Gå til innhold

På vei ut i båt nå: Bellona aksjonerer mot oljeinstallasjon ved Trænarevet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens regjering presser på, og dette sammen med alle de andre signalene som kommer viser at de som styrer ikke tar klimatrusselen på alvor.

Hvorfor ikke roe ned istedet for å provosere?

Golfstrømmen gjør at det kan blir en miljøkatastrofe om noe går galt, men en velger å fortsette likevel.

Det danner seg et bilde som ikke er bra, hvor åpningen av rekordmange leteblokker i 2019 kommer etter utallige konferanser hvor de samme politikerne sier de skal prioritere miljøet.

Har ikke norske politikere en hånd på rattet i Equinor?

Hvorfor tillater de da leteboring i Australbukta, til tross for store protester fra miljøbevegelsen der?

Spesielt i Australbukta er usikkerheten stor, da dette er et område hvor riggene møter dønningene fra orkaner i Sydishavet, som har et energiinnhold vi ikke er vane med langs Norskekysten.

Mange har nok sett video-klipp fra Nasare i Portugal, som vise hvilke bølger det er snakk om.

Trolig er det de siste krampetrekningene fra en regjering som må ta sin koffert og gå etter valget i 2021.

Lenke til kommentar

Dagens regjering presser på, og dette sammen med alle de andre signalene som kommer viser at de som styrer ikke tar klimatrusselen på alvor.

Hvorfor ikke roe ned istedet for å provosere?

Golfstrømmen gjør at det kan blir en miljøkatastrofe om noe går galt, men en velger å fortsette likevel.

Det danner seg et bilde som ikke er bra, hvor åpningen av rekordmange leteblokker i 2019 kommer etter utallige konferanser hvor de samme politikerne sier de skal prioritere miljøet.

Har ikke norske politikere en hånd på rattet i Equinor?

Hvorfor tillater de da leteboring i Australbukta, til tross for store protester fra miljøbevegelsen der?

Spesielt i Australbukta er usikkerheten stor, da dette er et område hvor riggene møter dønningene fra orkaner i Sydishavet, som har et energiinnhold vi ikke er vane med langs Norskekysten.

Mange har nok sett video-klipp fra Nasare i Portugal, som vise hvilke bølger det er snakk om.

Trolig er det de siste krampetrekningene fra en regjering som må ta sin koffert og gå etter valget i 2021.

De gjør alt dette fordi at du og alle de milliardene med mennesker som finnes bruker direkte eller indirekte et helt hav av oljeprodukter, og fordi at å erstatte de betyr enorme kostnader på kort og lang sikt.

Den stereotypiske forventningen er sa at "noen" må "gjøre noe" men selvfølgelig ikke du, selvfølgelig ikke de som tok flyet/bensinbilen til miljøprotestene etc.

Markedet globalt sett er ikke ondskapsfult i seg selv - den handler om supply and demand. Du er en del av "demand". Og vet du hva... du har full kontroll over den biten, så det er bare å sette i gang og lede med eget eksempel.

Og Wintershall - håper dere treffer søt crude!

• Liker 1
Lenke til kommentar

De gjør alt dette fordi at du og alle de milliardene med mennesker som finnes bruker direkte eller indirekte et helt hav av oljeprodukter, og fordi at å erstatte de betyr enorme kostnader på kort og lang sikt.

Den stereotypiske forventningen er sa at "noen" må "gjøre noe" men selvfølgelig ikke du, selvfølgelig ikke de som tok flyet/bensinbilen til miljøprotestene etc.

Markedet globalt sett er ikke ondskapsfult i seg selv - den handler om supply and demand. Du er en del av "demand". Og vet du hva... du har full kontroll over den biten, så det er bare å sette i gang og lede med eget eksempel.

Og Wintershall - håper dere treffer søt crude!

Min holdning er at jeg som enkeltmenneske kan gjøre svært lite, ut over det å begrense flyreiser, bilkjøring og båtbruk.

Reduksjonen i utslipp jeg som enkeltmenneske kan bidra med er minimal, og mener egentlig jeg kan bidra mest ved å stemme inn de som vil bruke staten sine muskler i miljøkampen.

Vi som fellesskap kan gjøre mye, da vi har en økonomi som kan bidra til å gjøre verden fornybar.

Hva vil det ikke koste av penger å lidelse dersom forskerne får rett og havet står 1 m høyere i 2100?

Jeg hører til de som tror på forskningen, og da blir kampen for å få verden over på fornybar energi viktigere enn enda en pengesekk på 10 000 mrd., dersom det er det som er målet til dagens folk på Stortinget.

Jeg har problemer med å forstå hvordan dagens politikere tenker.

Burde ikke vi i Norge takke og bukke for den pengesekken vi har fått, og føle litt skam for at dette er penger fra oljen, som har bidratt til global oppvarming?

Burde vi ikke bruke penger og teknologi for å utnytte alternativene til olje og gass, for å begrense stigningen av havnivået?

