Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ren elektrisk vs ladbar hybrid - hva skal man velge?


Benbjo

Anbefalte innlegg

I sameiet der jeg bor er det snarlige planer om å tilrettelegge for lading i garasjene. Det betyr at jeg planlegger å bytte ut den gamle dieselbilen med en som kjører, i alle fall delvis, på elektrisitet.

 

For det meste består kjøringen i husstanden av korte turer rundt i nærområdet, og en lenger tur en håndfull ganger i året.

 

Fordelen til Hybrid er åpenbar. Kjøre på elektrisitet i hverdagen og på bensin når det trengs. Med ren elektrisk kan man kjøre noe lenger, men får med rekkeviddeangst, begrensede oppvarmingsmuligheter om vinteren osv på kjøpet (har to bekjente med elbil, de forteller om skrekkhistorier der de måtte lade flere ganger fra Gardermoen til Østfold midtvinters, kom ikke frem og tilbake til Oslo (10 mil) uten å lade osv. Dette gjaldt vel BMW i3 tror jeg). Kona spesielt er skeptisk til ren El pga rekkeviddeangst og må planlegge stopp på lengre turer, potensiell lang ventetid på lading osv.

 

Når det gjelder selve bilen så er vi en familie på 3, så trenger plass til barnesete samt barnevogn i bagasjen (og plass til overs til øvrig bagasje). Vi foretrekker en SUV, men innser at vi kanskje må gå for stasjonsvogn. Så vidt jeg har sett har vi ikke mange muligheter, SUV eller stasjonsvogn.

 

Har sett litt på Kia Optima som ser ut som den tikker de fleste bokser. Desverre er det stasjonsvogn. Kia Niro er for liten. Ikke plass til barnevogn i bagasjen.

 

Pris er også en viktig faktor. Uaktuelt med høyere prisklasse enn 500k.

 

Hvilke alternativer finnes eller kommer på markedet ila det neste året gitt våre behov?

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har du jo smalnet av de mulige bilene ganske godt med kriteriene dine som jeg forstår til å være:

* Ny bil

* BEV eller PHEV

* pris under 500000

* Stasjonsvogn eller SUV

 

Det er neppe noe stort antall mulige biler innenfor disse kriteriene. Du kan søke på http://www.bilnorge.no/nybil_avansert.php for å finne modellene som kan falle innenfor.

 

Så kan du si noe om hva du prioriterer utover disse tre kriteriene. F.eks løpende kostnader, pålitelighet, interiør, eksteriør, miljøavtrykk etc. Men en kort liste av de mulige kandidatene og hva du vektlegger kan du sikkert få meningsfull tilbakemelding på de ulike modellene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med i hovedsak småturer i nærmiljøet og bare "en håndfull" langturer i året, og lademulighet hjemme, ville jeg helt klart valgt en ren el-bil som hovedbil. De få gangene jeg skulle på langtur, hadde jeg leid en bil som dekket behovet mtp størrelse.

 

Rekkeviddeangst er snakk om planlegging, og å kjøpe en bil som dekker behovet. Dersom du trenger å kjøre fra Østfold til Gardermoen, holder det ikke med en e-Golf eller i3 med første generasjons batteristørrelse, men dersom du  kjøper en med WLTP på minst 300 km, holder det for mye mer enn småkjøring.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Nå har du jo smalnet av de mulige bilene ganske godt med kriteriene dine som jeg forstår til å være:

* Ny bil

* BEV eller PHEV

* pris under 500000

* Stasjonsvogn eller SUV

 

Det er neppe noe stort antall mulige biler innenfor disse kriteriene. Du kan søke på http://www.bilnorge.no/nybil_avansert.php for å finne modellene som kan falle innenfor.

 

Så kan du si noe om hva du prioriterer utover disse tre kriteriene. F.eks løpende kostnader, pålitelighet, interiør, eksteriør, miljøavtrykk etc. Men en kort liste av de mulige kandidatene og hva du vektlegger kan du sikkert få meningsfull tilbakemelding på de ulike modellene.

Mange takk for link til søk. Da er det i alle fall mulig å snevre litt inn på modeller på en enkel måte

Lenke til kommentar

Med i hovedsak småturer i nærmiljøet og bare "en håndfull" langturer i året, og lademulighet hjemme, ville jeg helt klart valgt en ren el-bil som hovedbil. De få gangene jeg skulle på langtur, hadde jeg leid en bil som dekket behovet mtp størrelse.

 

Rekkeviddeangst er snakk om planlegging, og å kjøpe en bil som dekker behovet. Dersom du trenger å kjøre fra Østfold til Gardermoen, holder det ikke med en e-Golf eller i3 med første generasjons batteristørrelse, men dersom du kjøper en med WLTP på minst 300 km, holder det for mye mer enn småkjøring.

Leie eller låne bil for lenger turer er en god idé. Lurt.

 

Minstekravet bør være minimum 250-300km uten å lade, også midtvinters.

 

Skeptisk til å basere seg på å lade underveis. Ladestasjonen kan være i ustand, det kan være lang ventetid i tillegg til at det tar lang tid å lade.

Lenke til kommentar

For det meste består kjøringen i husstanden av korte turer rundt i nærområdet, og en lenger tur en håndfull ganger i året.

 

Fordelen til Hybrid er åpenbar. Kjøre på elektrisitet i hverdagen og på bensin når det trengs. Med ren elektrisk kan man kjøre noe lenger, men får med rekkeviddeangst, begrensede oppvarmingsmuligheter om vinteren osv på kjøpet (har to bekjente med elbil, de forteller om skrekkhistorier der de måtte lade flere ganger fra Gardermoen til Østfold midtvinters, kom ikke frem og tilbake til Oslo (10 mil) uten å lade osv. Dette gjaldt vel BMW i3 tror jeg). Kona spesielt er skeptisk til ren El pga rekkeviddeangst og må planlegge stopp på lengre turer, potensiell lang ventetid på lading osv.

 

 

Det er vel få som kun går på elektrisitet på småturer? Spesielt vinterstid

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Tesla Model S i ett år, E-Golf 1.gen i ett år, og Hyundai Ioniq i 11mnd.
Jeg kjører 60 mil i uka, 50mil av de er til og fra jobb. Kupert vei, snittfart 70km/t.

Fordeler med ren elbil:
Ingen årsavgift
Ingen drivstoffutgifter
Lave servicekostnader
Bra annenhåndsverdi (ihvertfall så langt)

Ulemper:
Lading, men jeg mener det er en vanesak
Kun Tesla og Audi med 4x4 (noe jeg savner)
Rekkevidde på de verste dagene, med 10cm sørpe på veiene

Jeg innrømmer lett at kostnadene er hovedårsaken til at jeg pendler med elbil, primært drivstoffutgiftene.
Jeg har mulighet til å lade både hjemme og på jobb, og derfor går det bra med en bil med 16-20mil rekkevidde.
Likte godt Passat GTE som hybrid, men kjørte en kompisbil i dag (Outlander PHEV) og den syns jeg var kjedelig. Lettkjørt, men motor og girkasse var lite inspirerende.

Et siste poeng siden du nevner barnevogn:
Etter to barn, og sikkert 6 forskjellige biler de siste 8 årene, så har jeg funnet ut at det er billigere å kjøpe ny barnevogn enn å kjøpe ny bil. :)

Endret av iknutis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper Toytota kommer med Hilux Hybrid

2.4 L diesel forhjulsdrift som på dagens modell + elektrisk bakhjulsdrift

Det er god plass til både motorer og batterier

 

Pickuper er jo utrolig lite arodynamisk, så man får vel ikke lange rekkevidden på kun elektrisk da.

Med mindre man putter i ett stort batteri, men batterier veier veldig mye så man vil plassere det nermest mulig bakken.

Og det er jo litt vanskelig på en Pickup som er laget for å være høy..

 

Bollinger er vel eneste produsenten som satser på Elektriske Pickuper, men de har ikke akkurat så veldig god bakkeklaring og jeg er spent på hvordan de takler elgtesten.

 

Ang. valget til trådstarter så kan jeg nevne at det å starte med full tank hver eneste morgen er en befrielse kontra å måtte stoppe innom en bensinstasjon i ny og ned for å blakke seg. En helelektrisk bil føles og mye mer moderne enn dagens hybrider.

 

Men kjøper du deg en Hybrid så velg en som kan forvarmes via strøm (elektrisk varmeapparat) for starter du dagen med en varm bil og fult batteri kommer du deg lenger før bensinmotoren må tre inn.

 

og velg en bil som har en god App til telefonen. Er veldig tungvindt å fysisk måtte ut i bilen hver morgen for å slå på varmen. Kan liksågreit starte en motor da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er noen som bygger om Hilux til elektrisk drift for gruvebiler, så kan du spørre deg selv, hvorfor kjøper de ikke bare elbiler?

 

 

Fordi de trenger bakkeklaring...  (og enkel lasting)

 

Tviler på at formen på bilen utgjør så veldig mye, og det er snakk om hybrid

Lenke til kommentar

Det er noen som bygger om Hilux til elektrisk drift for gruvebiler, så kan du spørre deg selv, hvorfor kjøper de ikke bare elbiler?

 

 

Fordi de trenger bakkeklaring...  (og enkel lasting)

 

Tviler på at formen på bilen utgjør så veldig mye, og det er snakk om hybrid

 

 

Ombygde biler har vel litt andre krav en produksjonsbiler da.

Hybrid burde gå det, men som sakt så er det vel en grunn til at det ikke finnes spesielt mange Pickup verken fullelektrisk eller hybrid?

 

Formen har foresten veldig mye å si når det kommer til forbruk på elektrisk drift.

Er en grunn til at Tesla sine biler ser ut som "romskip" og har mye lengere rekkevidde enn alle andre på mindre batteri.

 

Men det kommer nok snart.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kommer elektriske pickuper i løpet av 2020, som ser ut som pickuper

Selv Tesla sin pickup ser ut som en pickup

 

Og du vet hvordan Tesla sin pickup kommer til å se ut altså? :p

Som sakt lager allerede Bollinger elektriske pickups, men det ser litt snevert ut med bakkeklaringen da man ikke vil ha tyngepunktet for høyt.

 

Men jeg foreslår vi setter en strek her da det er ganske irrelevant for trådstarter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter å ha latt tanken modne noen uker ser det ut til at det blir ren elbil på oss. 

Foreløpig har vi vurdert Kia E-niro, Tesla 3 og Polestar 2. 

Så lanseres Ford elbil i natt, Model Y er fremskynnet og Audi kommer vel med en rimeligere etron ila 2020. Xc40 er også aktuell. 

Leveringstid blir en viktig faktor i valget, samt pris. Kan godt hende at levering kan vente til høsten 2020, om dagens bil går gjennom EU i februar uten for mange og dyre feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 30.10.2019 den 5.16):

Volvo XC40 Recharged (BEV) er rundt hjørnet og rykter sier pris på ~450’

Man har også plugin hybrid versjon av denne som kan kjøpes nå , startpris 484’

Ja denne Volvo'en bør være en grei størrelse for en familie på 3 med barnevogn.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (På 29.10.2019 den 19.28):

Leste du ikke bekymringen om rekkevidde?

Sitat fra artikkelen:

*Den bygges på den eksisterende UX-modellen, og ikke på en egen elbil-plattform. Det begrenser størrelsen på batteriet en del, og en rekkevidde på rundt 300 kilometer er dermed trolig. I tillegg vil bilen få forhjulstrekk.*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...