Gå til innhold

Det tok under fire måneder fra KNM Helge Ingstad kolliderte og sank, til fartøyet ble levert på lekter til Sjøforsvaret [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjerning av vraket etter KNM Helge Ingstad nominasjon til teknologipris,

Jeg stiller meg skeptisk til nominasjonen av en teknologi pris til denne operasjonen, selv om mange sikkeret gjorde en god og kvalifisert jobb..

Dette er vrakfjerning og ingen bergingsoperasjon.

Havariet av KNM Helge Ingstad er en tragisk katastrofe for marinen hvor det eneste å glede seg over er at menneskeliv ikke gikk tapt.

Saken er fortsatt under politietterforskning og fjerningsoperasjonen har så langt ikke vært en del av Havarikommisjonens mandat.

Status med vedrørende Skipets sjødyktighet med hensyn til skadestabillitet og avstengning av skott i skroget under overfarten er så lang ikke verifisert.

Vraket er klassifisert som ikke restaureingsverdig og går til hugging..

For de av oss som har levd en stund og husker tragedien med havariet av riggen Aleksander Kielland, involverte også en spektakulær snuperasjon i Gandsfjorden.

Disse ulykkene , uten sammenliknig for øvrig, bærer så mye tristesse og negative signaler ved seg, at nominering av vrakfjerningen av KNM Helge Ingstad i det minste før myndigheter og rettsinstanser har sagt sitt, anser jeg som svært upassende og umusikalsk, ikke minst overfor de direkte involverte som sikkert har en tung tid..

Lenke til kommentar

Til info vedr havariet av KNM Helge Ingstad.

Paste up av mail mottatt i dag

Nyhetsvarsling fra Statens havarikommisjon for transport:

Havarikommisjonen inviterer til pressekonferanse 08.11.2019

I forbindelse med avgivelse av delrapport 1 om kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS inviteres det til pressekonferanse i Havarikommisjonens lokaler i Lillestrøm fredag 8. november kl. 11:00. Påmelding senest torsdag 7. november kl. 12:00 til [email protected]

Havarikommisjonen vil på pressekonferansen presentere delrapporten som omhandler ulykken frem til og med kollisjonen. Rapporten blir tilgjengelig på vår nettside parallelt med pressekonferansen.

Pressekonferansen vil foregå på norsk.

Ingen andre aktører enn Havarikommisjonen vil være tilstede på pressekonferansen.

Les hele artikkelen

Unquote

Lenke til kommentar

Til info,

Ref minbetenkning over nominasjonen til TU prs.

Upassende og umusikalsk

https://sysla.no/maritim/politiet-vurderer-foretaksstraff-for-forsvaret-og-kystverket-etter-helge-ingstad-ulykken/

Og hvor vil du med dette? Selve ulykken og bergingsoperasjonen er da vitterlig to forskjellige saker...

Ikke etter mitt skjønn.

En ulykke av denne dimensjon og fjerening av vraket etterpå er et resultat av samme hendelse hvor vrakfjerningen var en nødvendig opprydding etter ulykken..

Mitt argument er ikke å underkjenne innsatsen ved fjerningen, men jeg anser preimieutdeling i denne sammenheng som støtende og umiskalsk, en tvers igjennom trist sak med omfattende forsvarsmessige og økonomiske konsekvenser for det norske samfunn marinen er til for å beskytte..

Dette må vi ta inn over oss..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...