Til alt overmål er Norge så heldige at vi har fornybar energi i overflod, hvor vannkraften er ferdig utbygd, men vi har ikke startet med å utnytte vinden og bølgene langs kysten.

Burde ikke dette arbeidet vært påbegynt for flere 10-år siden?

Lenke til kommentar

Min holdning er at jeg som enkeltmenneske kan gjøre svært lite, ut over det å begrense flyreiser, bilkjøring og båtbruk.

Reduksjonen i utslipp jeg som enkeltmenneske kan bidra med er minimal, og mener egentlig jeg kan bidra mest ved å stemme inn de som vil bruke staten sine muskler i miljøkampen.

Vi som fellesskap kan gjøre mye, da vi har en økonomi som kan bidra til å gjøre verden fornybar.

Hva vil det ikke koste av penger å lidelse dersom forskerne får rett og havet står 1 m høyere i 2100?

Jeg hører til de som tror på forskningen, og da blir kampen for å få verden over på fornybar energi viktigere enn enda en pengesekk på 10 000 mrd., dersom det er det som er målet til dagens folk på Stortinget.

Jeg har problemer med å forstå hvordan dagens politikere tenker.

Burde ikke vi i Norge takke og bukke for den pengesekken vi har fått, og føle litt skam for at dette er penger fra oljen, som har bidratt til global oppvarming?

Burde vi ikke bruke penger og teknologi for å utnytte alternativene til olje og gass, for å begrense stigningen av havnivået?

Til alt overmål er Norge så heldige at vi har fornybar energi i overflod, hvor vannkraften er ferdig utbygd, men vi har ikke startet med å utnytte vinden og bølgene langs kysten.

Burde ikke dette arbeidet vært påbegynt for flere 10-år siden?

Faktisk, om det virkelige ønsket var nettopp "grønn hverdag" eller hva en skulle kalle sånt - så kunne man legge til rette for nettopp det UTEN å bruke en eneste skattekrone.

Man kunne for eksempel si at Norge som en fremtidsrettet nasjon skal ha høyteknologisk industri. Det kunne man fått kjempelett til ved å redusere skatter for high-tech/it til 0% (men fortsatt ha vanlig skatt fra inntekt for de som jobber der) - og hele verdens selskaper hadde stått i kø for å bli med.

Man kunne, og burde om den saken din etter din mening er så graverende, virkelig latt være å kjøpe ny elektronikk, reist med fossildrevet transport, eller kjøpt hvilken som helst varer som ikke holdt visse klimakrav.

Men la meg virkelighetsorientere deg: de tre største bidragsyterne til Norge AS er olje, strøm, og fiske.

Den første har INGEN noen konkrete forslag for hvordan denne enorme bidragsyteren skal esrattes. Alle snakker forbud mot ditt og datt men IKKE EN KJEFT kan fortelle hva man skal erstatte det som skaffet oss omtrent alle godene vi har.

Industri ellers, helst høyteknologisk, florerer på ingen måte. Siste eksempler er da danskene ga noen par prosent skatterabatt og fikk med seg Microsoft, Google etc mens nordmenn satt med sin tilbakestående stolthet og "likestilling for alle bedrifter" i behold... og fikk ikke de bedriftene.

Til slutt, men mindre dette er totalt ukjent for deg - de som til slutt avgjør hva som produseres og bruker er forbrukere. I samtlige land i hele verden er nettopp han/hun foran kasseapparatet, ved bensinstasjonen, eller på en flyreise-nettside som bestemmer om de ønsker å spise langreist importetørt parmaskinke fra Italia, ha den siste iPhone, eller ta seg en tur til Disneyland i Florida. Det er nettopp forbrukere som kunne og burde ta slike valg.

Jeg for eksempel er i god form, har ingen problemer med rusmisbruk, og spiser mer eller mindre sunt. Ikke takket være en stat som dikterer og driver å være barnevakt for voksne meg, som forteller at jeg burde ikke sjenke meg dritings, spise meg smellfeit, bare sitte på sofaen, og kjøpe varer som er produsert på urettferdig/grovt forurensende vis. Hvis jeg får dette til da kan andre også la være å fly så mye, ikke kjøpe nytt hele tiden, og kjøpe produkter med minst mulig oljeprodukter. Det har jeg troen på.

Men troen min til tross kommer hver gang folk som tenker som deg som sitter der og sier "jo men jeg er jo bare en ..." (sett inn bortforklaring her).

Ta aksjon selv, rydd opp i ditt eget hus, før du krever at staten skal gjøre noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tullete å demonstrere mot noe av den mer "miljøvennlige" oljen i verden. Det er det samme som å demonstrere for utvinning av skiferolje. Forbruket blir ikke mindre selv om Norge slutter å produsere. Så kan man argumentere for at oljeprisen blir høyere pga. tilbud overgår etterspørsel hvis Norge slutter å utvinne olje, og at forbruk går ned pga. høyere pris. Vel, kun en liten økning i pris vil gjøre mange andre oljefelt økonomisk utvindbare, så dette argumentet fungerer ikke. Bellona burde heller bruke tiden sin til å demonstrere for Thorium kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...