Knut B Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Nærmer seg løsning for betong med aluminium-armering. Kan redusere CO2-utslippene med 80 prosent [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Hvorfor ikke vrenge konseptet? Aluminiumsrør fagverk med gjennomgående hulrom fylt med betong? Da ivaretar man både strekkrefter, kompressjonskrefter og får har kun ett materiale som utsettes for luft, vann, mekanisk slitasje etc. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Hvorfor ikke vrenge konseptet? Aluminiumsrør fagverk med gjennomgående hulrom fylt med betong? Da ivaretar man både strekkrefter, kompressjonskrefter og får har kun ett materiale som utsettes for luft, vann, mekanisk slitasje etc. Hehe, faktisk akkurat samme tanke som slo meg. En skulle jo tro det var rimelig gunstig løsning. Stort sett ytterst kreftene er størst. Derav også strekkreftene, betongens største svakhet. Lenke til kommentar
Vivian Koien Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 Hva blir klimaregnskapet for aluminiumsarmering hvis man tar avskoging av regnskog i Brasil med i betraktningen? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 (endret) Hehe, faktisk akkurat samme tanke som slo meg. En skulle jo tro det var rimelig gunstig løsning. Stort sett ytterst kreftene er størst. Derav også strekkreftene, betongens største svakhet. Muligens jeg misforstår, men armering betyr at betongen må feste seg til armeringen. Det virker svært vanskelig å lage et opplegg for feste mot strekkkrefter (kammer, tenner, e.l.) på innsiden av et ekstrudert aluminiumsrør. Endret 11. november 2019 av trikola Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 Muligens jeg misforstår, men armering betyr at betongen må feste seg til armeringen. Det virker svært vanskelig å lage et opplegg for feste mot strekkkrefter (kammer, tenner, e.l.) på innsiden av et ekstrudert aluminiumsrør. Ikke så vanskelig når jeg tenker meg om: ekstrudere langsgående 'ribber' på innsiden og så sende et verktøy gjennom røret som deformerer avsnitt av ribbene på tvers av rørlengderetningen. Lenke til kommentar
Dag Sverre Seljebotn Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 Hvorfor ikke vrenge konseptet? Aluminiumsrør fagverk med gjennomgående hulrom fylt med betong? Da ivaretar man både strekkrefter, kompressjonskrefter og får har kun ett materiale som utsettes for luft, vann, mekanisk slitasje etc. Er ikke den virkelig store fordelen med betong at en i praksis får EN sammehengende blokk med hele bygningen? Med fagverk kan en få svakheter i sveiser, bolter, osv. Kan ikke egentlig noe om dette, men det du foreslår kan kanskje sammenlignes med høyhus i tre, som jeg har sett kritisert av ingeniører som bygger skyskrapere. Ikke på grunn av noe som har med materialer eller teori å gjøre, men utifra at en får en prosess med hundretusenvis av bolter, skruer, osv. der noen ting før eller siden vil monteres eller fabrikeres feil; mens støping med betong er en veldig ensartet prosess (der en tester betongen fra hver bil som kommer, og så er alt likt, og en sitter igjen med en homogen blokk til slutt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå