Gå til innhold

To kommuner har lagt ned forbud mot 22.500 datamaskiner fra Acer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at ungene ikke utsettes for brannfare i hjemmet, særlig om natta, men hva skjer med brannrisikoen når man samler hundrevis av PCer rundt om på skoler? De låses vel forsvarlig inn i skap som tar mange PCer. Starter det å brenne i en battericelle så sprer det seg godt til mange flere battericeller og da risikerer man vel å komme til nedbrent skole. Grei vurdering med tanke på liv, men gjør de noe ut over det for å minimere brannfaren og spredningspotensialet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvordan fremtiden har blitt, var jo mye enklere å bytte batteri på laptop.

Nå så må man skru av hele maskinen for å bytte batteri.

Var ikke slike problemer før som jeg vet om.

Fordi laptoper i dag skal veie minst mulig, være tynnest mulig, koste minst mulig, og ha lengst mulig batteritid. Man får enkelt og greit mer batterikapasitet på mindre plass og til en billigere penge ved å pakke de inni maskinen. I tillegg tar elektronikken mindre plass, slik at det er plass inni maskinen til batteri.

Videre har batterier fått større energitetthet de siste ti årene.

I tillegg har antallet laptoper blitt større. For 10 år siden hadde jeg en. I dag har jeg tre, pluss iPad og android-nettbrett. Jeg er neppe den eneste med tilsvarende utvikling.

Så det korte svaret er at folk ønsker seg laptoper der å bytte batteri er vanskelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så det korte svaret er at folk ønsker seg laptoper der å bytte batteri er vanskelig.

Ingen ønsker seg dette, men kanskje resten er delevis riktig?

For tar jo lengere tid å bytte batteri særlig i bedrift sammenheng.

Slik batteriene er i dag er sansynlighet for skade større, da det er mindre plast som beskytter, så faller laptopen i gulvet er større sansynlighet for brann og kortsluttning.

Har aldri syns størrelsen på laptopene som problem for min del.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen ønsker seg dette, men kanskje resten er delevis riktig?

For tar jo lengere tid å bytte batteri særlig i bedrift sammenheng.

Slik batteriene er i dag er sansynlighet for skade større, da det er mindre plast som beskytter, så faller laptopen i gulvet er større sansynlighet for brann og kortsluttning.

Har aldri syns størrelsen på laptopene som problem for min del.

Bedriftsammenheng? Typisk blir ett batteri dårlig etter 4-5 år. Ingen bedrifter bytter batteri da - man bytter med ny laptop.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvordan fremtiden har blitt, var jo mye enklere å bytte batteri på laptop.

Nå så må man skru av hele maskinen for å bytte batteri.

Var ikke slike problemer før som jeg vet om.

Enig. De nye ‘pose’-batteriene er ganske ustabile.

(Jeg kaller dem pose-batterier, ettersom de blåser seg opp når de blir dårlige.)

Den gamle typen var jo ikke de beste på levetid, men jeg har aldri opplevd at de kortslutter.

I øvrig, sist uke klarte sjefen å få en iphone 8 til å begynne å brenne ved skifte av batteri. Det ble mye fin røyk og brennemerke i disken. ?

Lenke til kommentar

Bedriftsammenheng? Typisk blir ett batteri dårlig etter 4-5 år. Ingen bedrifter bytter batteri da - man bytter med ny laptop.

Er det sikkert at dette skjer etter 4-5 år? kan jo godt skje etter 1 år, er jo problemer med mac pro og de er vel ikke så gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...