AnonymDiskusjon Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Hei. Legen min har nylig satt meg på wellbutrin (~1.5 mnd). I starten var jeg nesten sykelig trøtt, MEN; den siste uka har jeg sovet ekstremt lite, er mer mistenksom/angstete enn vanlig, har plutselig mye energi, tenker mye, føler for å treffe nye mennesker, vurderer å oppsøke sex fra nesten fremmede (tenker på sex nesten HELE tida). Kan jeg være på vei inn i en manisk episode? Er ikke diagnosert bipolar, har nettopp startet utredning av depresjon (er 19, kun under behandling av fastlege hittil). Eller kan det hende at jeg ved å starte på denne SSRIen plutselig har fått mer energi? og bare sånn blir mer "meg"? Er litt bekymret, selv om det kanskje ikke er grunn til det. Kanskje er dette helt normalt. Skal til legen på fredag, tror du han synes jeg er helt tullete om jeg legger på bordet at jeg mistenker dette? Anonymous poster hash: b3b3d...b9e Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Generelt når du går til legen: Beskriv symptomene, ikke anta diagnosen. Det er legens jobb. Men beskriv absolutt symptomene for ham, han kan ikke behandle ting han ikke vet om. (Om han synes det er "tullete" skal være din minste bekymring. ) Vi har alle (vi som går på slike medikamenter) "ups and downs", Medisinene fjerner det ikke helt, de gjør det bare mye enklere å takle. Og er man ny på et medikament, kan man få virkninger man ikke kjente på forhånd. Man skal "bli kjent med" medisinen, og det tar litt tid. Jeg kjenner ikke til Wellbutrin, så jeg skal ikke gjette om hva slags virkninger det kan ha. Om det vedvarer kan det føre til en eller annen diagnose og andre medisiner, eller om det er en "bivirkning" kan det blir aktuelt med et annet virkestoff. Men en enkelt episode (om enn en uke lang) er kanskje litt lite å gå på der, så legen sier kanskje at du får se det an over tid. Så fortell legen om det, ikke anta hva det skyldes, og ta det fra der. Og angående sex'en: La det bli med tanken. Du blir ikke mindre deprimert av det, du bare øker sjansen for en sur svie i tillegg til depresjonen. Men treffe nye mennesker har du godt av, og man behøver jo ikke kle av seg av den grunn... Geir Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 https://www.felleskatalogen.no/medisin/wellbutrin-retard-glaxosmithkline-565480 Med medisinen øker du jo mengden noradrenalin og dopamin så du kan jo lese deg opp på hva disse gjør i kroppen. SSRI går på serotonin. Det du omtaler er NDRI (selektive noradrenalin og dopamin reopptakshemmere) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. november 2019 Forfatter Del Skrevet 4. november 2019 Ah. Skrev SSRI fordi det egentlig er det jeg går på, men endret medisinnavn fordi jeg er redd for å bli gjenkjent, så valgte noe jeg følte lignet litt.. Burde kanskje heller bare skrevet SSRI SSRI går på serotonin. Det du omtaler er NDRI (selektive noradrenalin og dopamin reopptakshemmere) Anonymous poster hash: b3b3d...b9e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. november 2019 Forfatter Del Skrevet 4. november 2019 Generelt når du går til legen: Beskriv symptomene, ikke anta diagnosen. Det er legens jobb. Men beskriv absolutt symptomene for ham, han kan ikke behandle ting han ikke vet om. (Om han synes det er "tullete" skal være din minste bekymring. ) Vi har alle (vi som går på slike medikamenter) "ups and downs", Medisinene fjerner det ikke helt, de gjør det bare mye enklere å takle. Og er man ny på et medikament, kan man få virkninger man ikke kjente på forhånd. Man skal "bli kjent med" medisinen, og det tar litt tid. Jeg kjenner ikke til Wellbutrin, så jeg skal ikke gjette om hva slags virkninger det kan ha. Om det vedvarer kan det føre til en eller annen diagnose og andre medisiner, eller om det er en "bivirkning" kan det blir aktuelt med et annet virkestoff. Men en enkelt episode (om enn en uke lang) er kanskje litt lite å gå på der, så legen sier kanskje at du får se det an over tid. Så fortell legen om det, ikke anta hva det skyldes, og ta det fra der. Og angående sex'en: La det bli med tanken. Du blir ikke mindre deprimert av det, du bare øker sjansen for en sur svie i tillegg til depresjonen. Men treffe nye mennesker har du godt av, og man behøver jo ikke kle av seg av den grunn... Geir Takker for fornuftig svar, enig i at det er bedre å bare beskrive og ikke anta noe. Skal huske på det! og beholde klærne på Anonymous poster hash: b3b3d...b9e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå