Pstereo Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Du finner de billig på ebay! Har alltid kjøpt lys der ifra! Evt så får du sjekke norske butikker om de har de inne Å kjøpe xenonpærer på eBay er sjansespill - de luxe! Florerer av falske pærer (da spesielt de beste til Philips og Osram). Og folk er oftest ikke spesielt kapable til å vurdere om pærene oppfyller det de lover. Ei heller se de åpenbare "feilene" på selve pæra. Om man får kjøpt de laser-pærene til under tusenlappen som nevnt over her (lysforbil.com) er det en ganske fantastisk pris. Ville undersøkt de pærene grundig også - ikke sikkert at du får ekte vare selv fra jalla-nettbutikk. Har dog ingen formening om lysforbil.com er jalla eller ei! Kan jo bare være et knallkjøp. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Sjekket en Norsk butikk også: (kr 999) https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/belysning/lysparer/xenonlampe-pa292232no Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 (endret) Å kjøpe xenonpærer på eBay er sjansespill - de luxe! Florerer av falske pærer (da spesielt de beste til Philips og Osram). Og folk er oftest ikke spesielt kapable til å vurdere om pærene oppfyller det de lover. Ei heller se de åpenbare "feilene" på selve pæra. Om man får kjøpt de laser-pærene til under tusenlappen som nevnt over her (lysforbil.com) er det en ganske fantastisk pris. Ville undersøkt de pærene grundig også - ikke sikkert at du får ekte vare selv fra jalla-nettbutikk. Har dog ingen formening om lysforbil.com er jalla eller ei! Kan jo bare være et knallkjøp. Det er helt sant. Når jeg har kjøpt, har jeg alltid sjekka kjøper. Å når jeg har fått pærene så sjekker jeg de så godt som jeg kan. Å kjøper heller ikke de billigste.Men ja, kan være et sjansespill, men igjen, får du orginal, så har man som oftest gjort et kupp Men finner man dem ned i 5-600kr så er det et godt kjøp Endret 1. november 2019 av sveibuen 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Jeg har rett og slett kjøpt i fysiske butikker i Norge for det meste. Det er verdt en hel del å ta vare på norsk næringsliv og arbeidsplasser. 1 Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Kjøper du Osram på nett så er det et lite tips å sjekke pakningen, det er noen koder på pakningen du kan sjekke opp mot Osram sine sider for å forsikre deg om at de er ekte Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 (endret) Ikke for å reklamere for ekstralys.no men jeg kjøper deres egen merke Lumen. Koster vel ca 700kr for 2 xenon pærer. Grei kvalitet, varer ca 3-4 år. Endret 1. november 2019 av Fictivision Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Noen år siden Xenon nå for min del, men selv tilbake i ~2011-2012 betalte jeg vel 700 kr for Osram-pærer på den lokale BilXtra-butikken (eller var det Torshov? Usikker...). Problemet her er vel at når dette først er gått, ønsker man å bytte det ut ganske så kjapt. Er det lilla lys, er det som regel ikke lenge til... Min erfaring er vel også hvis pærene er noen år gamle og har en del bruk, er det trolig ikke så lenge til den andre går heller. I hvert fall for modeller hvor det er ganske mye jobb å skifte kan det være greit å ta begge i samme slengen (f.eks. for VW-en jeg hadde tidligere, måtte grill av, plastdekselet foran støtfanger m.m. og så hele lyktene ut. Mener å huske jeg satt med over 30 skruer før jeg begynte å skru ut selve lykta) 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 NCAP burde tatt med slike ting i totalvurderingen, å bytte pærer på halogen og xenon bør kunne gjøres uten verktøy. På min forrige bil tok det ca 2 minutter å bytte D2S-pærene på begge sider. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 2. november 2019 Forfatter Del Skrevet 2. november 2019 Mine var nå 9 år gamle, det ene ble lilla i fargen og så slukker det etter 5-10min. Fant en som solgte disse på finn.no til 500kr for begge, feilkjøp fra hans side, så da kjøpte jeg de til min: https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2019/10/vertical-5/31/5/161/955/715_806749504.jpg Lenke til kommentar
NULL Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 NCAP burde tatt med slike ting i totalvurderingen, å bytte pærer på halogen og xenon bør kunne gjøres uten verktøy. På min forrige bil tok det ca 2 minutter å bytte D2S-pærene på begge sider. På samme bil kan det variere mye, avhengig av hvilken motor som sitter i bilen. Og nettopp sikkerhet i forbindelse med konstruksjon er også noe som er med på å gi begrensningene ut fra designet enkelte har valgt - videre kan man også argumentere for hvorfor lykten er konstruert slik den er, med tanke på egenskapene den har for "lysbildet" - og her er det også store forskjeller mellom bilene. Med Xenon får man en ganske annen konstruksjon på lyktene, der de normalt sett blir mye dypere enn for halogen og nå LED. Skal sies at i VW sitt tilfelle, har det for nyere modeller med Xenon i samme modellserie blitt langt enklere, og tar bare noen få minutter - kontra 2 timer++ tidligere. Lenke til kommentar
scandalnavia Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) På samme bil kan det variere mye, avhengig av hvilken motor som sitter i bilen. Og nettopp sikkerhet i forbindelse med konstruksjon er også noe som er med på å gi begrensningene ut fra designet enkelte har valgt - videre kan man også argumentere for hvorfor lykten er konstruert slik den er, med tanke på egenskapene den har for "lysbildet" - og her er det også store forskjeller mellom bilene. Med Xenon får man en ganske annen konstruksjon på lyktene, der de normalt sett blir mye dypere enn for halogen og nå LED. Skal sies at i VW sitt tilfelle, har det for nyere modeller med Xenon i samme modellserie blitt langt enklere, og tar bare noen få minutter - kontra 2 timer++ tidligere. Jeg tror at VAG har valgt å designe slik dem gjør for å tjene mange tusen kroner på at folk må ha bilene inn på verksted for å gjøre dette. På Volvo vrir man på to spaker så løsner hele lykta og man tar den med inn å bytter pære på 1 minutt. Men jeg har ikke prøvd å skifte pære på VAG biler av nyere type enn 2015. Endret 3. november 2019 av luly Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) Skoda har også en løsning på Octavia 2 hvor lykta tas ut ved å løsne en plastikkmutter å dra i en spak. Ellers har Skoda vært ganske greie på pærebytte helt siden jeg startet å jobbe med merket i 2006. Ikke bare VAG som har dårlige løsninger på pærebytte, på min 2009 Accord var det helt jævlig å bytte xenonpærer, og andre Honda modeller også kan være skikkelig knotete, også på vanlig Halogen. Endret 3. november 2019 av Simkin Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Ikke bare xenon som er problemet, på vår 2017 Caddy på jobb var det et mareritt å bytte pærer foran, trangt og jævlig og på en bil som går 24/7 så kan det være greit med lett måte å bytte på. Halogenpærene der røyk også altfor ofte, så det ble noek frustrerende timer med pære bytte.. Venter på en 2019 Caddy nå, forhåpentligvis med xenon slik at pærene ikke ryker i et sett ? Lenke til kommentar
scandalnavia Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) Dette er litt off topic, men har noen prøvd disse nye led pærene som passer i H sokkel? På bilen har jeg D3S i hovedlysene og H9 pærer i fjernlysene. Slår jeg på fjernlysene er et speil inni xenon lyktene som ``konsentrerer'' strålen slik at det blir en kombinasjon mellom xenon og H9. Når dette er sagt er denne komboen veldig god og lyser både bredt og langt. Men lurer på om led pærer med H9 sokkel vil gjøre fjernlysene enda bedre? Endret 3. november 2019 av luly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå