UnderSolen Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Hei, vi har leid et hus i ca 1,5 år. Nå har vi flyttet ut, men huseier ønsker ikke å tilbakebetale depositum før kommunen gir en tilbakemelding på vannforbruk og at dette skal trekkes fra depositumkontoen. Jeg synes dette høres uvanlig ut og stusser derfor. Jeg har vært i mange leieforhold men aldri vært borti dette. Jeg ser jo helst at vi hadde fått sjansen til å betale dette underveis istedenfor å få en kjemperegning når vi flytter ut? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 (endret) Er det egen vannmåler i leiligheten? Er dette punktet definert i leiekontrakten? Har dere depositumskonto i ditt navn, eller har du betalt depositum rett til utleier? Endret 2. november 2019 av NoTrace 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Det er jo ikke huseier som bestemmer om depositum skal utbetales. Du gir beskjed til banken at du vil ha depositumet utbetalt, så gir banken huseier en frist på å gjøre rettslig krav på det. Gjør han ikke det, eller fristen går ut, får du pengene utbetalt samme hva huseier måtte mene. 3 Lenke til kommentar
UnderSolen Skrevet 2. november 2019 Forfatter Del Skrevet 2. november 2019 Det ble instalert egen vannmåler før vo flyttet inn. Jeg finner ikke kontrakten i flyttekaoset, og husker ikke hva som stod om dette. Det ble brukt en slik standardkontrakt. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 (endret) Etter 1. september 2009 er det lov å ta betalt for forbruk av vann. Det er to måter å betale for vann og avløp på. Den ene er ut fra stipulert forbruk, der forbruket beregnes ut fra boligens bruksareal. Den andre er etter målt forbruk. Dersom husstanden betaler for vann og avløp etter stipulert forbruk, er det ikke lov å ta ekstra betaling utenom husleie. I ditt tilfelle er det målt forbruk og da er det lov å ta betalt utover husleien. Alt avhenger av hva som står i kontrakten. Så den må du finne og sjekke hva som står om vann og betaling av dette. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_04_web.pdf Med forbehold om at loven er endret og som jeg ikke har fått med meg. Endret 2. november 2019 av Illus Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Bare krev depositumet utbetalt innen noen dager inklusive renter. Om husleier mener å ha grunn til å holde tilbake så må han gjøre et rettslig krav på det ganske så kjapt. Lenke til kommentar
5YN6PQB1 Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Kan ikkje berre huseier lese av forbruket og rekne seg fram til omtrentlig kostnad på vannet som er brukt? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Vannprisen varierer ikke sånn som strømprisen. Man trenger derfor ikke å regne omtrentlig, men kan få en eksakt pris, ut fra målt forbruk. Forbruket må være målt separat for utleieenheten. Videre må det være avtalt i husleieavtalen at vannet skal måles og avregnes, hvor ofte det skal avregnes osv. I denne saken mistenker jeg at vannet ikke er målt separat eller at det ikke er spesifisert i standard-leiekontrakten det henvises til. Sjekk disse to punktene. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Bruk en dag på å gå igjennom alt av papirer og finn den forjettede kontrakten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå