Gå til innhold

Teslas dørhåndtak får skylden for dødsfall


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Havnet i en frontkollisjon med en buss et par år siden, pga dårlig forbikjøring. Jeg satt heldigvis i bussen... heh.

Uansett, passasjerbilens dører ville ikke åpne, så vi måtte knuse ruta, men kunne heller ikke åpnes fra innsiden. Bilen var en ganske ny Golf.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jepp, Ikke noe om det i artikkelen.

Diesel? Verre med bensin, men der har de også bedre erfaring vs tesla batterier.

Prøvd å slukke Diesel noengang? Eller olje generelt? Selvantenner vel helt ned i 210 grader eller noe, så vil starte å brenne igjen etter det er slukket.

Er litt av grunnen til at man ikke trenger tennplugger i dieselmotorer.

 

Men er uansett vanskelig å få slukket bilbranner. Gjelder vel som oftest å få ut personer og la bilen brenne ned kontrollert.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke bare bare å knuse nymoderne ruter. Du finner eksempler der selv en slegge ikke klarer det ved gjentatte forsøk.

 

på vanlig standard biler? eller biler som har blitt oppgradert til å være skuddsikre eller noe i den duren?

 

får nesten lyst til å ta med slegga å dra innom hugger'n å spørre få teste ut teorien på et knippe ulike biler. :grin2:

 

men kan hende du har rett, bare høres litt merkelig ut :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

på vanlig standard biler? eller biler som har blitt oppgradert til å være skuddsikre eller noe i den duren?

 

får nesten lyst til å ta med slegga å dra innom hugger'n å spørre få teste ut teorien på et knippe ulike biler. :grin2:

 

men kan hende du har rett, bare høres litt merkelig ut :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

ikke lett nei.

 

virker som "knepet" må være å slå ute i kanten av ruta? Dæljer man løs midt på ruta, så bare fjærer det tilbake.

 

Antageligvis er det best å bruke en spiss gjenstand fremfor "flathodet" redskap. F.eks. et jernspett, men er jo ikke noe man vanligvis kjører rundt med i bilen. (men brannvesenet gjør vel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ikke lett nei.

 

virker som "knepet" må være å slå ute i kanten av ruta? Dæljer man løs midt på ruta, så bare fjærer det tilbake.

 

Antageligvis er det best å bruke en spiss gjenstand fremfor "flathodet" redskap. F.eks. et jernspett, men er jo ikke noe man vanligvis kjører rundt med i bilen. (men brannvesenet gjør vel)

Usikker om det er noe knep med hammer og slegge, men en spiss liten sak så kommer du lett gjennom.

En syl kan med letthet bruke til å knuse en rute.

 

Det er herdet glass, det tåler mye når du treffer en stor flate men lite når det er noe med spiss som treffer ett lite punkt.

Det er også derfor ruteknuser laget for biler er små med med en spiss.Man trenger ikke mye kraft, bare kraft konsentrert på ett bitte lite område :)

Lenke til kommentar

Hva med å knuse vinduer, kutte selen og dra vedkommende ut? Om ikke annet for å få hodet ut av røyken mens de åpner døra.

"nei vi får ikke opp døra med håndtaket, jaja da fårn sitta der..."

 

Hele greia virker trollete.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser flere som lurer på om Tesla har system for å låse opp bilen og ta ut dørhåndtakene ved en ulykke.

 

Det har Tesla, men det er ikke sikkert dette systemet vil fungere. I en så kraftig ulykke at 12V systemet er tilnærmet øyeblikkelig satt ut av spill har ikke bilen strøm til å låse opp eller ta ut dørhåndtakene.

 

Om man kolliderer i 145 km/t er fronten trykket inn i løpet av noe sånt som 20 ms, noe som kan knuse 12V batteriet, sette 12V ledninger til jord, sette en gren eller noe rett gjennom datamaskinen, osv.

 

I mindre intense ulykker er det mindre sannsynlighet for at skadene er store nok til å sette 12V systemet ut av spill.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det faktum at de bare saksøker for 15.000 dollar tyder vel på at de egentlig ikke har en veldig sterk sak.

Hadde de virkelig ment at dette var Tesla sin feil så hadde de nok saksøkt for hundrevis av millioner.

Tolker det mer som at de bare ønsker en symbolsum fordi de vil ha en innrømmelse fra Tesla. Om de hadde saksøkt for 100 mill så hadde folk tenkte mer i retningen "de grådige jævlene."

 

Men det betyr så klart ikke at søksmålet er berettiget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det faktum at de bare saksøker for 15.000 dollar tyder vel på at de egentlig ikke har en veldig sterk sak.

Hadde de virkelig ment at dette var Tesla sin feil så hadde de nok saksøkt for hundrevis av millioner.

Tolker det mer som at de bare ønsker en symbolsum fordi de vil ha en innrømmelse fra Tesla. Om de hadde saksøkt for 100 mill så hadde folk tenkte mer i retningen "de grådige jævlene."

 

Men det betyr så klart ikke at søksmålet er berettiget.

Eller vent - tror faktisk $15.000 er en minimumsgrense for å opprette en sak i denne typen domstol. $100 mill er mer enn $15.000... Vet ikke om man har fått vite det spesifikke beløpet.
Lenke til kommentar

I mine biler åpner ikke låsene seg når bilen stopper (i vanlig bruk). Alternativene er såcidt jeg husker "on/off" - slå det av eller låse seg ut. Det ville forøvrig vært en ganske dårlig effekt mot carjacking om låsen kun beskytter deg mot inntrengere mens den er i fart.

 

Carjacking er nok ein av dei tingene eg bekymrar meg minst for. Vil nokon absolutt ha bilen, så får dei heller ta den. Det er sånt ein har forsikring for. Eg er meir opptatt av sikkerheit for brukarane.

 

På min bil (ikkje Tesla) fann eg følgjande i brukarmanualen:

 

Automatic locking after starting

After starting, all doors and the boot lid are locked when a speed of 15 km/h is reached. Unlocking of the vehicle takes place when opening a door from the inside or when removing the key from the ignition.

 

WARNING

An automatically locked vehicle makes it difficult for responders to enter the vehicle in an emergency.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser flere som lurer på om Tesla har system for å låse opp bilen og ta ut dørhåndtakene ved en ulykke.

 

Det har Tesla, men det er ikke sikkert dette systemet vil fungere. I en så kraftig ulykke at 12V systemet er tilnærmet øyeblikkelig satt ut av spill har ikke bilen strøm til å låse opp eller ta ut dørhåndtakene.

 

Om man kolliderer i 145 km/t er fronten trykket inn i løpet av noe sånt som 20 ms, noe som kan knuse 12V batteriet, sette 12V ledninger til jord, sette en gren eller noe rett gjennom datamaskinen, osv.

 

I mindre intense ulykker er det mindre sannsynlighet for at skadene er store nok til å sette 12V systemet ut av spill.

Da høres det jo rett og slett ut som de ikke har lagd en god nok løsning.

Mange andre bilprodusenter får bilene til å låse opp ved kollisjon og i en del tilfeller før kollisjonen inntreffer.

 

Slikt kan løses eksempelvis ved bruk av kondensatorer som gir nok energi til å låse opp og felle ut dørhåndtakene..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...