sete Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Jeg har en gammel som ikke vil starte opp. Jeg trykker på Power-knappen og det karakteristiske "pipet" kommer ikke og jeg får heller ikke noe skjermbilde.... Viftene går og både harddisk, floppy og CD-ROM er på. Jeg vet at PC'en er gammel, men jeg er så glad i den (dere forstår sikkert ikke ) og jeg trenger noen råd og tips på hvordan jeg skal fixe den. EDIT: Med gammel mener jeg: *Pentium 100MHz *64MB RAM *4.2 GB Harddisk Endret 26. desember 2003 av sete Lenke til kommentar
Oseantic Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Er ide kablen til hardisken skikeli i ? Funker skjermkore? (hvordan skjermkort er det i den?) Lenke til kommentar
Oseantic Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Er ide kablen til hardisken skikkelig i ?Funker skjermkorte? (hvordan skjermkort er det i den?) Er ide kablen til hardisken skikkelig i ? Funker skjermkorte? (hvordan skjermkort er det i den?) Lenke til kommentar
sete Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Ja, men IDE-kabelen kan være ødelagt(prøver med en annen) og skjermkortet er et ATI Mach 64 PCI, som jeg vet fungerer (har brukt det på en annen maskin). Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Er ide kablen til hardisken skikeli i ? for ikke å si, -står dem riktig vei? ta ut all hardware'n og sett dem inn en par ganger. Med en så gammel maskin, kan det hende at du har fått korrosjon i div. kontaktpunkter, noe som gir uheldige virkninger... BIOS batteri? 5 år uten lading? hmmm, kanskje den blir lada opp straks du kobler til nettspenning? kanskje ikke? jeg vet ikke.. verdt en kikk? Lenke til kommentar
sete Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Har skifta BIOS-batteri uten at det ble bedre....får vel prøve å ta ut all hardware (enda en gang ) Lenke til kommentar
notarget Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Klarer du å komme inn i biosen, og resette den. Og hvis du har 2 harddisker, kanskje den booter opp fra feil HD. Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Dersom det fremdeles er dødt..? napp ut alt du ikke trenger. Start med hovedkort en RAM brikke og skjermkort (Ikke HD). starter? ja= sett inn mer stuff (en om gangen) nei= prøv en annen RAM brikke? en annen RAM-SLOT? ? Endret 26. desember 2003 av spn2000 Lenke til kommentar
notarget Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Kan også være noe med dine minne brikker. Lenke til kommentar
sete Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Har ikke testet minne....gjør det nå Lenke til kommentar
Radiant Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Han skal jo få skjermbilde selv om ikke IDE kabelen står skikkelig i. Lenke til kommentar
sete Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Jeg tror at det er BIOS som er ødelagt...maskinen starter, men kommer aldri inn i BIOS...og derfor blir det heller ikke noe skjermbilde etc....tror jeg demonterer hele greia og leker meg litt Lenke til kommentar
notarget Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Prøvd å tatt ut batteriet og la det være ute litt og sette det inn igjen? Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Det er merkelig hvor mange problemer en slegge kan løse.. Bare et forslag! Lenke til kommentar
sete Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Prøvd å tatt ut batteriet og la det være ute litt og sette det inn igjen? Jupp... Sleggeforslaget er notert vladnag Lenke til kommentar
strajk Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hei! Jeg hadde nogelunde det samme problemet da jeg bygget pc tidligere... Jeg fikk en som er veldig flink på pc til og se på den...og det som var galt var hastigheten på ram brikkene gikk ikke likt! så han stillte noe på hovedkortet så han fikk det til og fungere Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Er ide kablen til hardisken skikkelig i ?Funker skjermkorte? (hvordan skjermkort er det i den?) Er ide kablen til hardisken skikkelig i ? Funker skjermkorte? (hvordan skjermkort er det i den?) Det finnes en knapp som heter edit Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Han skal jo få skjermbilde selv om ikke IDE kabelen står skikkelig i. nei, ikke nødvendigvis. det kommer ann på hovedkortet. Satte sammen en P3 550 for en fetter en par mnd tilbake. Alt funka bra helt til jeg skulle sette inn HD nr 2. Fant ut at jeg skulle bytte litt plasseringer på HD'ne og i farten rota jeg til det med kabelen. Når jeg så prøvde å starte opp, gikk det strøm ut til alle komponentene, men inget skjermbilde, og ingen oppstart. Hele maskinen frøys. tok litt tid å tråkle seg frem til den feilen..... på nyere maskiner har jeg ikke opplevd det samme. Lenke til kommentar
sete Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Han skal jo få skjermbilde selv om ikke IDE kabelen står skikkelig i. nei, ikke nødvendigvis. det kommer ann på hovedkortet. Satte sammen en P3 550 for en fetter en par mnd tilbake. Alt funka bra helt til jeg skulle sette inn HD nr 2. Fant ut at jeg skulle bytte litt plasseringer på HD'ne og i farten rota jeg til det med kabelen. Når jeg så prøvde å starte opp, gikk det strøm ut til alle komponentene, men inget skjermbilde, og ingen oppstart. Hele maskinen frøys. tok litt tid å tråkle seg frem til den feilen..... på nyere maskiner har jeg ikke opplevd det samme. Jupp, jeg gjorde nøyaktig det samme...jeg bare måtte rote med kablene og etterpå ble det stille Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) En sånn skal ha floppydrive, tastatur og skjerm for å pippe og hoppe igang. Du må gjerne kople fra hardisker og annet for å få til pippen. Prøv annet tastatur og floppydrive. Edit: Og når den har hoppet igang kan du sette inn en oppstartdiskett for å se om den booter. Etterpå tar du neste trekk med å kople til hardisken. Da må du inn i BIOS og se om den registrer seg og evt. stille den inn manuellt alt det der hehe.. som vi ikke husker lenger. Endret 27. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå