Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har vi feil vinterdekk?


fleur

Anbefalte innlegg

Har du kjøpt bilen ny eller nylig hos bruktbilforhandler (med dekkene som sitter på bilen)? Jeg hadde kontaktet dem og forklart problemet. Dersom det er slik at bilen åpenbart har et dårligere veigrep enn man burde kunne forvente, kan det sees på som en kjøpsrettslig mangel som du kan kreve utbedret.

 

Men det kan være mange grunner til det du opplever. Dersom dekkene er i god stand og riktig montert holder en knapp på det Habla Møberg nevner.

 

Noen andre ting jeg tenkter kan spille inn:

 

- Jeg kjørte en Yaris for en tid tilbake og opplevde den som veldig dårlig på vinterføre (med som nye testvinner-piggdekk). Der tror jeg det var ESP-teknologien som kicket inn for tidlig og gjorde at den opplevdes svært nervøs.

 

- Jeg har kjørt min fars bil noen ganger før og tenkte den hadde så elendig veigrep på vinterføre at jeg ville undersøke nærmere. Jeg fant vel ut at jeg feilberegnet farten ganske grovt i den bilen ift. min egen. Mindre støy, bedre seter, mv., gjorde at jeg ofte holdt mye høyere fart inn i sving med tilhørende utfordringer med veigrep.

 

- Det kan jo også selvsagt ha å gjøre med kjørestil/teknikk, hva du sammenlikner med og at du kjører piggfritt (som alltid (til dels) vil være glatt på is)

 

Kjøpte den ny, men siden jeg ville ha disse dekkene og ikke de medfølgende monterte de disse for meg. De kjøpte da gjennom en dekkforhandler. 

 

Har alltid kjørt piggfritt og har ikke endret kjørestil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 3 år så er nok dekkene utslitt/ blitt dårlige (dårlige etter kjørte 15000km, eller bare 5 mm mønster)

Etter det jeg kan finne ut så har du riktig dekkdimensjon til denne bilen.

Jeg ville kjøpt nye dekk, jeg ville sett på motors dekktest og valgt et av de tre øverste plassene blant de piggfrie eller et av de 5 øverste plassene blant piggdekkene

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/continental-vikingcontact-7/

Ellers så er det best at dekktrykk er som oppgitt for full bil på fordekk og ca samme trykk på bakdekk (litt avhengig av last, men kan være uheldig med for mye eller for lite luft i dekk).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Etter 3 år så er nok dekkene utslitt/ blitt dårlige.

Etter det jeg kan finne ut så har du riktig dekkdimensjon til denne bilen.

Jeg ville kjøpt nye dekk, jeg ville sett på motors dekktest og valgt et av de tre øverste plassene blant de piggfrie eller et av de 5 øverste plassene blant piggdekkene

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/continental-vikingcontact-7/

Ellers så er det best at dekktrykk er som oppgitt for full bil på fordekk og ca samme trykk på bakdekk (litt avhengig av last).

 

2 år, ikke 3. 3. sesong nå

 

Valgte jo den som kom ut som best i test i 2017, ser ut som det er en videreføring av det dekket som vant i 2019 også

Lenke til kommentar

Kjøpte den ny, men siden jeg ville ha disse dekkene og ikke de medfølgende monterte de disse for meg. De kjøpte da gjennom en dekkforhandler. 

 

Har alltid kjørt piggfritt og har ikke endret kjørestil. 

 

 

Men har bilen oppført seg slik siden den var ny?

 

Som det sies her kan jo dekk tape seg mye bare ved feil oppbevaring. Og de kan jo selvsagt være slitt også - selv etter to år.

Lenke til kommentar

Kan du si hva motor og girkasse variant det er. Eventuelt vekt foran og bak.

Det er vel forhjulsdrift på denne.

Piggdekk er vesentlig bedre enn piggfri når det er glatt.

Er vel bare to muligheter enten er dekkene glatte eller at der er feil i hjulstilling.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

De første tallene er ved tom bil og de andre er ved max last. 2.4-2.5 både foran og bak gir best egenskaper på motorveg. Mens 2.1/2.1 kanskje gir best fremkommelighet og komfort.

 

215/65/R17 har bare 1% større omkrets enn 225/55 R18 så det går fint. Det første er best om vinter, det andre er ok om sommer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk, da forsøker vi 2.4 foran og bak da og satser på at bilen blir litt mer stabil på vinterføre.

 

Har forøvrig sjekket at rulleretningen er riktig og produksjonsdato riktig så da er det ikke noe med det som forårsaker problemene

Lenke til kommentar

Kan legge til at etter min erfaring med piggdekk så er dekkene ganske dårlig når de er slitt ned til 5-6 mm mønster, ca 15000 km kjøring.

Disse er piggfrie og kun brukt 2 sesonger. Men kjørt ca 10-15000 på dem, bilen har totalt kjørt 33000.

Lenke til kommentar

Lite luft i dekka kan nok stemme godt ja.

 

Burde ha komt på det tidlegare i tråden. Når du har dekka på dekkhotell og får skifta hjul der så er dekka fylt opp til rett dekktrykk med luft som held romtemperatur på 20 grader, når du då tek bilen ut i minus 10 grader og lufta bli nedkjølt så tek lufta mindre plass og dekktrykket går ned, vanlegvis omtrent 0,3 bar.

Lenke til kommentar

Lite luft i dekka kan nok stemme godt ja.

 

Burde ha komt på det tidlegare i tråden. Når du har dekka på dekkhotell og får skifta hjul der så er dekka fylt opp til rett dekktrykk med luft som held romtemperatur på 20 grader, når du då tek bilen ut i minus 10 grader og lufta bli nedkjølt så tek lufta mindre plass og dekktrykket går ned, vanlegvis omtrent 0,3 bar.

Ok, selv når dekkene ligger i garasjen og man bytter dekke hos et Bilvaskefirma? De bør jo sjekke lufttrykket

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket at det meste er riktig. Var litt lite luft i noen av dekkene så har fylt til 2,4 på alle dekk nå. Så blir det å teste igjen når det blir litt glatt/snø

 

Continental sine dekk er ikke retningsbestemte, så hvis det skulle være problemer fortsatt kan du feks rotere hjulene å se om det hjelper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...