Benbjo Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) I sameiet der jeg bor er det snarlige planer om å tilrettelegge for lading i garasjene. Det betyr at jeg planlegger å bytte ut den gamle dieselbilen med en som kjører, i alle fall delvis, på elektrisitet. For det meste består kjøringen i husstanden av korte turer rundt i nærområdet, og en lenger tur en håndfull ganger i året. Fordelen til Hybrid er åpenbar. Kjøre på elektrisitet i hverdagen og på bensin når det trengs. Med ren elektrisk kan man kjøre noe lenger, men får med rekkeviddeangst, begrensede oppvarmingsmuligheter om vinteren osv på kjøpet (har to bekjente med elbil, de forteller om skrekkhistorier der de måtte lade flere ganger fra Gardermoen til Østfold midtvinters, kom ikke frem og tilbake til Oslo (10 mil) uten å lade osv. Dette gjaldt vel BMW i3 tror jeg). Kona spesielt er skeptisk til ren El pga rekkeviddeangst og må planlegge stopp på lengre turer, potensiell lang ventetid på lading osv. Når det gjelder selve bilen så er vi en familie på 3, så trenger plass til barnesete samt barnevogn i bagasjen (og plass til overs til øvrig bagasje). Vi foretrekker en SUV, men innser at vi kanskje må gå for stasjonsvogn. Så vidt jeg har sett har vi ikke mange muligheter, SUV eller stasjonsvogn. Har sett litt på Kia Optima som ser ut som den tikker de fleste bokser. Desverre er det stasjonsvogn. Kia Niro er for liten. Ikke plass til barnevogn i bagasjen. Pris er også en viktig faktor. Uaktuelt med høyere prisklasse enn 500k. Hvilke alternativer finnes eller kommer på markedet ila det neste året gitt våre behov? Endret 29. oktober 2019 av Benbjo Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Nå har du jo smalnet av de mulige bilene ganske godt med kriteriene dine som jeg forstår til å være: * Ny bil * BEV eller PHEV * pris under 500000 * Stasjonsvogn eller SUV Det er neppe noe stort antall mulige biler innenfor disse kriteriene. Du kan søke på http://www.bilnorge.no/nybil_avansert.php for å finne modellene som kan falle innenfor. Så kan du si noe om hva du prioriterer utover disse tre kriteriene. F.eks løpende kostnader, pålitelighet, interiør, eksteriør, miljøavtrykk etc. Men en kort liste av de mulige kandidatene og hva du vektlegger kan du sikkert få meningsfull tilbakemelding på de ulike modellene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Med i hovedsak småturer i nærmiljøet og bare "en håndfull" langturer i året, og lademulighet hjemme, ville jeg helt klart valgt en ren el-bil som hovedbil. De få gangene jeg skulle på langtur, hadde jeg leid en bil som dekket behovet mtp størrelse. Rekkeviddeangst er snakk om planlegging, og å kjøpe en bil som dekker behovet. Dersom du trenger å kjøre fra Østfold til Gardermoen, holder det ikke med en e-Golf eller i3 med første generasjons batteristørrelse, men dersom du kjøper en med WLTP på minst 300 km, holder det for mye mer enn småkjøring. Endret 29. oktober 2019 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Nå har du jo smalnet av de mulige bilene ganske godt med kriteriene dine som jeg forstår til å være: * Ny bil * BEV eller PHEV * pris under 500000 * Stasjonsvogn eller SUV Det er neppe noe stort antall mulige biler innenfor disse kriteriene. Du kan søke på http://www.bilnorge.no/nybil_avansert.php for å finne modellene som kan falle innenfor. Så kan du si noe om hva du prioriterer utover disse tre kriteriene. F.eks løpende kostnader, pålitelighet, interiør, eksteriør, miljøavtrykk etc. Men en kort liste av de mulige kandidatene og hva du vektlegger kan du sikkert få meningsfull tilbakemelding på de ulike modellene. Mange takk for link til søk. Da er det i alle fall mulig å snevre litt inn på modeller på en enkel måte Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Med i hovedsak småturer i nærmiljøet og bare "en håndfull" langturer i året, og lademulighet hjemme, ville jeg helt klart valgt en ren el-bil som hovedbil. De få gangene jeg skulle på langtur, hadde jeg leid en bil som dekket behovet mtp størrelse. Rekkeviddeangst er snakk om planlegging, og å kjøpe en bil som dekker behovet. Dersom du trenger å kjøre fra Østfold til Gardermoen, holder det ikke med en e-Golf eller i3 med første generasjons batteristørrelse, men dersom du kjøper en med WLTP på minst 300 km, holder det for mye mer enn småkjøring. Leie eller låne bil for lenger turer er en god idé. Lurt. Minstekravet bør være minimum 250-300km uten å lade, også midtvinters. Skeptisk til å basere seg på å lade underveis. Ladestasjonen kan være i ustand, det kan være lang ventetid i tillegg til at det tar lang tid å lade. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Mange takk for link til søk. Da er det i alle fall mulig å snevre litt inn på modeller på en enkel måte Nå du ha den nå? Les denne: https://www.dinside.no/motor/her-er-toyotas-forste-elbil/71737922 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Nå du ha den nå? Les denne: https://www.dinside.no/motor/her-er-toyotas-forste-elbil/71737922Nei, men dagens bil har EU i februar. Litt avhengig av kostnadene å få den gjennom så blir det potensielt ny bil i mars - april Edit: tror denne blir for liten. Endret 29. oktober 2019 av Benbjo Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) For det meste består kjøringen i husstanden av korte turer rundt i nærområdet, og en lenger tur en håndfull ganger i året. Fordelen til Hybrid er åpenbar. Kjøre på elektrisitet i hverdagen og på bensin når det trengs. Med ren elektrisk kan man kjøre noe lenger, men får med rekkeviddeangst, begrensede oppvarmingsmuligheter om vinteren osv på kjøpet (har to bekjente med elbil, de forteller om skrekkhistorier der de måtte lade flere ganger fra Gardermoen til Østfold midtvinters, kom ikke frem og tilbake til Oslo (10 mil) uten å lade osv. Dette gjaldt vel BMW i3 tror jeg). Kona spesielt er skeptisk til ren El pga rekkeviddeangst og må planlegge stopp på lengre turer, potensiell lang ventetid på lading osv. Det er vel få som kun går på elektrisitet på småturer? Spesielt vinterstid Endret 29. oktober 2019 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Jeg har hatt Tesla Model S i ett år, E-Golf 1.gen i ett år, og Hyundai Ioniq i 11mnd.Jeg kjører 60 mil i uka, 50mil av de er til og fra jobb. Kupert vei, snittfart 70km/t.Fordeler med ren elbil:Ingen årsavgiftIngen drivstoffutgifterLave servicekostnaderBra annenhåndsverdi (ihvertfall så langt)Ulemper:Lading, men jeg mener det er en vanesakKun Tesla og Audi med 4x4 (noe jeg savner)Rekkevidde på de verste dagene, med 10cm sørpe på veieneJeg innrømmer lett at kostnadene er hovedårsaken til at jeg pendler med elbil, primært drivstoffutgiftene.Jeg har mulighet til å lade både hjemme og på jobb, og derfor går det bra med en bil med 16-20mil rekkevidde.Likte godt Passat GTE som hybrid, men kjørte en kompisbil i dag (Outlander PHEV) og den syns jeg var kjedelig. Lettkjørt, men motor og girkasse var lite inspirerende.Et siste poeng siden du nevner barnevogn:Etter to barn, og sikkert 6 forskjellige biler de siste 8 årene, så har jeg funnet ut at det er billigere å kjøpe ny barnevogn enn å kjøpe ny bil. Endret 29. oktober 2019 av iknutis 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er vel få som kun går på elektrisitet på småturer? Spesielt vinterstid Det er ihvertfall ikke noe problem på min. (BMW) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Håper Toytota kommer med Hilux Hybrid 2.4 L diesel forhjulsdrift som på dagens modell + elektrisk bakhjulsdrift Det er god plass til både motorer og batterier Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Håper Toytota kommer med Hilux Hybrid 2.4 L diesel forhjulsdrift som på dagens modell + elektrisk bakhjulsdrift Det er god plass til både motorer og batterier Pickuper er jo utrolig lite arodynamisk, så man får vel ikke lange rekkevidden på kun elektrisk da. Med mindre man putter i ett stort batteri, men batterier veier veldig mye så man vil plassere det nermest mulig bakken. Og det er jo litt vanskelig på en Pickup som er laget for å være høy.. Bollinger er vel eneste produsenten som satser på Elektriske Pickuper, men de har ikke akkurat så veldig god bakkeklaring og jeg er spent på hvordan de takler elgtesten. Ang. valget til trådstarter så kan jeg nevne at det å starte med full tank hver eneste morgen er en befrielse kontra å måtte stoppe innom en bensinstasjon i ny og ned for å blakke seg. En helelektrisk bil føles og mye mer moderne enn dagens hybrider. Men kjøper du deg en Hybrid så velg en som kan forvarmes via strøm (elektrisk varmeapparat) for starter du dagen med en varm bil og fult batteri kommer du deg lenger før bensinmotoren må tre inn. og velg en bil som har en god App til telefonen. Er veldig tungvindt å fysisk måtte ut i bilen hver morgen for å slå på varmen. Kan liksågreit starte en motor da. Endret 29. oktober 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er noen som bygger om Hilux til elektrisk drift for gruvebiler, så kan du spørre deg selv, hvorfor kjøper de ikke bare elbiler? Fordi de trenger bakkeklaring... (og enkel lasting) Tviler på at formen på bilen utgjør så veldig mye, og det er snakk om hybrid Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Det er noen som bygger om Hilux til elektrisk drift for gruvebiler, så kan du spørre deg selv, hvorfor kjøper de ikke bare elbiler? Fordi de trenger bakkeklaring... (og enkel lasting) Tviler på at formen på bilen utgjør så veldig mye, og det er snakk om hybrid Ombygde biler har vel litt andre krav en produksjonsbiler da. Hybrid burde gå det, men som sakt så er det vel en grunn til at det ikke finnes spesielt mange Pickup verken fullelektrisk eller hybrid? Formen har foresten veldig mye å si når det kommer til forbruk på elektrisk drift. Er en grunn til at Tesla sine biler ser ut som "romskip" og har mye lengere rekkevidde enn alle andre på mindre batteri. Men det kommer nok snart. Endret 29. oktober 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Kommer elektriske pickuper i løpet av 2020, som ser ut som pickuper Selv Tesla sin pickup ser ut som en pickup Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Kommer elektriske pickuper i løpet av 2020, som ser ut som pickuper Selv Tesla sin pickup ser ut som en pickup Og du vet hvordan Tesla sin pickup kommer til å se ut altså? Som sakt lager allerede Bollinger elektriske pickups, men det ser litt snevert ut med bakkeklaringen da man ikke vil ha tyngepunktet for høyt. Men jeg foreslår vi setter en strek her da det er ganske irrelevant for trådstarter. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 (endret) Volvo XC40 Recharged (BEV) er rundt hjørnet og rykter sier pris på ~450’ Man har også plugin hybrid versjon av denne som kan kjøpes nå , startpris 484’ Endret 30. oktober 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 17. november 2019 Forfatter Del Skrevet 17. november 2019 Etter å ha latt tanken modne noen uker ser det ut til at det blir ren elbil på oss. Foreløpig har vi vurdert Kia E-niro, Tesla 3 og Polestar 2. Så lanseres Ford elbil i natt, Model Y er fremskynnet og Audi kommer vel med en rimeligere etron ila 2020. Xc40 er også aktuell. Leveringstid blir en viktig faktor i valget, samt pris. Kan godt hende at levering kan vente til høsten 2020, om dagens bil går gjennom EU i februar uten for mange og dyre feil. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 syar2003 skrev (På 30.10.2019 den 5.16): Volvo XC40 Recharged (BEV) er rundt hjørnet og rykter sier pris på ~450’ Man har også plugin hybrid versjon av denne som kan kjøpes nå , startpris 484’ Ja denne Volvo'en bør være en grei størrelse for en familie på 3 med barnevogn. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. november 2019 Del Skrevet 18. november 2019 Kjetil Lura skrev (På 29.10.2019 den 19.28): Nå du ha den nå? Les denne: https://www.dinside.no/motor/her-er-toyotas-forste-elbil/71737922 Leste du ikke bekymringen om rekkevidde? Sitat fra artikkelen: *Den bygges på den eksisterende UX-modellen, og ikke på en egen elbil-plattform. Det begrenser størrelsen på batteriet en del, og en rekkevidde på rundt 300 kilometer er dermed trolig. I tillegg vil bilen få forhjulstrekk.* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå