maxmhz Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Visst eg monterer en 25ohm rheostat på ei Delta 136m³/time, 52 dB(A) hvor mye vil den da bråke ca? Kan eg bruke større motstand på den vifta? I så fall, hvor stor og hvor mye vil den dempe? Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Beregn hvor stor motstand det er i vifta da, også lodder du i en motstand i serie... R = U / I altså... antall ohm er spenningen (12v) delt på strømmen (f.eks 0.2A)... så er det bare å lodde i en motstand i serie med vifta som er f.eks 1/2 av det som er i vifta :smile: Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 Så visst eg gjør som det og setter på en motstand på halvparten av det som er i vifte, så demper den halvparten av støyen? Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 halvparten av støyen er 3db mindre slik at du er klar over det, men da kjører den på rundt 8 volt... Det du også kan gjøre er å kjøpe et potensiometer (ja bare le av ordet) som går fra "0" ohm til rundt 20 kilo-ohm. Dem koster vel rundt 30kr på den lokale elektronikk-sjappa (stort sett alle norske byer har en). Så lodder du inn det, og da er det bare å skru på en skrue og du stiller hastigheten. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: maxmhz skrev (2002-03-05 18:03):Visst eg monterer en 25ohm rheostat på ei Delta 136m³/time, 52 dB(A) hvor mye vil den da bråke ca? Kan eg bruke større motstand på den vifta? I så fall, hvor stor og hvor mye vil den dempe? Hvor mye støy rheostaten vil dempe kommer helt ann på vifta. For å kunne beregne på forhånd må du vite hvor mye strøm vifta trekker. Når du kobler en rheostat i serie med vifta vil det gå like mye strøm gjennom rheostaten. Når du stiller på rheostaten vil det legge seg U = R*I (spenning) over denne og det vil da bli liggende 12V-U over vifta. Når vifta får lavere spenning vil den snurre saktere rundt og dermed støye mindere. Hvor mye støyen dempes på forskjellige spenninger varierer vra vifte til vifte. Kan forøvrig vise til denne tråden http://forum.hardware.no/frames/hovedside....id=9498&start=0 om hva du bør ta hensyn til i valg av rheostat. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 6. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2002 Ok, så eg har forstått, så går ik det an å regne ut hvor mye støy en 30ohm motstand demper? Men tl der som har erfaring, tror dere at eg kan få delta vifta som nevnt ovenfor ned i 20 db ? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 maxmhz skrev (2002-03-06 16:41):Ok, så eg har forstått, så går ik det an å regne ut hvor mye støy en 30ohm motstand demper? Men tl der som har erfaring, tror dere at eg kan få delta vifta som nevnt ovenfor ned i 20 db ? Er usikker på hvilken terskel spenning den har (hvor høy spenning den trenger for å starte) Mulig du kan få den ned mot 20dB men jeg er usikker. [ endret av Xell den 2002-03-06 17:05 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå