[ReXoR] Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hvilke forhåndsregler bør man tenke på hvis man skal åpne skjermen og "tukle" med den (evt. komme i kontakt med ledende deler)? Jeg er klar over at det er idiotisk, og at det er kondensatorer der som holder på spenninger på et par kV, men bare lurte på om det var noen forhåndsregler man burde ta hvis man skulle gjøre det. Noen som har gjort det selv tidligere? (og for dere som lurer på hvorfor; tenkte at jeg skulle prøve å få sett om det var mulig å slenge inn ei vifte i skjermen. er så ekkelt at den blir varm \o: ) Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Akkurat det har jeg ikke peiling på, men det høres jo kult ut da! sett in et par katoder og plexivindu også, så har du en kul mod som ikke mange andre har! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) hmm, dette må jo være for å ha det "artig" , og jeg tror ikke dette har noe for seg, klarer du virkelig å få ei vifte presset inn, så det ser fint ut.. Lcd skjermer blir ikke så varme (produsenten har jo forsikret seg om det). Hvilken skjerm er det sankk om? Edit: skrivefeil Endret 26. desember 2003 av Ingardj Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Tror nok ikke det er snakk om en LCD skjerm, de blir ikke varme! ikke er de noe særlig å åpne heller, og jeg tviler på at du får plass til noen vifte inne i en LCD skjerm! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Akkurat det har jeg ikke peiling på, men det høres jo kult ut da! sett in et par katoder og plexivindu også, så har du en kul mod som ikke mange andre har! Ikke gjør det mot skjermen.. Lenke til kommentar
capy Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 ta ut støpselet fra stikkontakten og fra pcen. trykk litt på powerknappen. la den stå en stund (24 timer egentlig, men etter et par timer skal det gå greit. men for sikkerhets skyld..), så er det bare å sette i gang. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Jeg åpna nettopp min LCD skjerm, gikk finfint det. Den fikk stå uten strøm i et døgn først. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Akkurat det har jeg ikke peiling på, men det høres jo kult ut da! sett in et par katoder og plexivindu også, så har du en kul mod som ikke mange andre har! Endret 26. desember 2003 av P@yNe Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Er snakk om en 17" CRT-skjerm. Det med skru den av, så prøve å skru den på et par ganger og la den stå i 24 timer hørtes ut som en god idè (Edit: tror ikke det er mer enn 230V i en vanlig LCD-skjerm, men jeg aner ikke, jeg:S) Endret 26. desember 2003 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hadde du virkelig tenkt og modde skjermen, eller er du bare nyskjerrig? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Nysgjerrig med det første. Men vurderer å gjøre det også, men vi får se hva det blir tel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 ' date='27/12/2003 : 00:32'] Det med skru den av, så prøve å skru den på et par ganger og la den stå i 24 timer hørtes ut som en god idè Å la den stå 24 timer er sikkert en god ide. Men det med bryteren er ren overtro. Powerbryter står på primærsiden av trafo, har null effekt på kondensatorer å slå den av/på. Husk at den største "kondensatoren" er selve bilderøret. Det kommer en tykk leding opp til ene siden av røret, det er her den høyeste spenningen finnes. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ta ut kontakta et par timer, og prøv å ungå å komme borti kontaktpunkter på bilderøret og kanonen bak bilderøret så er du trygg. I nye skjermer (?etter 1997?) skal alle kondensatorene lades ut ganske raskt etter at den er slått av, men for sikkerhetsskyld kan det være greit å gi den etpar timer, og prøve å ungå de punktene som kan ha høyspenning dersom utladningen ikke fungerer. (I LCD skjermer kan man fikle så mye man vil uten fare for støt mens skjermen står på! Det er jo noe av poenget med lcd at den skal bruke liten effekt og lav spenning.Eneste man skal ungå er kontaktpunktene til selve trafo'n, som ofte er godt isolert.) Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Sjekk denne posten! Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Sjekk denne posten! Utrolig hvor lettskremte folk er.... en liten kommentar til en av skrekkhistoriene... lek med strøm og spenning: ta en ta en transformator med 1:100 forhold på spolene (antall vinninger). Koble den ene til 230V'n i veggen slik at du får 2,3V på den andre spolen. Bruk en overdimensjonerte spoler tråder (som tåler mye strøm). (Sjekk med voltmeter at du har koblet riktig vei!) Ta så en spiker I EN TANG(!) og plaser den mellom polene på sekundærspolen. Kortsluttningen gir en ekstremt stor strøm -> spikeren brenner av! Fjern restene av spikeren Grip så rundt begge polene fra sekundærspolen (en pol i hver hånd) -> ingenting skjer, men du kan jo lage litt skuespill om du vil. Brenn så opp en ny spiker som bevis på at det tilsynelatende var livsfarlig at du tok på sekundærspolen. Konklusjon: Spenning dreper. Strøm....du kan brenne deg hvis det du tar på er for varmt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ikke helt med på den konklusjonen din. Statisk elektrisitet: spenning på mange tusen volt, men ingen dør av det. (grunnen er jo at det er utrolig lite strøm). Konklusjon: det er strømmen som dreper. Men du må jo ha en viss spenning for å drive 40mA strøm gjennom kroppen din. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Stemmer det med spiker'n, men tenk på dette: Hvor stor er motstanden i Spikeren? Regner med at den ligger på mindre enn 0,01ohm. motstanden i et menneske (fra topp til tå) er 1,75kOhm. og videre beregninger: på spikereN: I = U / R = 2,3 / 0.005ohm (spiker?) = 460A. Har ingen anelse hva den nøyaktige resistansen på en spiker er, men la oss si at den er 0,005 ohm. Den utgjør en vesentlig forskjell enten den er 1 ohm eller 0,00001 ohm. og på mennesket: I = U / R = 2,3 / 1750 ohm (fra topp til tå) = 0,0013A. (13mA) Det å sammenligne å bruke en spiker og et menneske er 2 helt forskjellige ting. Hvis du suser borti 2 av polene på en 230V krets med en spiker, kortsluttes kretsen. Hvis du suser borti 2 av polene på en 230V krets med fingra dine, får du et støt, men sikringene kommer ikke til å slå ut. Strømmen kommer ikke til å øke med mer enn 0,5A (overslag). Endret 27. desember 2003 av [ReXoR] Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 uansett nok til å skremme folk som ikke har peiling (og dem er det mange av) Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Ja. Sårri hvis jeg virka litt frekk i posten min, men var ikke helt klar da (vakke full heller). Trudde du mente at mennesket ville oppleve det samma som spiker'n hvis man tok på den.. :S Vel vel, ha ei God Natt Lenke til kommentar
snole Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Konklusjon:Spenning dreper. Strøm....du kan brenne deg hvis det du tar på er for varmt. Ikke helt rett. Det er strømmen som dreper. Og strømmen er en følge av påtrykt spenning. Jo høyere spenning man tilfører (samme last/motstand) jo høyere strøm går det. Grip så rundt begge polene fra sekundærspolen (en pol i hver hånd)-> ingenting skjer, men du kan jo lage litt skuespill om du vil. Har du prøvd det der spikertrikset? Stiller meg litt tvilende til det der. siden AC er dødelig pga at muskler (som f.eks hjertemuskelen) vil "slå" i takt med speningen. Og for å få transformert opp en spenning må den være AC. Tviler på at 2300 Volt AC er noe triks å ta på. Endret 28. desember 2003 av snole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå