Snylter Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) Tvert imot er de mer verdt siden batteriene kan brukes til stasjonær lagring etter at bilen har gjort sitt. Nå er det riktignok ingen moderne elbiler som har "gått ut på dato" ennå, men kollisjonsskadede biler er de nok av. Batteriet i en 7-8 år gammel Leaf går for fortsatt for ca. 20.000,- så det er god business for bilopphuggerne å få inn slike biler. Dessuten slipper de kostnaden med å tømme de for motorolje. Til gjengjeld må de ha faglærte elektrikere for å demontere de? Normalen er at biler som hugges får den skjebnen fordi de er ferdige, oppbrukt, har store skader ell. jeg tviler vel på at batteriet utgjør noen nevneverdig verdi i såpass gamle og oppbrukte biler.. Endret 3. november 2019 av Snylter 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Til gjengjeld må de ha faglærte elektrikere for å demontere de?Normalen er at biler som hugges får den skjebnen fordi de er ferdige, oppbrukt, har store skader ell. jeg tviler vel på at batteriet utgjør noen nevneverdig verdi i såpass gamle og oppbrukte biler.. Må bilopphuggere demontere batteriet? Eller kan de bare presse den sammen. Demontering ab batteri er jo en jobb som er både tung og krever utstyr. Vanlige biler blir vel bare tappet for olje og vann og komprimert. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Å presse batteriet kan du være helt sikker på at ikke er en løsning. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) Løsningen er enkel. Fjern alle elbil-fordeler slik at de kommer på avgifts-nivå med fossile. Så dobler man avgifter på fossile. Man gjør det lite attraktivt å kjøpe ny bil og enda mindre attraktivt å kjøpe ny fossil bil. Endret 3. november 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Hvorfor skal det være lite attraktivt å kjøpe bil når man bor i et såpass langstrakt land som norge, med dårlige kollektivmuligheter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Fordi jo før vi får justert overforbruket vårt jo enklere blir overgangen til nye energibærere. Folk skal selvsagt fortsatt kjøre bil, men helst mindre reise-km og færre biler. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Dyrt nok med fossilbil allerede og 100% av økningen på veien er på grunn av elbiler, så det fungerer med momsfritak, men kanskje på feil måte Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Fordi jo før vi får justert overforbruket vårt jo enklere blir overgangen til nye energibærere. Folk skal selvsagt fortsatt kjøre bil, men helst mindre reise-km og færre biler. Hvem er du til å bestemme hva som er overforbruk eller ikke? Føler ikke vi overforbruker noe som helst her i Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Hvem er du til å bestemme hva som er overforbruk eller ikke? Føler ikke vi overforbruker noe som helst her i Norge. En ting er overforbruk av fossile brensler som varmer atmosfæren. Minst like viktig er det at når oljen tar slutt får vi energikrise. Jo før vi innser det, jo bedre. Desverre har vi med den ultra-sosialistiske regjeringen idag ikke ofret en eneste tanke for disse problemene. Det viktigste er å bygge noen kilometer fet vei og symbolsk kutte noen avgifter. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Løsningen er enkel. Fjern alle elbil-fordeler slik at de kommer på avgifts-nivå med fossile. Så dobler man avgifter på fossile. Man gjør det lite attraktivt å kjøpe ny bil og enda mindre attraktivt å kjøpe ny fossil bil. Så du vil fjerne fordeler uten å fjerne fordeler? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) Løsningen er enkel. Fjern alle elbil-fordeler slik at de kommer på avgifts-nivå med fossile. Så dobler man avgifter på fossile. Man gjør det lite attraktivt å kjøpe ny bil og enda mindre attraktivt å kjøpe ny fossil bil. Vil ikke det kun føre til at bruktbilene blir enda mer attraktive? Altså at vi får enda lengre levetid på eldre biler? Endret 3. november 2019 av MrMarbles Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Så du vil fjerne fordeler uten å fjerne fordeler? Nei, fjerne subsidier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Vil ikke de kun føre til at bruktbilene blir enda mer attraktive? Altså at vi får enda lengre levetid på eldre biler? Dette vil isåfall være en ekstra bonus! Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Dette vil isåfall være en ekstra bonus! For hva? Lavere utslipp? Hva er målet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 For hva? Lavere utslipp? Hva er målet? Som sagt, mindre forbruk. Evt. et bærekraftig forbruk, noe bilindustrien ikke er. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 En ting er overforbruk av fossile brensler som varmer atmosfæren. Minst like viktig er det at når oljen tar slutt får vi energikrise. Jo før vi innser det, jo bedre. Desverre har vi med den ultra-sosialistiske regjeringen idag ikke ofret en eneste tanke for disse problemene. Det viktigste er å bygge noen kilometer fet vei og symbolsk kutte noen avgifter. Norge er en liten fjert i havet når det kommer til "global oppvarming" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 Norge er en liten fjert i havet når det kommer til "global oppvarming" Det kan så være. Men vi er like avhengige av olje som alle andre. Det er _det_ som er det virkelige problemet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Norge er en liten fjert i havet når det kommer til "global oppvarming" Tja, ikke totalt sett. Eksportering av olje og gass, en stor flåte av båter som er flagget ut osv. Forøvrig bør alle bidra uavhengig. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Det kan så være. Men vi er like avhengige av olje som alle andre. Det er _det_ som er det virkelige problemet. Er vi egentlig det? Fossilbilene blir faset ut etterhvert som drivstoffet blir dyrere Ikke så lenge siden jeg fylte for 11 kroner literen og nå fyller jeg til 14 kroner literen, noen ganger er jeg heldig og får det nærmere 13 kroner Kjenner mange som har gått over til elbil på grunn av at de sparer en god del penger, men de har alle en fossilbil for lengre turer Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Tja, ikke totalt sett. Eksportering av olje og gass, en stor flåte av båter som er flagget ut osv. Forøvrig bør alle bidra uavhengig. Slutter vi å pumpe og eksportere olje, så kommer USA og tar det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå