torest Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Utslippsfrie hurtigbåter: Teknologien finnes – utfordringene handler om hydrogen og lading [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 "– Vi trenger å sette sammen team med aktører som har forskjellige plasser i verdikjeden og forskjellig utgangspunkt som kan finne gode og sikre løsninger, sier Bjørdal." Høres ut som en god strategi, men det forundrer meg at ikke metanol er nevnt i artikkelen. Batteribrannen og eksplosjonen i fyllestasjonen for hydrogen er 2 hendelser i starten på noe nytt, og når dette får stort omfang kan det være dramatisk med flere slike ulykker. Vi ser hvilke problemer Boing-fabrikken er havnet i fordi de neglisjerte flystyrten for 1 år siden. Stena Germanica bruker metanol, som kan være et sikkert drivstoff med mange bruksområder. Det er også interessant at vi har en stor metanolfabrikk på Tjeldbergodden. Metanol bruker hydrogen og CO2 i produksjonen, og hydrogen kan bli produsert av fornybar energikilder i fremtiden. Allerede nå kan det være billigere å produsere hydrogen gjennom elektrolyse, enn å bruke gass. Problemstillingen kan bli motsatt av debatten i dag, ved at sementfabrikker og avfallsanlegg ikke klarer å levere nok CO2 dersom metanolproduksjonen blir stor. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Når batterier ikke er i nærheten av å kunne levere til disse aplikasjonene, så er hydrogen eneste nullutslippsalternativ. Og når vi vet at vi har norske aktører som kan levere grønn hydrogen billigere enn Equinor klarer å fremstille hydrogen fra naturgass innen disse båtene er klare, da er det ganske klart hvordan fremtiden ser ut: Rene batteriferger til korte strekninger, og hydrogen til lengre, samt der det er behov for hurtigbåter. Merkelig med denne rivialiseringen der mange på TU`s forum har et hatforhold til all teknologi der hydrogen nevnes. Det er ganske åpenbart at fremtiden vil omfavne begge deler, ofte i symbiose med hverandre. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Jepp, snart kommer fast fase batteriene. Skal bli spennende å se om de er bedre enn dagens batteri teknologi. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 Jepp, snart kommer fast fase batteriene. Skal bli spennende å se om de er bedre enn dagens batteri teknologi. Det ville jo vært rart om de ikke var bedre. Men det spiller jo ingen rolle så lenge batterier alene ikke vil klare skiftet så kjapt som vi trenger den. Man er nødt til å ha flere støttebein å støtte seg mot, frem mot målene vi har satt - mål som vi allerede ligger etter på. https://fornybarklyngen.no/2019/er-vi-klare-til-a-etablere-utslippsfrie-hurtigbatsamband/ – Etter våre analyser vil en satsing på hydrogenløsning for hurtigbåter og tungtransport være mye mer samfunnsøkonomisk enn å satse på batteriløsninger. En utrulling av flere hurtigbåtsamband med hydrogen vil samlet sett utløse et tiltrengt markedsbehov. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 All forbedring er ikke gjort over natten. Hvor lang tid har forbrenning motorene trengt for å bli mye bedre Ja takk til begge. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 All forbedring er ikke gjort over natten. Hvor lang tid har forbrenning motorene trengt for å bli mye bedre Ja takk til begge. Enig. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 Problemet er at de alltid skal prøve seg på det som er vanskeligst. En hurtigbåt trenger mye energi. Ca 3 MW er vel vanlig. Dagens diesel motorer går med høy belastning og har over 40% virkningsgrad. Man må lage utrolig billig hydrogen for at kostnader ikke skal gå i taket. Å lagre så mye hydrogen er også en utfordring. Så har man sikkerhetsaspektet ved mange passasjerer og krav om lettest mulig båt. Mye bedre å lage autonome slepebåter om man absolutt vil kjøre på hydrogen. Hurtigbåter er svært vanskelig og blir svært dyrt Lenke til kommentar
Esod Mef Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Meiner eg såg ei nyhendesak der forskarar i Erlangen hadde ei løysing for å lagre hydrogen i olje som vert gjenbrukt som lagringsmedium. Kapasitetsmessig ser det ut til å ligge kring 57kg hydrogen pr. m3 olje. Er dette nok for denne bruken? https://www.hydrogenious.net/index.php/en/hydrogenious/lohc-technology/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå