Kahuna Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Nå har man vel en målsetning om at alle biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler? Det vil si at ditt forslag er en fin måte å tappe staten for penger, det vil medføre svært store inntektstap og i realiteten gå utover velferdsstaten. Det er på høy tid å innføre både mva og andre avgifter på elbiler. Statens inntekter fra nybilkjøp har blitt drastisk mindre de siste årene og nullutslippsbiler er ikke engang det største tapssluket. Dagens regjering har ingen skrupler med å dekke opp 'avgiftstapet' med oljepenger, velferden blir med andre ord ikke berørt på noen som helst måte av reduserte bilavgifter. Hva 'mitt forslag' angår så har jeg beskrevet en måte å nå et naturlig avgiftsnivå på elbiler. Hvordan du klarer å lese noe annet skjønner jeg ikke. Kanskje du bare er dårlig i matte.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 De kan starte med å legge på moms på elbiler som koster mer enn 500k, altså om du kjøper en Tesla til 1 million, så betaler du moms på 500k og får 500k gratis Så da blir bilen 1 125 000 Å kom igjen nå, du klarer nok å lage det enda mer komplisert enn som så. Kan jeg friste med redusert moms på gulrøtter under 10cm? Hvor kommer denne trangen til å gjøre ting vanskelig fra? Bare fordi bilavgifter har vært et galehus de siste 100 årene trenger vi vel ikke fortsette på den måte om vi kan unngå det? Hva er galt med flat sats fra første krone? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Statens inntekter fra nybilkjøp har blitt drastisk mindre de siste årene og nullutslippsbiler er ikke engang det største tapssluket. Dagens regjering har ingen skrupler med å dekke opp 'avgiftstapet' med oljepenger, velferden blir med andre ord ikke berørt på noen som helst måte av reduserte bilavgifter. I dag utgjør engangsavgiften på kjøp av bil noe sånt som 17-18 milliarder kroner, veibruksavgiften er omtrent den samme mens avgiftene på eie av bil er rundt regnet 10 millarder. CO2-avgift er noen milliarder mens elavgiften knapt nok blir en strek i grafen. Jeg ser du liker forenklingen en del på venstresiden dyrker frem. Hva 'mitt forslag' angår så har jeg beskrevet en måte å nå et naturlig avgiftsnivå på elbiler. Hvordan du klarer å lese noe annet skjønner jeg ikke. Kanskje du bare er dårlig i matte.. Problemet er at du åpenbart ønsker at det skal ta veldig lang tid før man har normalisert avgiftsnivået for nullutslippsbiler. Det er drøyt 5 (!) år til alle nybiler skal være nullutslippsbiler. Man kan ikke erstatte engangsavgiften med oljepengebruk selv om nok mange i Menigheten mener det er løsningen i mange år fremover. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 ... Problemet er at du åpenbart ønsker at det skal ta veldig lang tid før man har normalisert avgiftsnivået for nullutslippsbiler. Det jeg ønsker er et forutsigbart opplegg for normalisering av avgiftsnivået som alltid gir nullutslippsbiler en betydelig avgiftsmessig fordel i forhold til biler med forbrenningsmotor. I dag finnes det ingen politiske signaler for hvordan, eller i det hele tatt *om* elbiler noensinne skal 'normaliseres' avgiftsmessig. At regneeksempelet mitt gir lengre tidshorisont enn 2025-målet for salg av nullutslippsbiler tar jeg med stor ro. Det er tross alt bare et regneeksempel. Det er drøyt 5 (!) år til alle nybiler skal være nullutslippsbiler. Man kan ikke erstatte engangsavgiften med oljepengebruk selv om nok mange i Menigheten mener det er løsningen i mange år fremover. Jeg har liten tro på at alle nybiler blir nullutslippsbiler i 2025. Det er et typisk blåblått miljømål. Ikke særlig forpliktende og langt nok frem til at det kan skyves på når det nærmer seg. Hva oljepengebruk angår så *har* vi nok oljepenger til å fjerne bilavgifter permanent. Det ville vært veldig utypisk norsk å gjøre det men det er ikke pengene det står på. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hva oljepengebruk angår så *har* vi nok oljepenger til å fjerne bilavgifter permanent. Det ville vært veldig utypisk norsk å gjøre det men det er ikke pengene det står på. Det ville vært ganske snodig å bruke pensjonsfondet på å fjerne bilavgifter, det vil stride mot hele formålet med fondet. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Det ville vært ganske snodig å bruke pensjonsfondet på å fjerne bilavgifter, det vil stride mot hele formålet med fondet.Har oljefondet en formålsparagraf som sier noe om hva pengene skal/skal ikke brukes på? Handlingsregelen handler bare om den totale oljepengebruken, ikke enkeltformål. Hva skal penga brukes på synes du, fortsatt subsidiering av norsk bosetning på Svalbard? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Har oljefondet en formålsparagraf som sier noe om hva pengene skal/skal ikke brukes på? Handlingsregelen handler bare om den totale oljepengebruken, ikke enkeltformål. Hva skal penga brukes på synes du, fortsatt subsidiering av norsk bosetning på Svalbard? Oljefondet finnes ikke, du prater om statens pensjonsfond. Det ligger litt i navnet og litt i ulike reguleringer. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/statens-pensjonsfond/id1441/ Å ha en norsk bosetting på Svalbard er svært klokt av Norge. Det innebærer at det må subsidier til da samfunnet er for dyrt å drive med de skatteinntektene man kan få på øygruppa. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 Oljefondet finnes ikke, du prater om statens pensjonsfond. Det ligger litt i navnet og litt i ulike reguleringer. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/statens-pensjonsfond/id1441/ Å ha en norsk bosetting på Svalbard er svært klokt av Norge. Det innebærer at det må subsidier til da samfunnet er for dyrt å drive med de skatteinntektene man kan få på øygruppa. Faren for at noen *ikke* skjønner hva jeg snakker om når jeg sier 'oljefondet' er ikke-eksisterende, du har jo selv bevist at til og med de største kverulantene skjønner det. Kunne du ikke i stedet brukt tiden på å finne frem den delen av fondets formålsparagraf du mener er relevant for elbilstøtten? Hva skal vi med bosettingen på Svalbard igjen? Grave kull? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 Hva skal vi med bosettingen på Svalbard igjen? Grave kull? Å ha en norsk bosetting på Svalbard for å drive ut kull ville faktisk vært svært klokt det også men politikerne (og en del andre) har blitt forledet til å tro noe annet. Tilstedeværelse dreier seg om flere ting som tilstedeværelse i form av suverenitetshevdelse og forskning. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 Håper miljøhensyn trumfer det meste annet mange år til, slik at bilparken blir omtrent uten biler med organisk drivstoff. Med andre ord, så mange insentiver for å bytte til miljøvennlig bil som mulig. Jeg elsker lyden og lukten av en god bensinmotor, men vil at mine barn skal få frisk luft å puste i, også når de er godt voksne. Men ja, tunge, store og rådyre biler med noen få mils strømbasert rekkevidde ønsker jeg egentlig avgiftsbelagt herfra til helvete. Hvor skjæringspunktet skal gå er derimot en vanskelig sak. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 (endret) Hva skal vi med bosettingen på Svalbard igjen? Grave kull? I hovedsaklig er tilstedeværelse på svalbard et sikkerhetspolitisk hensyn. Om ikke Norge opprettholder norsk bosetning og aktivitet på svalbard risikerer en at det dukker opp en russisk militærbase der innen noen tiår. Endret 31. oktober 2019 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. oktober 2019 Del Skrevet 31. oktober 2019 Faren for at noen *ikke* skjønner hva jeg snakker om når jeg sier 'oljefondet' er ikke-eksisterende, du har jo selv bevist at til og med de største kverulantene skjønner det. Kunne du ikke i stedet brukt tiden på å finne frem den delen av fondets formålsparagraf du mener er relevant for elbilstøtten? Jeg forstår at det var veldig vanskelig å klikke på linken jeg la ved i innlegget du siterte. Det finnes en egen lov om Statens pensjonsfond. §1 sier: "Statens pensjonsfond skal understøtte statlig sparing for finansiering av folketrygdens pensjonsutgifter og underbygge langsiktige hensyn ved anvendelse av statens petroleumsinntekter." Siden det er så himla vanskelig for enkelte å klikke på en link gidder jeg ikke legge ved link til loven. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Jeg forstår at det var veldig vanskelig å klikke på linken jeg la ved i innlegget du siterte. Det finnes en egen lov om Statens pensjonsfond. §1 sier: "Statens pensjonsfond skal understøtte statlig sparing for finansiering av folketrygdens pensjonsutgifter og underbygge langsiktige hensyn ved anvendelse av statens petroleumsinntekter." Siden det er så himla vanskelig for enkelte å klikke på en link gidder jeg ikke legge ved link til loven. Du ga meg heller ingen grunn til å klikke på den linken. Står det noe relevant om elbilstøtte der? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Du ga meg heller ingen grunn til å klikke på den linken. Står det noe relevant om elbilstøtte der? Med utgangspunktet om å bruke pensjonsfondet til elbilstøtte, ja. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Er ikke avgiftsfri og subsidiering to vidt forskjellige ting? Såvidt jeg vet så er det ingen som betaler for at du skal få billig elbil. Nei elbiler bør ikke subsidieres. Og ja, de må gjerne være avgiftsfrie, så flere folk får råd til å ha bil. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Er ikke avgiftsfri og subsidiering to vidt forskjellige ting? Nei. Avgiftsfritak for å hjelpe en spesifikk bedrift eller bransje er i all alminnelig språkbruk en subsidie. Det gjør f.eks absolutt ingen forskjell å ha et momsfritak vs full moms for å så få samme beløp tilbake som et direkte bidrag. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 I følge klassisk definisjon er avgiftsfritak *ikke* det samme som subsidie. I følge den moderne definisjonen av subsidier så *kan* avgiftsfritak regnes som subsidier. På samme måte som man også kan regne det som subsidier om for eksempel kullkraftverk slipper å betale for miljøødeleggelser som følger av CO2-utslipp. 'Subsidie' er i mange sammenhenger et ladet ord så jeg skjønner godt at klimaskeptikere, elbilhatere og andre insisterer på at de norske støtteordningene for elbiler skal kalles subsidier. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 Løsningen er enkel. Legg avgifter på energiforbruk og vekt. De som vil betale for at bilen går på kjemisk energi må betale litt mere. Samtidig blir energieffektive og lette biler billige. Store og tunge dyrere. Enten de bruker kjemisk eller el energi. Hensikten må være å få ned energiforbruket i transport sektoren ikke flytte det! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. november 2019 Del Skrevet 2. november 2019 I følge klassisk definisjon er avgiftsfritak *ikke* det samme som subsidie. I følge den moderne definisjonen av subsidier så *kan* avgiftsfritak regnes som subsidier. På samme måte som man også kan regne det som subsidier om for eksempel kullkraftverk slipper å betale for miljøødeleggelser som følger av CO2-utslipp. I dette tilfellet er det også høyst sannsynlig at elbilene koster mer å registrere enn de faktisk betaler for det, da er det subsidier uansett hvilken definisjon du bruker. Vrakpantavgiften burde nok også vært skrudd opp for elbiler, jeg antar det er noen hakk dyrere å demontere en slik enn en konvensjonell bil. 'Subsidie' er i mange sammenhenger et ladet ord så jeg skjønner godt at klimaskeptikere, elbilhatere og andre insisterer på at de norske støtteordningene for elbiler skal kalles subsidier. Stort mer patetisk forsøk på hersketeknikk er det lenge siden sist jeg så. Løsningen er enkel. Legg avgifter på energiforbruk og vekt. De som vil betale for at bilen går på kjemisk energi må betale litt mere. Samtidig blir energieffektive og lette biler billige. Store og tunge dyrere. Enten de bruker kjemisk eller el energi. Hensikten må være å få ned energiforbruket i transport sektoren ikke flytte det! Vi har allerede avgifter på energiforbruk (utslipp) og vekt, vi har også merverdiavgift. Av uforståelige grunner har man valgt å frita deler av bilene på markedet fra slike avgifter for å kunstig stimulere markedet til å kjøpe produktene. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. november 2019 Del Skrevet 3. november 2019 I dette tilfellet er det også høyst sannsynlig at elbilene koster mer å registrere enn de faktisk betaler for det, da er det subsidier uansett hvilken definisjon du bruker. Vrakpantavgiften burde nok også vært skrudd opp for elbiler, jeg antar det er noen hakk dyrere å demontere en slik enn en konvensjonell bil. Tvert imot er de mer verdt siden batteriene kan brukes til stasjonær lagring etter at bilen har gjort sitt. Nå er det riktignok ingen moderne elbiler som har "gått ut på dato" ennå, men kollisjonsskadede biler er de nok av. Batteriet i en 7-8 år gammel Leaf går for fortsatt for ca. 20.000,- så det er god business for bilopphuggerne å få inn slike biler. Dessuten slipper de kostnaden med å tømme de for motorolje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå