Gå til innhold

Her har Volkswagen produsert diesel- og bensinbiler i 29 år. Nå skal det bli Europas største elbilfabrikk


Anbefalte innlegg

 

Heilt klårt eit trugsmål. Det gjer jo fornybar energi meir konkurransedyktig mot kolkrafta.

Den logikken tror jeg mange kraftleverandører sliter med å forstå. Alle rapporter jeg har sett har pekt på utfordringer ved økt bruk av elbiler for kraftnettet. Det er ikke slik at man kan nekte folk å kjøre på jobb bare fordi det ikke blåser eller at det er mørkt. Det ideelle for Tyskland ville ha vert hybridbiler med fjernstyrt lading. Da kunne kraftselskapene sperret lading i perioder med lite sol og vind.
Lading av elbil er last som er enkel å kontrollere. Det er perfekt for tilfeldig fornybar energi. Det kan samanliknast med hus-batteri som fleirtalet av tyskarar som installerer solcellepanel på taket kjøper. Då kan dei for det meste nøye seg med å kjøpe straum frå nettet når straumen er billig.

 

Dess meir last av den typen, dess verre for kolkraftverka. Jadå, bilane må av og til ladast når det er vindstille, men det kjem ikkje til å redde kolkraftverka. Periodane med lønsamt kraftsal for kolkraftverka vert stadig kortare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rene el biler må lades regelmessig og man kan ikke bruke dem uten strøm. Poenget med ladbare hybrider er at om det ikke produseres fornybar strøm og myndigheter stenger for lading en uke så kan de fremdeles kjøres. De er rett og slett mere fleksible.

I hverdagen er rene elbiler med stort batteri mer fleksible siden de enkelt kan lade når det er billig strøm og dermed hjelpe å balansere sol og vindkraft, og også atomkraft og kullkraft. Nå er det veldig lite sannsynlig at myndigheter vil stenge ned strømmen for vanlige folk, det som skjer er at prisen går opp til mange nok mener at det blir for dyrt og så fyrer noen med ved de dagene eller kjører mindre eller noen bedrifter stopper produksjon noen dager.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hverdagen er rene elbiler med stort batteri mer fleksible siden de enkelt kan lade når det er billig strøm og dermed hjelpe å balansere sol og vindkraft, og også atomkraft og kullkraft. Nå er det veldig lite sannsynlig at myndigheter vil stenge ned strømmen for vanlige folk, det som skjer er at prisen går opp til mange nok mener at det blir for dyrt og så fyrer noen med ved de dagene eller kjører mindre eller noen bedrifter stopper produksjon noen dager.

De kan ikke stenge ned strømmen til folk. De må prioritere. Om Tysklands bilpark hadde ladbare hybridbiler ville man kunne stenge ned hurtigladerene om det ikke var kraft nok i nettet. Det hadde gitt fleksibilitet. Man kan ikke kommandere 1000 000 elbiler til ladestasjoner fordi nettet trenger strømmen de har igjen på batteriet. Det hadde gitt ramaskrik.

 

Problemet er at dagens hybridbiler har for stor motor og for lite batteri. De burde vert laget slik at de klarte halvparten av rekkevidden på batteri og halvparten på fossilt brennstoff. Er klar over at dette lett kan ordnes med å montere en 10 liters bensintank men kanskje dette er veien å gå. En bitteliten bensintank og brukbar rekkevidde på strøm hadde gjort det mere attraktivt å lade. En stor el motor og liten bensin/diesel ville også bidratt til at folk valge el modus fremfor bensin diesel.

Lenke til kommentar

Lading av elbil er last som er enkel å kontrollere. Det er perfekt for tilfeldig fornybar energi. Det kan samanliknast med hus-batteri som fleirtalet av tyskarar som installerer solcellepanel på taket kjøper. Då kan dei for det meste nøye seg med å kjøpe straum frå nettet når straumen er billig.

Dess meir last av den typen, dess verre for kolkraftverka. Jadå, bilane må av og til ladast når det er vindstille, men det kjem ikkje til å redde kolkraftverka. Periodane med lønsamt kraftsal for kolkraftverka vert stadig kortare.

:-)

 

Kva skal dei gjere når det er 10 dager "dunkelfleute"; perioder med lite vind og sol og dei mangler 60gW?

Lenke til kommentar

 

Dess meir last av den typen, dess verre for kolkraftverka. Jadå, bilane må av og til ladast når det er vindstille, men det kjem ikkje til å redde kolkraftverka. Periodane med lønsamt kraftsal for kolkraftverka vert stadig kortare.

:-)

Kva skal dei gjere når det er 10 dager "dunkelfleute"; perioder med lite vind og sol og dei mangler 60gW?

Fyrer opp reservar og importerer. 20% av den fornybare kraftproduksjonen i Tyskland er forresten varmekraft frå biomasse, og det kan lett lagrast.

 

Trur du at nokre dagar i ny og ne kan redde eit kolkraftverk med tusen tilsette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I hverdagen er rene elbiler med stort batteri mer fleksible siden de enkelt kan lade når det er billig strøm og dermed hjelpe å balansere sol og vindkraft, og også atomkraft og kullkraft. Nå er det veldig lite sannsynlig at myndigheter vil stenge ned strømmen for vanlige folk, det som skjer er at prisen går opp til mange nok mener at det blir for dyrt og så fyrer noen med ved de dagene eller kjører mindre eller noen bedrifter stopper produksjon noen dager.

De kan ikke stenge ned strømmen til folk. De må prioritere. Om Tysklands bilpark hadde ladbare hybridbiler ville man kunne stenge ned hurtigladerene om det ikke var kraft nok i nettet. Det hadde gitt fleksibilitet. Man kan ikke kommandere 1000 000 elbiler til ladestasjoner fordi nettet trenger strømmen de har igjen på batteriet. Det hadde gitt ramaskrik.
Klarer du å lire av deg det der utan å le av deg sjølv?

 

I staden for at millionar av bilar skal drasse rundt på ein eksosmotor dei ikkje treng, ville dei då spare veldig mykje energi på å heller brenne den oljen i eit oljekraftverk dersom denne krisa du har konstruert skulle oppstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrer opp reservar og importerer. 20% av den fornybare kraftproduksjonen i Tyskland er forresten varmekraft frå biomasse, og det kan lett lagrast.

Trur du at nokre dagar i ny og ne kan redde eit kolkraftverk med tusen tilsette?

Trur du et nedlagt kolkraftverk kan levere straum?

Lenke til kommentar

Trur du et nedlagt kolkraftverk kan levere straum?

Hvis det startes opp igjen ja.

 

Har de nok reguleringskapasitet med gasskraft kan dedemontere hele kullkraftverket, men hvis ikke så kan de bare stenge det ned og sette det i "cold standby". Om man slutter å brenne kull forurenser det ikke lenger, men kan fremdeles brukes i ei knipe. Så lenge man har grid-batterier og gasskraft til å ta hurtige reguleringer har man tid til å starte opp noen kullkraftverk i de 10 dagene som var nevnt.

 

Det er også viktig å huske på at det viktigste er ikke de 10 dagene i året dette brenner kull, men de 355 dagene det ikke brenner kull.

Lenke til kommentar

Hvis det startes opp igjen ja.

Har de nok reguleringskapasitet med gasskraft kan dedemontere hele kullkraftverket, men hvis ikke så kan de bare stenge det ned og sette det i "cold standby". Om man slutter å brenne kull forurenser det ikke lenger, men kan fremdeles brukes i ei knipe. Så lenge man har grid-batterier og gasskraft til å ta hurtige reguleringer har man tid til å starte opp noen kullkraftverk i de 10 dagene som var nevnt.

Det er også viktig å huske på at det viktigste er ikke de 10 dagene i året dette brenner kull, men de 355 dagene det ikke brenner kull.

Dersom dei har betalt for å stå klar som kald reserve ja, det er noko anna.

Lenke til kommentar

Klarer du å lire av deg det der utan å le av deg sjølv?

I staden for at millionar av bilar skal drasse rundt på ein eksosmotor dei ikkje treng, ville dei då spare veldig mykje energi på å heller brenne den oljen i eit oljekraftverk dersom denne krisa du har konstruert skulle oppstå.

Ein bensin motor på 100hk veier ca 100kilo og kan gjera at du treng 15kwh batteri i staden for 100kwh.

 

Kor mykje vekt 85kwh med batteri spart er veit du nok men det er meire enn 100kg.

 

Om man brenner dette i ein god hybrid bil klarer man over 35% virkningsgrad. Marginalt dårligere enn et oljekraftverk.

 

Poenget er at det er meiningslaust å drasse rundt på et 700kg batteri i stedet for et batteri på 100kg og ein motor på 100kg

 

Energiforbruk er ikkje lineært med vekt men ikkje langt unna. Det betyr at ein hybrid som veg 1500kg vil være fulleletrisk med ei vekt på 2000kg. Dette vil gje ei auke i energiforbruk på ca 25%. Det får du både under produksjon og ved bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...