som det jeg hadde på Xbox One X. Det er klart at om jeg sier meg fornøyd med 30 FPS så klarer jeg jo å åpne et like skarpt bilde og med bedre innstillinger enn det Xbox One X leverte men jeg hadde jo forventet at at 2080 Ti skulle klare å levere tilsvarende bildekvalitet som Xbox One X bare med 60 FPS istedenfor 30 FPS men det ser faktisk ut til å være tilnærmet umulig å oppnå.
 
Virker som det er en god del å gå på her hva gjelder optimalisering.
Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over å lese at dere med villere cpu enn meg sliter.

 

Jeg har Threadripper 2920x (12 kjerner 4.3-ish GHz), 128GB RAM, RTX 2080Ti

 

Her flyter det glatt og uten problem, alt satt til high, noen ting til ultra, samt satt til å bruke Vulkan.

 

Kan gå nærmere inn på listen av hva som er satt til high/ultra etter litt søvn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Her flyter det glatt og uten problem, alt satt til high, noen ting til ultra, samt satt til å bruke Vulkan.

 

Kan være Vulkan som hjelper deg da. 

 

Om det benyttes DirectX 12 så kan det være mye problemer de må fikse.. Det har vært problemer med den hele veien siden de lanserte det. 

Lenke til kommentar

CPU har fint lite å si virker det som, min [email protected] går aldri over 40% last når jeg spiller. Det som dog er litt merkelig er at GPU lasten aldri rapporteres til å være over 20% heller noe som jo virker helt merkelig når man ikke har noen begrensinger på FPS.

 

Nå er det jo uansett ikke bildeflyten som er det største problemet her, det er vel heller at TAA på PC ser ut til å gjøre en langt dårligere jobb enn den gjorde på konsoll (Xbox One X). Uten TAA så får du absurde mengder med shimmering, så du er egentlig pent nødt til å ha det aktivert men TAA fjerner en helt ekstremt mengde med detaljer fra veldig kort avstand fra karakteren. Du kan forsøke å skru av TAA og se på ting som er 3 meter++ fra karakteren i spillet for deretter å skru på TAA. Alt som er 3 meter++ blir blurry. Det fikser alle problemer med shimmer, men du mister også utrolig mye detaljer og det får hele spillet til å fremstå nokså lite skarpt på alt annet enn det som er helt opptil karakteren.

 

Fyrte opp Xbox One X her og koblet den til PC-skjermen og TAA på Xbox One X er ikke i nærheten av å være like aggressiv. Du ser jo at ting i bakgrunnen er blurry, men den har ikke i nærheten av like ekstrem effekt på objekter, bygninger osv som er bare noen meter unna deg i spillet. Virker nesten som det er noe galt med TAA implantasjonen, men ettersom du får så mye shimmer om du ikke har det på så må du jo nesten bare leve med at ting ikke er skarpt. Aktivere sharpening via GeForce Experience Overlay og det bedrer litt på det, men det er fremdeles ikke bra.

Lenke til kommentar

Det kan virke som det er en eller annen korrelasjon mellom TAA og DoF. Det virker ikke som det er TAA i seg selv som gjør spillet blurry og uklart i seg selv, du ser jo at Arthur, og ting som er innenfor 1-3 meter er nokså klart og ser bra ut. Men alt som er utenfor 3 meter+ fremstår veldig uklart og ute av fokus. Dette er visstnok ikke TAA sin feil direkte, men at spillet med TAA aktivert har en eller annen helt absurd og ekstrem DoF som kicker inn når du har TAA aktivert.

 

Det er ingen innstilling for DoF, og dette ser kun ut til å skje når du har TAA aktivert. Hvorvidt dette er en bug eller ei er jo ikke godt å si, Xbox One X benytter jo også TAA og når jeg sammenligner så virker det en så aggressiv bruk av DoF ikke kicker inn på Xbox One X før ting er type 50 meter+ unna karakteren, så det er jo litt snodig at det kicker inn bare noen få meter unna karakteren på PC. Dette er vel egentlig hovedproblemet mitt med spillet per nå, det at noe er såpass uklart det eneste sekundet, men krystallklart det andre sekundet bare du beveger deg et par skritt i spillet. Veldig distraherende å se rundt seg og oppleve at alt er ute av fokus som om jeg ikke skulle ha tatt på meg brillene selv om jeg driver å ser på ting som bare er noen meter unna.

 

Har aldri vært noen stor fan av DoF, men forstår jo at det forsøker å legge til en form for realisme og det er jo forsåvidt greit at ikke absolutt alt er i fokus da åpne spill som dette kan fort bli litt voldsomt for øynene om alt skal være krystallkart og i fokus til enhver tid. Men det å ha en så aggressiv DoF at det føles som du går rundt som en nærsynt i spillet er litt vel voldsomt. Og at denne effekten ser ut til å kun være så ekstremt når du har aktivert TAA indikerer vel at det er en eller annen bug. Og til tross for at alt blir blurry så får du ikke noe bedre ytelse heller så alt renderes tilsynelatende som normalt til tross for at spillet gjør det blurry så det er jo en temmelig herlig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Har opplevd div rare bugs, nå fått 3 eller 4 flere CTD i løpet av dagen. Nå også i gameplay og ikke bare i menyer.

Menyer er en greie for seg selv, mye buggy saker i menyen. Blant annet skullle jeg barbere meg, og fikk fjerna haka, men spillet nektet å la meg skinna, så måtte gå ut og inn igjen av barberings saken før jeg kunne det.

Lingende ting har skjedd i andre ingame menyer der man skal rote til ting.

Jeg har heller ikke funnet noe knapp som lar deg bytte ammo. Den er sikkert der et sted, men fant den ikke i menyen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har få problemer med singleplayer delen. Det kræsjer av og til, men bortsett fra det storkoser jeg meg!

Online-delen er en litt annen opplevelse... For det første er det en en masse bugs som er veldig irriterende. For det andre er alt balansert for å få folk til å bruke mikrotransaksjoner, hvor man får kanskje 15 dollar for å fullføre et oppdrag, og 2 dollar for å selge en perfekt skrott av en hjort. Det som er mest lønnsomt er å logge inn i 15 minutter, gjøre noen daily challenges, og så logge ut igjen. Gjør man det i over 21 dager får man mye mer betalt enn om man faktisk setter seg ned og spiller spillet i noen timer.

Nesten det eneste som gjør Online verdt det er at man får spill som sin egen karakter. Men singleplayer er fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...