Mathias Klingenberg Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Her har Volkswagen produsert diesel- og bensinbiler i 29 år. Nå skal det bli Europas største elbilfabrikk Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Flott at VW med sine skandalebiler, endelig satser elektrisk. fabrikken blir IKKE den største, men trolig nest størst. da Tesla Gigafactory nr 4, bygges i Tyskland og er i samtaler om tomt nå, så den kan stå klar neste år. Der er ca 1,5 millioner kvadratmeter pr fabrikk, der 500.000m2 er kontorbygg og produksjonshall med i overkant av 10.000 ansatte. https://www.tesla.com/no_NO/factory Flott at VW og andre også satser på elbiler nå. 6 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 De er i samtaler om tomt nå, så bygget står klart til neste år? Du vet mye om byggeprosesser skjønner jeg. 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Håper at dette ikke er et ledd i å redde kullindustrien som må fyres opp igjen når elbiler må lades. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Håper at dette ikke er et ledd i å redde kullindustrien som må fyres opp igjen når elbiler må lades. Kilder? 8 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Kilder? Enkel logikk Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 (endret) Enkel logikkÅpenbart ikke, siden det ikke ligger logikk i der i det heletatt. Økning av el transport vill sannsynligvis bidra til redusert bruk av kull pga den kommende olje kollapsen. Endret 5. november 2019 av Salvesen. 9 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Produksjon av elbiler krever færre ansatte. Jeg leste et sted at opptil 700 000 jobber i Tyskland vil forsvinne når fossilbiler fases ut. Så her kreves det mer omstilling enn bare til elbiler. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 De er i samtaler om tomt nå, så bygget står klart til neste år? Du vet mye om byggeprosesser skjønner jeg. Tesla har gjort det før. Gigafactory 3 fekk tomt i oktober 2018, bygginga starta i januar 2019 og fabrikken fekk ferdigattest i august. Bilproduksjonen startar denne månaden. 2 Lenke til kommentar
koots Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 De er i samtaler om tomt nå, så bygget står klart til neste år? Du vet mye om byggeprosesser skjønner jeg. Tesla har gjort det før. Gigafactory 3 fekk tomt i oktober 2018, bygginga starta i januar 2019 og fabrikken fekk ferdigattest i august. Bilproduksjonen startar denne månaden. Joa, men det er i Kina og ikke Tyskland Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Joa, men det er i Kina og ikke Tyskland Ja det er absolutt ett viktig poeng, I kina bygger de som apekatter. Tyskland er ikke verst men Kina er ekstremt produktivt. På godt og vondt.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Joa, men det er i Kina og ikke Tyskland Ja det er absolutt ett viktig poeng, I kina bygger de som apekatter. Tyskland er ikke verst men Kina er ekstremt produktivt. På godt og vondt.. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 De er i samtaler om tomt nå, så bygget står klart til neste år? Du vet mye om byggeprosesser skjønner jeg. Tesla har gjort det før. Gigafactory 3 fekk tomt i oktober 2018, bygginga starta i januar 2019 og fabrikken fekk ferdigattest i august. Bilproduksjonen startar denne månaden.Joa, men det er i Kina og ikke TysklandOg Tyskland er ikkje Noreg. Tyskland er kjende for orden og effektivitet. Eg reknar med at Tesla set dei som hadde ansvaret for bygginga av Gigafactory 3 og andre kvalifiserte folk på jobben, ikkje gjengen som byggjer Berlin Brandenburg flyplass.. :-) 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Åpenbart ikke, siden det ikke ligger logikk i der i det heletatt. Økning av el transport vill sannsynligvis bidra til redusert bruk av kull pga den kommende olje kollapsen. Den logikken må du forklare nærmere. Mener du at vi går tom for olje og slutter med kull? Har du noen prognoser som forutsier oljekollaps? El elektrifisering av tysk bilpark vil kreve omtrent like mye strøm som Norge produserer. Kjernekraft er under avvikling. Tyske husstander bruker nesten ikke strøm. Vindmøller blir hatet over store deler av Tyskland. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Den logikken må du forklare nærmere. Mener du at vi går tom for olje og slutter med kull? Har du noen prognoser som forutsier oljekollaps? El elektrifisering av tysk bilpark vil kreve omtrent like mye strøm som Norge produserer. Kjernekraft er under avvikling. Tyske husstander bruker nesten ikke strøm. Vindmøller blir hatet over store deler av Tyskland. Nei tvert i mot, man vill få overflod av olje etterhvert som behovet synker i transporten. Da vill prisen synke og en kan bytte ut kull med olje av økonomiske årsaker. Prisen på olje er allerede kunstig høy, pga opec avtaler. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Nei tvert i mot, man vill få overflod av olje etterhvert som behovet synker i transporten. Da vill prisen synke og en kan bytte ut kull med olje av økonomiske årsaker. Prisen på olje er allerede kunstig høy, pga opec avtaler. Tviler på om Tyskland bytter ut eller begynner å pumpe olje inn i kjelene på kullkraftverkene. Men at oljeprisen vil synke dramatisk fordi Tyskland bruker litt mindre bensin og diesel er vel ikke veldig trolig. Rafeneriene vil vel bare begynne å justere om prosessene til andre produkter. Oljeprisen er vel stort sett bestemt av OPEC. De vil nok akseptere en litt lavere pris før de reduserer produksjonen. Dette er vel det store dilemmaet om vi får sterk økning av fornybar kraft. OPEC vil vel konkurrere så lenge de kan tjene penger. Men det er nok svært sterke politiske krefter som pusher klimakrise for å få knekt araberlandene. Dessuten er det opplagt at selskaper som produserer el kraft ønsker elbiler velkommen. Enkel logikk. Tyskland blir nok et vanskelig land å få el biler inn i. De kjører tradisjonelt langt og hurtig. Strømmen er dyr og det er lite bilavgifter. Besparelse i kroner blir liten. Miljøgevinsten blir liten også fordi SCR systemene virker og motorlasten gjør virkningsgrad mye høyere på motorene enn i Norge. Å kjøre 1000km med 160km PR time i snittfart er umulig med en el bil. Tyskere er ofte glade i å kjøre bil. Kjenner til flere eksempler på at folk fra Bayern område kjører bil når de skal til Nord-Tyskland i stedet for fly. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Tviler på om Tyskland bytter ut eller begynner å pumpe olje inn i kjelene på kullkraftverkene. Men at oljeprisen vil synke dramatisk fordi Tyskland bruker litt mindre bensin og diesel er vel ikke veldig trolig. Rafeneriene vil vel bare begynne å justere om prosessene til andre produkter. Oljeprisen er vel stort sett bestemt av OPEC. De vil nok akseptere en litt lavere pris før de reduserer produksjonen. Dette er vel det store dilemmaet om vi får sterk økning av fornybar kraft. OPEC vil vel konkurrere så lenge de kan tjene penger. Men det er nok svært sterke politiske krefter som pusher klimakrise for å få knekt araberlandene. Dessuten er det opplagt at selskaper som produserer el kraft ønsker elbiler velkommen. Enkel logikk. Tyskland blir nok et vanskelig land å få el biler inn i. De kjører tradisjonelt langt og hurtig. Strømmen er dyr og det er lite bilavgifter. Besparelse i kroner blir liten. Miljøgevinsten blir liten også fordi SCR systemene virker og motorlasten gjør virkningsgrad mye høyere på motorene enn i Norge. Å kjøre 1000km med 160km PR time i snittfart er umulig med en el bil. Tyskere er ofte glade i å kjøre bil. Kjenner til flere eksempler på at folk fra Bayern område kjører bil når de skal til Nord-Tyskland i stedet for fly. Du vet det finnes en verden utenfor tyskland sant? Verdens olje produksjon går i hovedsak til transport, når denne havner over på el er det ingen tvil om at det blir overflod av olje går prisen ned, dette er det ingen tvil om. Enkel logikk som du sier... 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Du vet det finnes en verden utenfor tyskland sant? Verdens olje produksjon går i hovedsak til transport, når denne havner over på el er det ingen tvil om at det blir overflod av olje går prisen ned, dette er det ingen tvil om. Enkel logikk som du sier... Når en stor del av verdens strømproduksjon er basert på olje og fornybar kun dekker halvparten av økningen i eletrisk energiforbruk er det enkel logikk at da forskyver man energibruken fra transport til kraftproduksjon. Er man veldig heldig kan man få en marginal virkningsgradsforbedring om man bygger moderne kraftverk med høy termisk virkningsgrad som gjør at utslippene totalt faller men sannheten er at storparten av verdens oljedrevne kraftverk ligger på 30 tallet i effektivitet. Da blir det liten gevinst. Det er en mye bedre løsning å minske transportbehovet gjennom lovendringer og avgifter. Det virker meningsløst at det skal lønne seg å sende fisk fra Norge til Kina med fly og så skal det flys tilbake for salg i Norge. Eller at dyr transporteres tvers gjennom Europa for å slaktes. Meningsløst. Å gjøre bilkjøring billigere som i Norge gjør også at folk velger el bil i stedet for kollektivt. Vi kan pendle enda lenger for samme antall kroner i drivstoff. Dette kan vi ikke vise resten av verden. Vi må gjøre det motsatte. Gjøre det dyrere å pendle langt. Det vil på sikt gi virkningen at folk flytter nærmere arbeidssted og ikke lengre i fra som i dag. Norge er et helt unikt land når det gjelder fornybar kraft. Dette gjelder ikke store deler av verden. Strømmen skal produseres. Det er denne produksjonen som står for majoriteten av våre klimagassutslipp. Å øke strømforbruk vil føre til økt strømproduksjon i kraftverkene. Man forskyver kun problemene med denne politikken. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Du vet det finnes en verden utenfor tyskland sant? Verdens olje produksjon går i hovedsak til transport, når denne havner over på el er det ingen tvil om at det blir overflod av olje går prisen ned, dette er det ingen tvil om. Enkel logikk som du sier... Når en stor del av verdens strømproduksjon er basert på olje og fornybar kun dekker halvparten av økningen i eletrisk energiforbruk er det enkel logikk at da forskyver man energibruken fra transport til kraftproduksjon.For det fyrste er premisset feil. 3% av verdas kraftproduksjon er basert på olje. Det er ein veldig liten del. Til samanlikning var 25% av verdas kraftproduksjon fornybar i 2018, opp frå 24% i 2017. Det er forresten ein auke. Du snublar vidare og går på trynet i eigen "logikk" når du hoppar over essensielle moment om verknadsgrad. Ein elbil på olje- eller gasskraft har lågare utslepp og forbruk enn ein bil på bensin eller diesel, fordi verknadsgrada til elbilen er so mykje betre. (Eit oljekraftverk treng heller ikkje raffinert olje, og sparer dermed 20% av utsleppa på den måten.) Sjølv med kolkraft har elbilar stort sett lågare utslepp enn eksosbilar. I alle fall når ein reknar alle utslepp samla frå brønn til eksos. Er man veldig heldig kan man få en marginal virkningsgradsforbedring om man bygger moderne kraftverk med høy termisk virkningsgrad som gjør at utslippene totalt faller men sannheten er at storparten av verdens oljedrevne kraftverk ligger på 30 tallet i effektivitet. Da blir det liten gevinst.Du snakkar om 3% av verdas totale kraftproduksjon, som om det var relevant. Sanninga er at desse oljekraftverka er på veg ut på skraphaugen. Berre frå 2017 til 2018 vart den globale kraftproduksjonen basert på olje eller oljeprodukt redusert med nesten 10%. Det er en mye bedre løsning å minske transportbehovet gjennom lovendringer og avgifter. Eg vonar politikarane brukar den verkelege verda som referanse når dei vurderer kva tiltak som er best, ikkje "enkel logikk" eller flugelortar i den globale kraftproduksjonen. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Nei tvert i mot, man vill få overflod av olje etterhvert som behovet synker i transporten. Da vill prisen synke og en kan bytte ut kull med olje av økonomiske årsaker. Prisen på olje er allerede kunstig høy, pga opec avtaler. Tviler på om Tyskland bytter ut eller begynner å pumpe olje inn i kjelene på kullkraftverkene. Men at oljeprisen vil synke dramatisk fordi Tyskland bruker litt mindre bensin og diesel er vel ikke veldig trolig. Rafeneriene vil vel bare begynne å justere om prosessene til andre produkter. Oljeprisen er vel stort sett bestemt av OPEC. De vil nok akseptere en litt lavere pris før de reduserer produksjonen.Du skal ikkje lenger attende enn til 2014 for å sjå at OPEC ikkje gidd det. OPEC står for ein for liten del av verdas oljeproduksjon til at dei åleine kan påverke prisen i vesentleg grad, utan å tape store inntekter. I 2015 fekk dei med seg Russland på eit kutt, og dermed steig oljeprisen att, men til ein stor kostnad for både OPEC og Russland. No har USA passert dei fleste i oljeproduksjon, og det er i praksis prisen på USAnsk skiferolje og flaskehalsar i transporten ut av oljefelta i USA som dominerer prisen. Det einaste OPEC oppnår ved å kutte, er eit kortsiktig prishopp og langsiktig nedgang i oljeproduksjon og inntekter. Du er sikkert mykje glupare enn IEA, men IEA trur oljeforbruket, og dermed prisen, vil synke kraftig frå 2030 pga eit relativt moderat sal av elbilar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå