joakimb Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 El-sertifikatene er en ordning som får fart i overgangen til fornybar energi, og som vi strømkunder tjener penger på. Hva hadde strømprisen på Nord Pool vært uten tilførsel av de 26 TWh El-sertifikatordningen har bidratt til? Fordi en ikke kan tallfeste dette nøyaktig, virker det som mange heller ikke forstår hvordan sammenhengen er. Alle er vi enige om: "til mer vi tilfører markedet av en bestemt vare til billigere blir varen", og er det ikke nettopp det El-sertifikatene gjør? Jeg og du betaler 5 øre/kWh, men trolig er strømmen 10 øre/kWh billigere p. g. a. El-sertifikatene, så vi tjener egentlig 5 øre/kWh. Samtidig som vi strømkunder tjener penger på subsidier skaffer vi verden mer fornybar energi, så hvorfor ikke El-sertifikater? Jeg har ikke noe i mot elsertifikater eller fornybar strøm, men når man snakker om lønnsomhet er jo ikke tiltak som krever subsidiering det første man tenker på. Så det jeg mener er at vi kan godt satse på havbruk slik du foreslår, og vi kan gjerne fortsette med subsidier, så lenge ikke mesteparten går til svenske prosjekter, men dette vil være veldig langt fra noen god erstatning for oljebransjen. Det vil si, vi kan trolig bruke veldig mye penger på dette, noe som vil erstatte noe av tomrommet i leverandørindustrien, men vi kan ikke forvente noen superprofitt. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Jeg har ikke noe i mot elsertifikater eller fornybar strøm, men når man snakker om lønnsomhet er jo ikke tiltak som krever subsidiering det første man tenker på. Så det jeg mener er at vi kan godt satse på havbruk slik du foreslår, og vi kan gjerne fortsette med subsidier, så lenge ikke mesteparten går til svenske prosjekter, men dette vil være veldig langt fra noen god erstatning for oljebransjen. Det vil si, vi kan trolig bruke veldig mye penger på dette, noe som vil erstatte noe av tomrommet i leverandørindustrien, men vi kan ikke forvente noen superprofitt. Det er mange som ikke forstår at "subsidier" av typen El-sertifikater er noe vi som strømkunder tjener penger på. Det virker som sammenhengen blir for komplisert, når en ukjent faktor som "markedsprisen" er en del av forklaringen. En kan ikke bruke matematikk og sette 2 strek under svaret, men like fullt er alle enige om: "til mer av en vare til billigere pris". Jeg har mange ganger her på kommentarfeltet prøvd å få en god forklaring på hvorfor vi absolutt skulle ha El-sertifikatordningen sammen med svenskene, og har ikke fått noe godt svar så langt. Det så lenge ut til at svenskene bygget mye mer vindkraft enn Norge, og risikoen var stor for at norske strømkunder subsidierte svensk vindkraftutbygging. Litt panikk de siste årene, og vi har fått de store konfliktene med naturinteressene, men hvorfor har ikke mulighetene på havet vært utredet? Egentlig en gåte hvorfor ikke vi lager en El-sertifikat ordning for oss selv og satser massivt på kombinasjonen havmerder og energiopptak fra vind og bølger? Håper MDG klarer å presse gjennom en slik satsing i 2021. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå