Redaksjonen. Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Yngve Slyngstad går av som leder for Oljefondet: Skal bygge opp fondet innen fornybar energi Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 "Vi har levert god avkastning til det beste for fellesskapet, sier Slyngstad." Ja, det er ganske utrolig å bygge opp et fond på 10 000 mrd. Egentlig vanskelig å tenke seg hvor mye penger det er, og tabbene norske politikere har gjort opp gjennom årene, som skandalen på Mongstad da 4 mrd. ble kalt 1 Mong, og fregatten som havnet i fjæresteinene, hvor 5 mrd. trolig er for lite, bare blir en ripe i lakken. Det er ikke lett å være etterfølger. Kanskje vi burde takke og bukke for denne pengebingen, og si "Nok er nok". Er det ikke arbeidsplasser i eksportnæringene som egentlig er viktigst med tanke på fremtiden og velferden til de som er unge i dag? Vi må ha flere eksportarbeidsplasser til erstatning for de som blir borte i oljenæringen, så hvorfor ikke bruke penger på denne jobben i stedet for å lete etter mer olje og gass? Har forskerne rett vil ikke de unge tillate at det vi finner blir pumpet opp likevel. Endelig er vi kommet i gang med veibyggingen, og her står mye igjen. Kanskje det er lurt å hente inn utenlandske entreprenører, da oppgaven er for stor uten å få inflasjon. Bygge landet og satse på kvalitet tror jeg er den beste strategien i årene som kommer, og jeg håper Slyngstad får like stor suksess med fornybar energi. Trist dersom vi ender opp med et land hvor de fleste har sin inntekt fra NAV, eller jobber i offentlig sektor. Har liten tro på at velferdsstaten overlever dersom vi satser på: "å klippe hverandre". Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Og NAV-sjefen blir (kanskje) sittende. En rar verden, dette. Geir Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Og NAV-sjefen blir (kanskje) sittende. En rar verden, dette. Geir Nå blir jo nesten aldri toppsjefer offisielt sett sparka, men akkurat i dette tilfellet er det nok mer det å søke andre utfordringer som faktisk er grunnen til at Yngve skifter jobb. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Nå blir jo nesten aldri toppsjefer offisielt sett sparka, men akkurat i dette tilfellet er det nok mer det å søke andre utfordringer som faktisk er grunnen til at Yngve skifter jobb. Joda. Ser den. Det var bare et morsomt(?) paradoks at vi får nyheten om at en av statens beste ledere går, om enn av eget valg og lyst, akkurat samtidig som lederen for en skandaleetat nok kommer til å tviholde på jobben, og med støtte fra ansvarlig statsråd... Geir Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 "– For meg var det en viktig milepæl at fondets markedsverdi passerte 10.000 milliarder kroner 25. oktober. Jeg er stolt over å ha vært med på å bygge opp en ledende internasjonal investeringsorganisasjon med dyktige medarbeidere." Regner med Norges Bank har vært inne på tanken om å "spre risiko" når denne milepælen er nådd. 10 000 mrd. er for mye penger å ha ansvaret for, etter min mening. Hvorfor ikke stykke opp fondet, slik at f. eks. 10 personer får 1000 mrd. hver? Så kan de konkurrere om å forvalte pengene til beste for samfunnet i fremtiden, og 1000 mrd. er enormt mye penger det også. Kanskje 5 kvinner og 5 menn, så få kvinnene vise hva de duger til og statistikken hvor bare noen få kvinner er blant de 400 rikeste er en statistikk som burde forbedres. Det er ikke godt nok å være rik p. g. a. arv. Rikdommen bør komme fra egen innsats, og kvinnene vet nok best hvor skoen trykker og kan hjelpe hverandre. Gode ideer må ha noen som stiller med kapital for å lykkes, og Norge har kapital. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 (endret) "– For meg var det en viktig milepæl at fondets markedsverdi passerte 10.000 milliarder kroner 25. oktober. Jeg er stolt over å ha vært med på å bygge opp en ledende internasjonal investeringsorganisasjon med dyktige medarbeidere." Regner med Norges Bank har vært inne på tanken om å "spre risiko" når denne milepælen er nådd. 10 000 mrd. er for mye penger å ha ansvaret for, etter min mening. Hvorfor ikke stykke opp fondet, slik at f. eks. 10 personer får 1000 mrd. hver? Så kan de konkurrere om å forvalte pengene til beste for samfunnet i fremtiden, og 1000 mrd. er enormt mye penger det også. Kanskje 5 kvinner og 5 menn, så få kvinnene vise hva de duger til og statistikken hvor bare noen få kvinner er blant de 400 rikeste er en statistikk som burde forbedres. Det er ikke godt nok å være rik p. g. a. arv. Rikdommen bør komme fra egen innsats, og kvinnene vet nok best hvor skoen trykker og kan hjelpe hverandre. Gode ideer må ha noen som stiller med kapital for å lykkes, og Norge har kapital. Fondet er allerede stykket opp mye mer enn hva du foreslår. Å ikke ha 1 person med hovedansvar på toppen er en dårlig ide. Endret 30. oktober 2019 av Nimrad 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Og NAV-sjefen blir (kanskje) sittende. En rar verden, dette.Tja, Sigrun Vågeng kom jo inn i 2015. Da var vel denne skandale-praksisen godt igang, så hun kan jo forsåvidt heller få "æren" av å lette på sløret. Forøvrig er jeg mer skuffet over rettsvesenet i akkurat den siste NAV-saken. Det er de som skal være sikkerhetsventilen for at slikt som dette ikke forekommer (dvs. stoppe etater på ville veier). Her har de feilet noe så inderlig. ... men, dette er helt feil tråd å ta den diskusjonen i. Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Han har sikkert gjort en god jobb, men det er nok ikke han personlig som skal ha æren for alle milliardene fondet har vokst, heller den gruppen mennesker som har laget retningslinjene for hvordan fondet skulle forvaltes (en samling professorer og politikere vil jeg tro): -Det meste av investeringene til oljefondet er i "passive indeksfond" som går opp hvis hovedindeksen på børsene går opp. Markedet har gått veldig bra de siste 11 år, for eksempel er S&P500 opp til neste tregangen. -I tillegg enorm hjelp av svak krone. Alle investeringene til Oljefondet er i utlandet. Dollaren har jo nesten doblet seg i forhold til NOK siden 2008. Dvs. at en aksje i USA som egentlig ikke har økt (i USD) har doblet set i norsk verdi. 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Har vi tid til å bygge opp ett Enøk fond? Er det ikke bare å sette igang? Ha heller høye «burnrate» mål. Nok å ta tak i... Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. november 2019 Del Skrevet 5. november 2019 Har vi tid til å bygge opp ett Enøk fond? Er det ikke bare å sette igang? Ha heller høye «burnrate» mål. Nok å ta tak i... Hva mener du med Enøk fond? Det finnes et statlig fornybarfond, Nysnø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå