Redaksjonen. Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Teslas dørhåndtak får skylden for dødsfall 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Lunaris Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 29. oktober 2019 Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt. 29 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg trodde dørhåndtakene kom ut ved kollisjon? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg sedsberg Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 29. oktober 2019 At dørene ikke kan åpnes etter kraftige kollisjoner er jo alt annet enn unormalt. Det er jo nettopp derfor redningstjenestene har sirkelsager og platekuttere med seg på slike oppdrag. Selv om dørhåndtaket hadde vært tilgjengelig så hadde ikke det hjulpet hvis hele døra stod i spenn i den deformerte ramma. 17 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) At han kjørte fort og kræsja er sjølvsagt ein viktig faktor, og avgjerande i søksmålet, men det interessante i denne saken er korleis bilen oppfører seg, uavhengig av kva som var årsaken til ulykka. Uansett om ein må vente at dørene er deformert så burde det vere mogleg å opne dørene frå utsida i eit sånt tilfelle. Med så mykje sensorar og teknologi så burde vel bilen vore programmert til å gjere dørhåndtakene tilgjengeleg ved ein sånn kollisjon? Brannvesen har sjølvsagt utstyr for å kutte seg inn i ein bil, men det er ein stor fordel om ein kan opne dørene i eit sånt tilfelle. Det kan vere tilfeldig forbipasserande, ambulanse, politi eller andre som kjem til situasjonen før brannvesen. Dette kan óg skje i ei mindre dramatisk ulykke der føraren blir ubevisst. Skulle sjåføren bli ubevisst og hamne med hovudet bøygd framover så kan han bli kvalt. Alt som skal til for å redde vedkomande er å løfte hovudet bakover, noko kven som helst kan få til. Er dørene låst så blir det brått verre. Dette er ikkje berre ei aktuell problemstilling for Tesla, men alle bilar som har denne type design på dørene. Endret 29. oktober 2019 av Zeph 9 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Er dørhandtaket inne så er bilen låst. Er det i det heletatt noen biler man kan åpne døren på når de er låst? Er ikke litt av poenget at det ikke skal være mulig? (Har vel å merke ikke studert saken - men på min Tesla Model 3 er dørene automatisk låst når bilen står i gir. I visse land må man vel ha slik for at ikke folk skal rane deg som i GTA) Endret 29. oktober 2019 av Complexity 9 Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg trodde dørhåndtakene kom ut ved kollisjon? Trodde jeg også. På alle bilene vi har hatt fra Volkswagen og Seat skal sentrallåsen låse opp automatisk hvis man kolliderer så airbager løses ut. Det er for at redningsfolk skal ha lett tilgang for å hjelpe. 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Er dørhandtaket inne så er bilen låst. Er det i det heletatt noen biler man kan åpne døren på når de er låst? Er ikke litt av poenget at det ikke skal være mulig? (Har vel å merke ikke studert saken - men på min Tesla Model 3 er dørene automatisk låst når bilen står i gir. I visse land må man vel ha slik for at ikke folk skal rane deg som i GTA) Det er vel blitt vanleg at dørene blir låst i fart, men dei opnar seg vanlegvis når bilen stoppar og bør i alle fall gjere det ved kollisjon. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Per Ivar Strømhylden Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 29. oktober 2019 Hva med å knuse vinduet? Og åpne døren med innvendig døråpner? Eller ble det for varmt? I såfall var'n dau allerede! 12 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er vel blitt vanleg at dørene blir låst i fart, men dei opnar seg vanlegvis når bilen stoppar og bør i alle fall gjere det ved kollisjon. På vår Tahoe så åpner dørene seg kun om bilen står i "park", og jeg tror dette er vanlig på mange Amerikanske biler Jeg låser dørene på min bil når jeg står stille eller kjører sakte, som om jeg kræsjer så er dørene låste.. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Hva med å knuse vinduet? Og åpne døren med innvendig døråpner? Eller ble det for varmt? I såfall var'n dau allerede! Er ikke bare bare å knuse nymoderne ruter. Du finner eksempler der selv en slegge ikke klarer det ved gjentatte forsøk. Trikset er å slå helt i hjørnene av ruta. Men for vanlige folk i gata så spørs det hvor allment den kunnskapen er. I dette tilfellet så var det folk som prøvde å komme seg inn i bilen, men ingen klarte å knuse ruta og komme seg inn før batteri brannen slukte alt. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Alle burde ha glassknuser i bilen Ikke prøvd den for å se om den fungerer, men har en sånn som man finner i busser 6 Lenke til kommentar
RzR_394473 Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt. Den norskutviklede hurtigfrigjørinsmetoden går ut på å klippe chassis på begge sider ca ved B-stolpen, kappe taket i to, bruke kjetting og vinsj og trekke bilen fra hverandre, slik at den bretter seg opp som en V opp ned, slik at helsepersonell kan komme til, og slik at man frigjør den eller de som er fastklemte. Hvordan det fungerer på en EL-bil der chassiset er en batteripakke, det vet jeg ikke. 4 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er vel blitt vanleg at dørene blir låst i fart, men dei opnar seg vanlegvis når bilen stoppar og bør i alle fall gjere det ved kollisjon. Det kan du stille inn som du vil. det kan jeg i min bil(2019) Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt. Det står at sjåføren av ukjent grunn mistet kontrollen over bilen og krysset flere kjørefelt før han kræsjet. Det kan være han fikk et illebefinnende. Fartsgrensen på motorvei i Florida er forøvrig 113 km/t, så det er ikke som det skjedde i 80 sonen. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er vel blitt vanleg at dørene blir låst i fart, men dei opnar seg vanlegvis når bilen stoppar (...) I mine biler åpner ikke låsene seg når bilen stopper (i vanlig bruk). Alternativene er såcidt jeg husker "on/off" - slå det av eller låse seg ut. Det ville forøvrig vært en ganske dårlig effekt mot carjacking om låsen kun beskytter deg mot inntrengere mens den er i fart. 6 Lenke til kommentar
Mike Boltic Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt. Hvordan skal de kutte dører når det brenner? Han var i live men døde pga at det brant og mannskapene kunne ikke åpne dører pga håndtakene. De hadde ikke tid å bruke kutteren og om de kunne bare åpnet dørene ville de klart å få han ut fort. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det står at sjåføren av ukjent grunn mistet kontrollen over bilen og krysset flere kjørefelt før han kræsjet. Det kan være han fikk et illebefinnende. Fartsgrensen på motorvei i Florida er forøvrig 113 km/t, så det er ikke som det skjedde i 80 sonen. Jepp. Men det kan de vel finne ut av på obduksjonen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jepp. Men det kan de vel finne ut av på obduksjonen. Spørs om det var noe igjen å obdusere da? Fikk de slokka brannen? Lithiumbatterier som brenner er litt tricky å slukke. Forøvrig likens med Diesel men der har brannvesenet mange års erfaring som hjelper til. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jepp, Ikke noe om det i artikkelen. Diesel? Verre med bensin, men der har de også bedre erfaring vs tesla batterier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå