Øystein.F. Skrevet 4. november 2019 Forfatter Del Skrevet 4. november 2019 Men spillet styres og spilles elendig fortsatt? Teknisk sett litt verre sidan dei har endra rekkevidda på sverdet slik at du må vere enda nærare for å treffe fienden. Spelar eigentleg lita rolle kva som er endra så lenge endringane ikkje fører til ei målbart betre oppleving. 1 Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Jeg trodde poenget med en remake var å lage samme opplevelse, bare med nytt ytre design... Det vil jeg heller si er en remaster. En remake handler om mer enn det. Final Fantasy 7 er jo et eksempel på det. Lenke til kommentar
kUaMooMoo Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Teknisk sett litt verre sidan dei har endra rekkevidda på sverdet slik at du må vere enda nærare for å treffe fienden. Spelar eigentleg lita rolle kva som er endra så lenge endringane ikkje fører til ei målbart betre oppleving. Noe som er trist egentlig. Mye potensiale. Jeg fant ikke spillet særlig fornøyelig. Andre kan dog sikkert få glede ut av det. Men for min del så ble det et sørgelig gjensyn... Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Men Øystein, det er nettopp denne typen remake vi gamle fans av spillet ønsket oss. En ren grafisk oppdatering uten endringer i gameplay eller, takk gud, stemmeskuespill. Nå kan endelig de flotte Tim Burton-inspirerte design-konseptene fra originalen komme til sin rett. Jeg skal ikke uttale meg om kameraet siden jeg ikke har rukket å gå i gang med remaken selv ennå, men en venn av meg streamet akkurat hele spillet på Twitch og kameraet så ikke ut til å være et problem. Nå er han riktignok vant til å spille gamle spill med vanskelige kameravinkler. Akkurat dette må jeg nesten prøve ut selv før jeg sier noe bastant, men det er flere ting jeg kan si noe om: Det er ofte vanskelig å unngå fiendenes angrep, men dette er ikke et metodisk spill ala Dark Souls der du skal blokkere og hoppe unna angrep. Dette er mer kaotisk hack'n slash der du ikke skal overtenke kampene, og spillet kompenserer for det ved å gi deg en etterhvert ekstremt langt life bar og med rikelig av healing som du kan finne på banene. Banene er såpass korte at å ha checkpoints underveis ville blitt overkill. Dette er den typen spill der du kan fullføre en bane på 5-10 minutter om du vet hva du skal gjøre. Utfordringen ligger mer i å finne ut hva det er. Så skal det sies at Medievil aldri var et 10/10-spill, men med den karakteren som gis her tenker jeg at de ankepunktene som er i spillet vektes altfor tungt, for her er det også veldig mye bra. Du har fantastisk design, musikk og stemmeskuespill som gir en suveren stemning, og du har en morsom historie med kreative, varierte baner og fiender, samt en hel rekke hemmeligheter som kan åpnes opp. Lenke til kommentar
Øystein.F. Skrevet 6. november 2019 Forfatter Del Skrevet 6. november 2019 Men Øystein, det er nettopp denne typen remake vi gamle fans av spillet ønsket oss. En ren grafisk oppdatering uten endringer i gameplay eller, takk gud, stemmeskuespill. Nå kan endelig de flotte Tim Burton-inspirerte design-konseptene fra originalen komme til sin rett. Jeg skal ikke uttale meg om kameraet siden jeg ikke har rukket å gå i gang med remaken selv ennå, men en venn av meg streamet akkurat hele spillet på Twitch og kameraet så ikke ut til å være et problem. Nå er han riktignok vant til å spille gamle spill med vanskelige kameravinkler. Akkurat dette må jeg nesten prøve ut selv før jeg sier noe bastant, men det er flere ting jeg kan si noe om: Det er ofte vanskelig å unngå fiendenes angrep, men dette er ikke et metodisk spill ala Dark Souls der du skal blokkere og hoppe unna angrep. Dette er mer kaotisk hack'n slash der du ikke skal overtenke kampene, og spillet kompenserer for det ved å gi deg en etterhvert ekstremt langt life bar og med rikelig av healing som du kan finne på banene. Banene er såpass korte at å ha checkpoints underveis ville blitt overkill. Dette er den typen spill der du kan fullføre en bane på 5-10 minutter om du vet hva du skal gjøre. Utfordringen ligger mer i å finne ut hva det er. Så skal det sies at Medievil aldri var et 10/10-spill, men med den karakteren som gis her tenker jeg at de ankepunktene som er i spillet vektes altfor tungt, for her er det også veldig mye bra. Du har fantastisk design, musikk og stemmeskuespill som gir en suveren stemning, og du har en morsom historie med kreative, varierte baner og fiender, samt en hel rekke hemmeligheter som kan åpnes opp. Eg kan ikkje basere vurderinga mi av eit produkt basert på kva andre meiner og/eller vil ha. Faktumet er at MediEvil anno 2019 er eit spel som er utgjeve i 2019, og såleis vil det stå i butikkhyller, både fysisk og digitale side om side med andre spel som har lagt problema med eit spel som MediEvil langt bak seg. Fordi vi har lagt det bak oss, vi har kome vidare, vi har løyst dei utfordringane som utviklarane bak MediEvil var nokre av dei første til å bryne seg på. Eg må vurdere det på like linje med andre spel som blir lanserte i dag. Kameraet er for dårleg, eg kan ikkje tilgi det fordi det er ein remake av eit gammalt spel. Kontrollsystemet er dårleg, og sjølv om spelet er lett, er omlag alle utfordringar slik eg ser det ein konsekvens av eit dårleg og upresist kampsystem som gjer det vanskeleg for spelaren å fullt ut forstå kvar han er i forhold til fiendane. Eg tenkte og i starten at sjekkpunkt i eit slikt spel hadde vore tull. Det var inntil eg daua på forferdeleg frustrerande vis nokre gongar. Som regel fordi eg ikkje såg kva eg dreiv med godt nok. Nivåa er korte, ja, men eg har ikkje lyst til å spele dei om att, så i det minste, i det minste, putt eit sjekkpunkt før ein sjefskamp så du slepp å starte på ny om du skulle daue. Eit nivå (labyrinten i hagen) måtte eg starte om att fordi sjakkbrettet bugga ut. Der og hadde eit sjekkpunkt vore fint. Dette er ikkje eit roguelike. Det er ikkje eit vanskeleg spel. Det er ikkje eit spel der det er vanskeleg å finne ut kva du skal gjere. Det er eit beint fram lineært eventyr eg personleg ikkje synest det er spesielt moro å spele meir enn ein gong fordi det er ikkje noko utfordring. Å trekke fram Dark Souls blir såleis litt søkt. Gamle spel er ikkje frie for kritikk. Spesielt ikkje om dei blir pussa opp for eit nytt publikum. Remaken av Secret of Mana var til dømes ikkje god. Eit av mine favorittspel blei nesten øydelagt av å spele det på ny. For det viste seg å ikkje eigentleg vere så bra. Eller kva med eit anna av mine favorittspel, A Link to the Past. Å spele det om igjen er ein tidvis leksjon i frustrasjon der ein må kjempe mot eit kampsystem som berre deler ut skade i rette vinklar, og difor kan sende deg i døden om du kjem feil inn på ein fiende. Eg aksepterte det før, eg aksepterer det når eg pluggar inn Super Nintendoen min og spelar om igjen. Men om Nintendo laga ein Remake av A Link to the Past hadde eg forventa at dei hadda pussa på dei tinga som ikkje fungerer bra. Og det er den mentaliteten eg har tatt med meg inn i MediEvil. Som eit spel frå 1998 er det artig og knirkete. Som eit spel promotert i 2019, 8ikkje fullt så mykje. 1 Lenke til kommentar
kUaMooMoo Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) Eg kan ikkje basere vurderinga mi av eit produkt basert på kva andre meiner og/eller vil ha. Faktumet er at MediEvil anno 2019 er eit spel som er utgjeve i 2019, og såleis vil det stå i butikkhyller, både fysisk og digitale side om side med andre spel som har lagt problema med eit spel som MediEvil langt bak seg. Fordi vi har lagt det bak oss, vi har kome vidare, vi har løyst dei utfordringane som utviklarane bak MediEvil var nokre av dei første til å bryne seg på. Eg må vurdere det på like linje med andre spel som blir lanserte i dag. Kameraet er for dårleg, eg kan ikkje tilgi det fordi det er ein remake av eit gammalt spel. Kontrollsystemet er dårleg, og sjølv om spelet er lett, er omlag alle utfordringar slik eg ser det ein konsekvens av eit dårleg og upresist kampsystem som gjer det vanskeleg for spelaren å fullt ut forstå kvar han er i forhold til fiendane. Eg tenkte og i starten at sjekkpunkt i eit slikt spel hadde vore tull. Det var inntil eg daua på forferdeleg frustrerande vis nokre gongar. Som regel fordi eg ikkje såg kva eg dreiv med godt nok. Nivåa er korte, ja, men eg har ikkje lyst til å spele dei om att, så i det minste, i det minste, putt eit sjekkpunkt før ein sjefskamp så du slepp å starte på ny om du skulle daue. Eit nivå (labyrinten i hagen) måtte eg starte om att fordi sjakkbrettet bugga ut. Der og hadde eit sjekkpunkt vore fint. Dette er ikkje eit roguelike. Det er ikkje eit vanskeleg spel. Det er ikkje eit spel der det er vanskeleg å finne ut kva du skal gjere. Det er eit beint fram lineært eventyr eg personleg ikkje synest det er spesielt moro å spele meir enn ein gong fordi det er ikkje noko utfordring. Å trekke fram Dark Souls blir såleis litt søkt. Gamle spel er ikkje frie for kritikk. Spesielt ikkje om dei blir pussa opp for eit nytt publikum. Remaken av Secret of Mana var til dømes ikkje god. Eit av mine favorittspel blei nesten øydelagt av å spele det på ny. For det viste seg å ikkje eigentleg vere så bra. Eller kva med eit anna av mine favorittspel, A Link to the Past. Å spele det om igjen er ein tidvis leksjon i frustrasjon der ein må kjempe mot eit kampsystem som berre deler ut skade i rette vinklar, og difor kan sende deg i døden om du kjem feil inn på ein fiende. Eg aksepterte det før, eg aksepterer det når eg pluggar inn Super Nintendoen min og spelar om igjen. Men om Nintendo laga ein Remake av A Link to the Past hadde eg forventa at dei hadda pussa på dei tinga som ikkje fungerer bra. Og det er den mentaliteten eg har tatt med meg inn i MediEvil. Som eit spel frå 1998 er det artig og knirkete. Som eit spel promotert i 2019, 8ikkje fullt så mykje. Meget bra tilsvar! Man må bedømme spill etter standarden satt for spill i 2019, ikke etter hvordan det var i 1998. Jeg har en mistanke om at nostalgibriller kan spille inn på hvordan folk ser på MediEvil. Ja, det er et kjært minne i ny drakt. Men Det hjelper lite at spillet har fått en lekker grafisk overhaling, når kontroller og spillmekanikker som er blitt avleggs for 20 år siden fortsatt er til stede i spillet.... Endret 6. november 2019 av kUaMooMoo Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Meget bra tilsvar! Man må bedømme spill etter standarden satt for spill i 2019, ikke etter hvordan det var i 1998. Jeg har en mistanke om at nostalgibriller kan spille inn på hvordan folk ser på MediEvil. Ja, det er et kjært minne i ny drakt. Men Det hjelper lite at spillet har fått en lekker grafisk overhaling, når kontroller og spillmekanikker som er blitt avleggs for 20 år siden fortsatt er til stede i spillet.... Jeg er i grunn enig med mye av det Øystein påpeker, jeg synes bare det vektlegges i for stor grad og at det fortsatt er så mye bra i dette spillet at det fortjener langt mer enn 4/10, en karakter som indikerer et nokså dårlig spill. Men nostalgibriller? Selvfølgelig. Poenget med en remake som dette er jo nettopp nostalgi. Lenke til kommentar
Fasiten Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) Dette er ikke den første remaken av resident evil. Det er en annen som har gjort noe ala det trådstarter ber om. Det ble ikke så bra som trådstarter ville trodd. Det er veldig vanskelig å vite hva som er bedre enn originalen, når originalen er ansett for å være et av de beste spillene som noen sinne kom ut på PS1. De fleste er derfor ydmyk og sier: Ikke tukle med det, da blir du idiot om det er feil, med mindre en kan skylde på andre. Endret 6. november 2019 av Fasiten Lenke til kommentar
kUaMooMoo Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) Jeg er i grunn enig med mye av det Øystein påpeker, jeg synes bare det vektlegges i for stor grad og at det fortsatt er så mye bra i dette spillet at det fortjener langt mer enn 4/10, en karakter som indikerer et nokså dårlig spill. Men nostalgibriller? Selvfølgelig. Poenget med en remake som dette er jo nettopp nostalgi. Ja, men gjør nostalgibrillene noe med den kritiske sansen? Om det er for lav karakter eller ikke, får være opp til hver enkelt å bedømme. Anmelder mener karakteren er riktig ut i fra sin erfaring med spillet. Du vil ha din personlige mening. Sånn vil det være. Endret 6. november 2019 av kUaMooMoo Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Ja, men gjør nostalgibrillene noe med den kritiske sansen? Om det er for lav karakter eller ikke, får være opp til hver enkelt å bedømme. Anmelder mener karakteren er riktig ut i fra sin erfaring med spillet. Du vil ha din personlige mening. Sånn vil det være. Til syvende og sist er det ens egen opplevelse av spillet som teller. At man får en bedre opplevelse med en remake av et spill man har et nostalgisk forhold til, er en selvfølge. Nostalgibriller er for meg noe positivt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå