quantum Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 https://www.aftenposten.no/brandstudio/feature/v/equinor/havvind/?utm_source=storby&utm_medium=native&utm_campaign=young_minds_2019&utm_content=episode2_native Equinors annonse sier 200km på EN vindturbinomdreining. Noen som forstår hvordan det regnestykket går opp? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 (endret) Hvis vi antar at bilen trenger 40 kWh for å kjøre 200 km og vindmøllen har en effekt på 4 MW. Da er tiden det tar for møllen å produsere nok elektrisk energi . Dette er mindre enn tiden for én omdreining (som tar kanskje 2-3 sekunder). Altså virker påstanden rimelig. Dette er en god del mer enn tiden for én omdreining. Nå finnes det større møller og mer effektive biler enn jeg har brukt i mitt eksempel så det er godt mulig at det finnes mølle/bil-kombinasjoner som gjør påstanden riktig, men det bærer nok preg av å være litt "skrytetall". Endret 5. november 2019 av -trygve Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 (endret) Hvis vi antar at bilen trenger 40 kWh for å kjøre 200 km og vindmøllen har en effekt på 4 MW. Da er tiden det tar for møllen å produsere nok elektrisk energi . Dette er mindre enn tiden for én omdreining (som tar kanskje 2-3 sekunder). Altså virker påstanden rimelig.Du regnet om til 0,6 minutter, ikke sekunder. Riktig svar er 36 sekunder. Men om man benytter Haliade-X, verdens største vindmølle, med 12 MW, og en RPM på 7,81. Så får vi i steden 12 sekunder på å produsere 40 kWh. Fortsatt over EN rotasjon, men med en mer effektiv elbil så kan det vel kanskje tenkes at man kan klare det. (26 kWh for 200 km) Endret 5. november 2019 av Andrull 2 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Du regnet om til 0,6 minutter, ikke sekunder. Riktig svar er 36 sekunder. Takk. Jeg har oppdatert beregningen og konklusjonen min. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 (endret) Jeg tror mye av overraskelsen for mange er bare hvor store disse møllene egentlig er. Har selv parkert under en, og bilen min er i beste fall å regne som en mygg i forhold. Bladene (med "hub'en, festet mellom de) veier over 240 tonn. Og når vinden blåser kraftig nok til å holde 240 tonn som kontinuerlig blir bremset så mye som overhode mulig av en elektrisk brems (generator) som veier flere hundre tonn (navellen som huser generator/girkasse) veier i dette eksempelet 600 tonn! Så kan man kanskje begynne å fatte at det er store tall vi snakker om. En elbil som bruker gjennvinning av strøm ned en bakke er jo naturlig langt fra like effektiv. Men i beste fall (gitt lik effektivitet) ville en 1,5t bil måtte kjøre nedover en ekstramt bratt bakke med stigning på 10 grader (ikke prosent), i over 3 timer kontinuerlig. For å generere tilsvarende 1 rpm. Og det helt uten vindmotstand, rullemotstand, maks effekticitet oav... Kunne nok doblet realistisk. Endret 5. november 2019 av Andrull Lenke til kommentar
quantum Skrevet 6. november 2019 Forfatter Del Skrevet 6. november 2019 (endret) Så kan man kanskje begynne å fatte at det er store tall vi snakker om. Jeg syns kanskje det var mest imponerende i forhold til båten min, som riktig nok ikke har seilareal tilsvarende 240t, men den kommer ikke så veldig langt på 36 sek. En miljøværsting hehe ... En annen ting er tap i distribusjonsnettet. Kanskje man burde plassere en diger mølle på hver ladestasjon, da ville de være lett å finne også :0) Endret 6. november 2019 av quantum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå