DraZeN Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Denon denne forsterkeren , 5*75w skulle vel funke bra til disse høytalerne : Dali Med mindre det er lurewatt da , er det det eller klarer den å faktisk å drive disse høytalerne BRA? Og en forsterker spiller jo bedre jo lavere ohmen blir , og dali høytalerne er 5 ohm Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 VEl, 75W er greit nok om du ikke har for store planer om å spille for høyt. Det som skjer da er at lyden vrenger tidligere enn med en større forsterker. Men siden du ikke sa om du skulle spille musikk på den, så velger jeg å tro at du ikke skal ha det så veldig høyt. Og da er forsterkeren grei. Når det gjelder utsagnet ditt "Og en forsterker spiller jo bedre jo lavere ohmen blir", så blir effekten på forsterkeren som regel høyere desto lavere ohm'en er. Men det blir desto tyngre for forsterkeren å drive høyttalerene. Men 5 ohm mener jeg ikke er så veldig tungt (Jeg er ikke så inne i det derre styret), og da vil nok den forsterkeren klare det. Håper dette var et nokelunde greit svar. sintbrus.. Lenke til kommentar
Brannbil Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 5ohm høytalere funker dårlig til 8ohm forsterker. Du får spilt en stund men etter hvert blir lyden svakere etter som transistorene blir svakere. Jeg brant opp en forsterker etter at jeg kobla en 4ohm høytaler ut på 8ohm utgangen på forsterkeren min. Det tok ikke mere enn en dag før det kom en diger flamme ut av forsterkeren og alt var ødelagt. Finn noen høytalere som verfall ikke har mindre enn 7ohm. Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Ble litt usikker selv her. Har akkuratt kjøpt meg ny forsterker. Har Pioneer VSX-712-K Høyttalerne jeg har er Jamo Power 160R som er 4-8Ohm. (tviler på at du finner disse på WEB'en, dem er 20år gamle ) Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 5ohm høytalere funker dårlig til 8ohm forsterker.Du får spilt en stund men etter hvert blir lyden svakere etter som transistorene blir svakere. Jeg brant opp en forsterker etter at jeg kobla en 4ohm høytaler ut på 8ohm utgangen på forsterkeren min. Det tok ikke mere enn en dag før det kom en diger flamme ut av forsterkeren og alt var ødelagt. Finn noen høytalere som verfall ikke har mindre enn 7ohm. Ehh, morsomme utsagn her ja.. Lyden blir svakere.... Men seriøst, ikke noe problem å bruke en 4 ohms (eller 5) på en forsterker som ikke er spesifisert for det. Bare du tar det litt rolig i svingene, skrur ned volumet når du hører at lyden ikke er som den skal, osv... Kan også være greit å kjenne etter hvor varm forsterkeren blir etterhvert. Når du kan steke egg på topplata bør du skru ned litt Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Skal spille musikk med det da , er nad c352 et bedre alternativ ??? Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Skal spille musikk med det da , er nad c352 et bedre alternativ ??? NAD leverer ihvertfall ekte Watt, og de pleide ihvertfall ikke skryte på seg mer enn de faktisk leverte (de leverte som regel mye mer)... Beste er å høre på forsterkerne selv, og gjøre opp egen mening. Ved siden av lydforskjell, finner du kanskje ut at den ene har mye bedre brukervennlighet enn den andre, bedre fjernkontroll, osv... Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Skal spille musikk med det da , er nad c352 et bedre alternativ ??? NAD leverer ihvertfall ekte Watt, og de pleide ihvertfall ikke skryte på seg mer enn de faktisk leverte (de leverte som regel mye mer)... Beste er å høre på forsterkerne selv, og gjøre opp egen mening. Ved siden av lydforskjell, finner du kanskje ut at den ene har mye bedre brukervennlighet enn den andre, bedre fjernkontroll, osv... yamaha Fant nettopp denne forsterkeren og den ser jo bra ut. Og her oppgir de tillogmed rms w. som er 6*65w , det imponerer meg litt. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Watt er ikke det eneste som teller.. Bruk ørene dine! Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hmm jeg har en forsterker som er 6*85 W(Marantz) og den holder i massevis på mine 5 høytalere... og 3 av høytalerene er tilogmed 4Ohm (forsterkeren er 6-16Ohm). Spiller jævli høyt og blir ikke noe vrengning i lyden her, så høyt som jeg har prøvd å gå i allefall, er grenser for hva jeg tåler å høre på. Ikke noe oppbrent forsterker her i gården hehe (hatt den i et par år). Tror faktisk jeg ville gått opp til 1604 hvis jeg var deg... Den tusenlappen blir nok verd det i det lange løp! Eller 1804 hvis du har planer om å ha forsterkeren en stund (Dette kommer jo selvfølgelig helt ann på budsjett). Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hadde vært litt lettere hvis du sier: max pris og bruksområde(hvilken type musikk du hører på, høyt volum eller fin lyd? hva er det du er ute etter?).. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg har en reciver som tåler 8-16 OHM, og højttalere som er oppgitt til 4-8 OHM, Hva betyr 4-8 OHM. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Jeg har en reciver som tåler 8-16 OHM, og højttalere som er oppgitt til 4-8 OHM, Hva betyr 4-8 OHM. Det betyr at når høyttaleren spiller 20-20000Hz varierer impedansen i høyttaleren fra 4 til 8ohm. Dette skjer som oftest med billige høyttalere som har dårlig delefilter, impedansen i en høyttaler bør være mest mulig lineær over hele frekvensspektreret. Korrekt meg hvis jeg tar feil. Endret 27. desember 2003 av cdrom Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Det er vel riktig det, man ØNSKER å ha en lineær impedans, men det er nok mange fler enn kun de billigste merkene som har ulineær impedans. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Det betyr at når høyttaleren spiller 20-20000Hz varierer impedansen i høyttaleren fra 4 til 8ohm. Dette skjer som oftest med billige høyttalere som har dårlig delefilter, impedansen i en høyttaler bør være mest mulig lineær over hele frekvensspektreret. Korrekt meg hvis jeg tar feil. Technical Specifications : DM603 S3 Nominal Impedance 8 ohms (minimum 3.0 ohms) Dette er ingen dårlig/billig høyttaler vel? Er det ikke naturlig (fysisk) at den trekker mer støm i bassområdet en oppover? sinuskurven blir jo slakkere, og ved 1Hz, er det jo praktisk talt likestrøm, hvis du forstår hva jeg mener. Altså at lavere frekvens gir lavere induktans, og høyere strøm/effekt og lavere motstand? Nå er ikke jeg noen fagmann, jeg bare har noen snåle teorier oppe i hodet mitt. Kan ikke Whoppas cheese eller en av de andre som tydeligvis er litt into this stuff kansje forklare bedre? Lenke til kommentar
lillo Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Technical Specifications : DM603 S3 Nominal Impedance 8 ohms (minimum 3.0 ohms) Dette er ingen dårlig/billig høyttaler vel? Enig der.. glimrende høytaler! Jeg syns det er litt vanskelig når dere sier "tåler" så og så mye ohm. Ohm er jo motstand, jeg tør ikke gå for mye inn på det, men det er vel heller WATT'en dere bør tenke på av høytalerenes tåleevner. Sånn jeg har oppfattet det av de som skal kjøpe høytalere: Gå for Dali for god trøkk B&W for reint og detaljert lydbilde Finnes også mange andre fine merker, men dette er jo to ganske populære merker man bør ta en titt på. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Det betyr at når høyttaleren spiller 20-20000Hz varierer impedansen i høyttaleren fra 4 til 8ohm. Dette skjer som oftest med billige høyttalere som har dårlig delefilter, impedansen i en høyttaler bør være mest mulig lineær over hele frekvensspektreret. Korrekt meg hvis jeg tar feil. Technical Specifications : DM603 S3 Nominal Impedance 8 ohms (minimum 3.0 ohms) Dette er ingen dårlig/billig høyttaler vel? Seff ikke, jeg bare hadde en teori inni hodet mitt som viste seg ikke å være helt korrekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå