Gå til innhold

Døde Pixiler?


Nitrius

Anbefalte innlegg

LCD er å foretrekke, og da bør du lese oivind_dahle's test av LCD skjermer.

 

LCD har flotte farger, er pene å se på, og de er slettes ikke så dårlige i spill som alle skal ha det til! Dessuten er de veldig behagelige mot øynene.

 

oivind_dahle's test og informasjon om LCD skjermer finner duher!

 

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan forklare hvorfor en CRT skerm er klar i "alle" oppløsninger, mens min bærbare (LCD) bare er bra i 1024*768???

Fordi LCD skjermer har PIXLER! Det er jo det hele tråden går ut på, en LCD har masse fysiske pixler og er dermed laget for den eller den oppløsningen. Når du kjører en LCD skjerm i en annen oppløsning enn den faktisk "har" så blir bildet blørete og uklart da skjermen må "emulere" en annen oppløsning enn den har pixler for.

 

-----------------------

 

Alle ord med "" rundt seg er ord jeg brukte av mangel på bedre ord. Dette er forklart fra langt bak i hodet og hvis noe er feil eller missvisende så bare skrik ut.

Lenke til kommentar
Enkelt!

 

Det finnes ikke pixler på CRT skjermer.

 

Skader ja det er en annen sak...

 

:D

Du har virkelig ikke peiling.. :no:

OffT: Og du burde bare holde kjeft hvis du ikke har annet å komme med... :devil: Du burde heller tenke over hva som står i signaturen din en gang til...

 

OnT: Dersom du får fett eller fuktige flekker på skjermen kan du ofte få forvrengte farger. Neste gang du opplever det forsøkt å slå skjermen av og så på igjen ganske raskt og se om de forflytter seg kan være at skjermkortet ditt "låser" noen pixler i et øyeblikk...

Endret av fredde
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hvorfor en CRT skerm er klar i "alle" oppløsninger, mens min bærbare (LCD) bare er bra i 1024*768???

Kan ikke akkurat forklare det, men at lcd skjermen bare er bra i en oppløsning er nok fordi lcd skjermer lages for en spesiell oppløsning. Det er at vist antall transistorer som lager hver pixel, derfor blir det nok litt uklart hvis man velger en annen oppløsning. Tror hvertfall det er noe med dette :yes:

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hvorfor en CRT skerm er klar i "alle" oppløsninger, mens min bærbare (LCD) bare er bra i 1024*768???

Det er fordet en LCD-skjerm har et fast antall pixler/punkter.

CRT har ingen faste punkter. den har 3 stråler (rød, grønn og blå) som "sveiper" linje for linje mens de varierer lys-styrken. På innsiden av skjermen er det en "maske/matrise/netting/whatever som bestemmer klarheten/oppløsninga til skjermen (dot matrix).

 

Er litt usikker på begrepene, men er sikkert mange som kan rette på det. Virkemåten stemmer ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...