torest Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Flyttet ansatte og roboter til Bergen: Corvus leverer batterier til ferger, cruiseskip og offshorerigger [Ekstra] Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 (endret) "I 2013 vant Norled utviklingskontrakten med Statens vegvesen for en elektrisk ferge til Lavik-Oppedal-sambandet med oppstart i 2015. ... Suksessen er formidabel. " Dette har ikke vært en formidabel suksess. Det har vært stadige forsinkelser på grunn av for lang ladetid. De fleste andre batteriferger er bygget med backupaggeregater som kan levere nok strøm til fossil drift. Det burde vært gjort på MF Ampere også. Eventuelt kunne de hatt oppladede batterivogner på kaien som kunne trilles ombord som backup. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/mRW3vv/batterifergen-mf-ampere-sliter-igjen "– Båten får ikke like mye kraft i hvert anløp som forventet, sier regionsjefen. Han sier problemene er blitt verre de siste dagene. Han gir Corvus Energy, leverandøren av batteriene, mye av ansvaret." Endret 30. oktober 2019 av J-Å Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 "I 2013 vant Norled utviklingskontrakten med Statens vegvesen for en elektrisk ferge til Lavik-Oppedal-sambandet med oppstart i 2015. ... Suksessen er formidabel. " Dette har ikke vært en formidabel suksess. Det har vært stadige forsinkelser på grunn av for lang ladetid. De fleste andre batteriferger er bygget med backupaggeregater som kan levere nok strøm til fossil drift. Det burde vært gjort på MF Ampere også. Eventuelt kunne de hatt oppladede batterivogner på kaien som kunne trilles ombord som backup. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/mRW3vv/batterifergen-mf-ampere-sliter-igjen "– Båten får ikke like mye kraft i hvert anløp som forventet, sier regionsjefen. Han sier problemene er blitt verre de siste dagene. Han gir Corvus Energy, leverandøren av batteriene, mye av ansvaret." 65 kansellerte avgangar på to månadar tilseier ein regularitet på 98%. Ca ein av 46 avgangar kansellert om dagen. Det er ganske bra for ny teknologi. Dei fem fyrste månadane i år vart ikkje ein einaste av avgangane til Ampere kansellert. Skulle gjerne visst kvifor lading tilsynelatande går seinare. Kanskje lading går tregare fordi den indre motstanden aukar når batteria vert gamle? Uansett tykkjer eg ikkje dette diskvalifiserer Ampere frå å vere ein formidabel suksess. Litt snag må ein forvente når ein prøver heilt ny teknologi i full skala for fyrste gong. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) 65 kansellerte avgangar på to månadar tilseier ein regularitet på 98%. Ca ein av 46 avgangar kansellert om dagen. Det er ganske bra for ny teknologi. Dei fem fyrste månadane i år vart ikkje ein einaste av avgangane til Ampere kansellert. Skulle gjerne visst kvifor lading tilsynelatande går seinare. Kanskje lading går tregare fordi den indre motstanden aukar når batteria vert gamle? Uansett tykkjer eg ikkje dette diskvalifiserer Ampere frå å vere ein formidabel suksess. Litt snag må ein forvente når ein prøver heilt ny teknologi i full skala for fyrste gong. En suksess kanskje, men ikke formidabel. Den største suksessen er kanskje at man lærte av designfeilen, slik at etter Ampere ble alle el-ferger bygget med dieselaggeregat som backup. Endret 3. november 2019 av J-Å Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 65 kansellerte avgangar på to månadar tilseier ein regularitet på 98%. Ca ein av 46 avgangar kansellert om dagen. Det er ganske bra for ny teknologi. Dei fem fyrste månadane i år vart ikkje ein einaste av avgangane til Ampere kansellert. Skulle gjerne visst kvifor lading tilsynelatande går seinare. Kanskje lading går tregare fordi den indre motstanden aukar når batteria vert gamle? Uansett tykkjer eg ikkje dette diskvalifiserer Ampere frå å vere ein formidabel suksess. Litt snag må ein forvente når ein prøver heilt ny teknologi i full skala for fyrste gong. Batteria er vel egentlig heilt rimelig nye. Vil tippe dei er dimensjonert for minst 15års levetid. Det som er eksepsjonelt med ampere er det utrolig lave energiforbruket. I praksis kunne effekten den krever vert levert av en bussmotor. CO2 besparelsen er omtrent det samme som en buss også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå