Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dnb reiseforsikring spørsmål

OscarMike1

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig meldt inn skade på en gjenstand ifm reise.

Kort fortalt ble jeg syklet på nederst i et stisykkelanlegg, gikk på tryne og mistet gjenstanden. Jeg fikk noen skrubbsår men ingen skader heldigvis. Gjenstanden gikk i tusen knas.

Forsikringen mener at dette er en "tilfeldig skade" og vil ikke dekke. Dersom jeg og hadde vært på sykkel, hadde de dekket.

Samtidig mener de at skaden kan gå på innboforsikringen av alle ting, med en egenandel.

Noen som har erfaring med lignende og fått skaden dekket? I så fall med hvilket selskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele poenget med en reiseforsikring er jo at den skal dekke tilfeldig skade

Nei. "tilfeldig" på forsikringsspråk betyr nok ikke det du du tror. Reiseforsikring dekker f.eks ikke hvis du selv mister telefonen på vann, eller hvis du får den stjålet fra restaurantbordet mens du er på do.

Reiseforsikring dekker tap som følge av "Plutselig ytre påvirkning". Altså hvis jeg plutselig kommer løpende og dytter deg så du mister telefonen på vann, eller grabber den ut av hånda di, da dekkes det. Hendelige uhell er ikke dekket under normale vilkår, hverken på reise- eller innboforsikring. Man kan dog kjøpe tilleggsdekning hos de fleste selskap, ofte kalt "super/ekstra/pluss/etc", populært kjent som "idiotforsikring".

Alt det sagt høres det for meg ut som TS har rett på erstatning, hvis han ble plutselig syklet ned på et sted man ikke kan forvente at det kommer sykler i stor fart. Hvis man derimot kan forvente det, og TS ikke var oppmerksom, blir det fort ikke dekket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...