Gå til innhold

Datakunnskaper på cv?

Anbefalte innlegg

Hvis man har bedre enn grunnleggende datakunnskaper. Hvordan ville dere da ha formulert det på en cv?

Hvis man feks kan bruke Photoshop, til mer enn hva mange bruker det til.

Word, Office osv.

Og feks om man en gang i fortiden sin kunne lage nettsider osv.

Fikk et tips nå. "Mestrer EDB bra".

Er den godkjent?

Endret av HardstyleThomas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDB? Er ikke det mer hvordan en 90 år gammel mann beskriver basic Word? :D

Et vet ikke, altså, jeg har bare ikke hørt den der siden barneskolen :)

Jeg tar bare med slikt om det er relevant for jobben (altså jeg shaver ned CV'en om det er for en spesifikk jobbsøknad).

Men om det er en generell CV så pleier jeg å ramse opp alle programmer og plugins jeg har kompetanse innen, rangerer kompetansen og avslutter siste linje med noe som; "Generelt høy interesse og kompetanse innen data og plukker opp ny programvare raskt."

• Liker 5
Lenke til kommentar

"Mestrer EDB bra" tror jeg er en bra beskrivelse, om man vil fremstå (som Zim sier) som en 90-åring som har tatt et word-kurs. 

Nå vet ikke bakgrunnen din eller hva du søker på. Selv søker jeg it-stillinger, der fremgår jo datakunnskaper i utdanningsdelen min. Om jobben du søker ikke har databruk som noe annet enn et rent verktøy ville jeg spesifisert noe mer. Kanskje noe slikt som "God forståelse/kompetanse innen [sett inn relevant område her]. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg synes det er lurt å si at du mestrer ulike dataprogram. Kanskje går du fra en jobb til en annen i samme etat. Ta helsesektoren for eksempel, der bruker de mye DIPS for journalføring og slikt. Mestra du det kjempebra i en tidligere jobb, og vet at de bruker DIPS i den neste, så er det jo kjempelurt å si fra til arbeidsgiveren at du mestrer det fra før. Da vil de jo slippe en hel del opplæring, kanskje ville det holdt med et lite oppfriskningskurs for å være helt à jour.

Det sagt, så er det kanskje litt småteit å skrive akkurat Word i søknaden. Det vitner uansett om mer fleksibilitet at du er god i tekstbehandlingsprogram, regneark, eller hva det måtte være - Altså ord for typen program, ikke akkurat navnet på programmet. Får du sagt fra om at du er en røver med tekstbehandling, så vil nok arbeidsgiveren tro at du enkelt kan bruke Google docs, om det er det som er greia i den nye jobben. Ta skolesektoren som eksempel; mange skoler bruker OneDrive og office, mens andre skoler bruker flittig Google docs.

Det sagt, så vil jeg nok heller lagt mer vekt på de andre tingene du klarer her i livet, men jeg er prinsipielt tilhenger av at folk må ha lov til å få sagt sitt om de ferdigheter de innehar. Du skal ikke være flau over at du er flink i Word. Om du tenker du er flink i Word, så aner jeg at du kanskje er flinkere enn gjennomsnittet... Og det er vel verdt å nevne?

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Jeg bruker støtt og stadig begrepet EDB, som i at "jeg er ikke flink på EDB" eller "tror det er bedre du spør noen som kan sånne EDB-greier".

Men, det er vanligvis i samtale med kollegaer som kjenner meg godt, og som vet at jeg bare tøyser. Jeg er bedriftens ekspert på en nisje innenfor IT, og har master i svineriet.

Under ingen omstendighet ville jeg brukt EDB i en seriøs setting i 2019, og i hvert fall ikke overfor fremmede i en søknad.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det første spørsmålet her er om det i det hele tatt er relevant for stillingen du søker på. Hvis ikke, dropper du det. Dernest kommer det an på hvilke datakunnskaper du har og hva slags stilling du søker på.

Da jeg var nyutdannet med master i økonomi, søkte jeg på en del stillinger der datakunnskaper i noen eller stor grad var relevant. Jeg hadde ikke mye generell eller dyp kunnskap om IT, men jeg hadde fått en del erfaring med dataverktøy ut over standard Microsoft Office i løpet av studiet.

Jeg vet ikke om måten jeg gjorde det på var den beste, men jeg hadde punktet "Analyseverktøy" (for å spisse det mer til det som var relevant) under "Annet"-seksjonen nederst på CV-en der jeg listet opp "Erfaring med analyse i..." og nevnte diverse verktøy jeg hadde brukt i studiet og følte jeg behersket.

Jeg nevnte add-ins som Excel Solver, Excel PowerPivot og Marketing Engineering for Excel, som var relevante og som ikke alle har erfaring med, men jeg droppet å nevne Word eller Microsoft Office-pakken ut over det. I 2019 tas det for gitt at man kan det, i hvert fall hvis man har utdannelse.

Selv om man skulle ha ferdigheter over det vanlige i Word, er ikke nødvendigvis det så relevant heller. De fleste av oss kommer uansett ikke til å gjøre mye mer kompliserte ting enn å endre en skriftype eller -størrelse eller kanskje slenge inn en tabell eller et bilde.

Endret av €uropa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stillingen krevde at man er god i Excel og MS Office.

Hvis det er relevant, kan du kanskje nevne det, men istedenfor å si "jeg er god i Excel og MS Office" ville jeg sagt noe om hvilken erfaring du har med det. Alle kan si at de er gode i MS Office, så det er fint og mer troverdig hvis du kan vise til hvordan du har brukt det.

Lenke til kommentar

Det kjem litt ann på stillinga, og på kor relevant god kjennskap til diverse program er for jobben.

I mange tilfeller ser berre arbeidsgiver etter en som kan bruke eit tastatur til å sette tekst på rett plass i ein mal, då vil ein grei dataskreven CV/søknad i seg sjølv være bevis på at du har gode nok kunnskapar.

Husk at CVen skal være ei kortfatta oversikt over kompetansen sin, så dersom du har behov for å beskrive kva du kan bruke Word til så bør det i søknadsteksten.

Kva med å skrive;

Erfaren databrukar.

Inngåande kjennskap til Word og Excel. Erfaren med Photoshop, Publisher og Powerpoint.

Beherskar Access og Blender.

Grunnleggande forståing for javascript.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...