HaMa Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hei jeg lurer på en ting, jeg kjøpte en ny PC for noen dager siden, jeg valgte ut delene selv, men de på butikken bygde den for meg. Jeg lurte bare på hvor varm en AMD CPU skal egentlig være... Har et MSI hovedkort og det følgte med et program som heter Fuzzy Logic og der står det at CPUen min er på 62C grader.. Skal den være så varm? Er Programmet unøyaktig? Jeg får jo ikke overklokka noe særlig når den er så varm.... Kunne trengt litt hjelp.... Takk Lenke til kommentar
Locci Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Det som kan hvera problemet er de at det ikke er nok kjøle pasta eller for litten vifte som sitter på din cpu Endret 26. desember 2003 av Loc Dogg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Kommer an på om det er idle eller max temperatur. Er det idle-temp så er det grunn til å bli bekymra. Men 62C er ikke så voldsomt varmt hvis det er max-temp. (Har selv typisk max temp på 77,5C) Skal du overklokke så bør du nok sjekke pasta/kjøler/vifter. Og passe på å ha ekstra vifte i kabinettet (utenom den/de i PSU'n). Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Jeg tror ikke det er max temp... det står tydelig at CPU temp 62C Grader... Etter at jeg har spillt litt så går det en opp til 65-67... jeg er sånn litt bekymra nå, skal den være sånn? har de bygd den feil eller no sånt? Jeg har vifte på CPUen til strømmen og til skjermkortet. burte jeg kjøpe en extra? hvor burde jeg legge den? Endret 27. desember 2003 av HaMa Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Noen kabinettvifter for gjennomstrømning gjennom kabinettet hadde nok ikke vært dumt nei, men ikke forvent mirakler. Du sier at du sjekker temp i et medfølgende program. Hva sier BIOS om tempen din da? Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Hjelp meg litt ut, hvor finner jeg ut de tingene? jeg er ikke helt proff når det gjelder akkurat dette feltet, men jeg vet litt, BIOS?! :S Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Basic input/output system. Du kommer inn i BIOS ved å trykke F1/F10/DELETE/INS (en av dem) under oppstart. Mer om dette finner du i HK-manualen. Herifra kan du ganske sikkert gå inn på noe som heter PC-Health Status eller noe i den gata. Her står ganske sikkert også tempen din. Så kan du sammenligne denne med den fra det medfølgende programmet. Er det et veldig sprik mellom disse, er det jo sikkert at en av dem viser feil verdi. EDIT: LEET! Endret 27. desember 2003 av PoleCat Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg tror jeg skjønte hva du mente og vis du gjør det på begynnelsen når du trykker på delete? så fant jeg noe hvor det sto 57grader på CPU da hadde jeg akkurat startet PC'en da... men jeg synes fortsatt at det er for varmt.... men i windows så blir den høyere og høyere. ser det på Fuzzy logic programmet som følgte med hovedkortet mitt... den kommer over 60... jeg vet ikke hvorfor.. Lenke til kommentar
hakkepeil Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 HEi. Jeg hadde et MSI hovedkort og en AMD 2400+ den lå på ca 44*c Idle og 55*c load Med volcano 7. på minste hastighet.. Dette var uklokket. Den viste det samme i bios som i fuzzy logic. HVilken cpu har du?vilken kjøler? Men nå har jeg vannkjøling og og nytt hovedkort. har pcen på et kaldt rom(ca15*c..) Nå holder den ca 30*c idle Har ikke testet load enda da jeg ikke har hatt tid(da det er jul) Tommy Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg har: MSI KT6 Delta LSR AMD ATHLON XP 2800+ Corsair Value 512mb DDR-DIMM Sapphire Radeon 9600XT 128MB EKL Blade XP Controlled Socket A opp til XP3200+ Men kan det være Hovedkortets feil? Vis det er det så skal jeg bytte.. Når jeg spiller blir den veldig nærme 70 grader... litt redd nå... Ikke glem jeg har ikke overklokka noe... Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg har: MSI KT6 Delta LSR AMD ATHLON XP 2800+ Corsair Value 512mb DDR-DIMM Sapphire Radeon 9600XT 128MB EKL Blade XP Controlled Socket A opp til XP3200+ Men kan det være Hovedkortets feil? Vis det er det så skal jeg bytte.. Når jeg spiller blir den veldig nærme 70 grader... litt redd nå... Ikke glem jeg har ikke overklokka noe... Hvilken hastighet er kjølevifta justert til? Du skrev det var en: EKL Blade XP Controlled Socket A opp til XP3200+ Har ikke den justering av viftehastigheten? Sjekk om du kan øke den. Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 I see, nå hvordan kan jeg øke hastigheten? Igjen jeg har ikke peiling på sånne greier som dette... Vil bare får den ned til 30-45C grader Den er veldig varm egentlig og de på butikken sa bare at jeg skulle komme til dem når den ble ustabil.... pfft! Så teit! Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg kan ikke si at jeg skjønner helt hva problemet er. Dagens prosessorer utvikler en del varme og jeg vil tro at de temperaturene du har er ganske normale, ikke så ulik de jeg hadde før jeg fikk vannkjøling. Blir maskina ustabil/kræsjer? Hvis ikke har det jo ikke noe å si at cpu'n er litt varm og blir det et problem så burde du kanskje skaffe deg en bedre kjøler/bruke arctic silver? - Judaz - Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Det skjer egentlig ikke noe med den, men jeg har jo lyst til å overklokke og jeg kan ikke overklokke CPUen i det hele tatt. er jeg heldig får jeg klokka den med 30 MHz og det er teit Men kjøle pasta hvor mye hjelper det? hva med nye vifte? Ekstra vifte? noen forslag? gamle drivere? Hovedkortet? dårlig vifte? den stiger så himla fort også etter at jeg har startet PC'en... Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Bioser bruker å vise feil, i mitt tilfelle viser bios 30c for mye. (100 med boxed og 60 med vannkjøling). Kjenn på ribba. vis du brenner deg er det over 50c. Den skal tåle det fint, men du bør vurdere å invistere i en kraftigere kjøler, og litt kjølepasta. Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Men da må jeg ta på ribba mens PC'en er på da... Skal prøve det jeg... jeg har boxed... og den viser 62 grader... men når jeg overklokka så klikka PC'en... fikk den opp med bare 30mhz før den klikka... Jeg tror den viser riktig... Lenke til kommentar
The Camthalion Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg har også et MSI-hk (se signatur). Da jeg kjøpte det for ca et år siden fikk jeg med en bios som viste feil temp. Prøv å oppdatere den og/eller prgmet. Da skal det vise rett. Lenke til kommentar
HaMa Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Jeg oppdaterte bios og det eneste som skjedde var at FSB'en gikk ned fra 166 til 100!!! like What the!?!?!? Endret 28. desember 2003 av HaMa Lenke til kommentar
Venn0x Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 jeg har oxo fuzzy logic, men den viser ca. 6 grader høyere enn bios.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg oppdaterte bios og det eneste som skjedde var at FSB'en gikk ned fra 166 til 100!!! like What the!?!?!? berre still den opp til 166mhz igjen. Din CPU er bygd for å kjøre 166mhz FSB, og da skal den det Åssn CPU kjøler og kjølepasta har du? Er anbefalt å holde seg under 60C uansett, og med barton kjerne vil eg sei det er uvanlig å vere over 55C idle temp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå