fleur Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Har en Peugeot 3008 2017-modell med Continental contivikingcontact 215/65/R17. Problemet er at bilen sklir altfor lett på vinterføre og når det er litt glatt ute. Den sladder lett som bare det på motorveien selv når det er bart, men litt glatt. I dag for eksempel på motorveien mistet jeg grepet i en nedoverbakke, mens alle rundt meg klarte seg helt fint. På snø er det like ille. I fjor skulle jeg opp en liten bakke hvor det ikke var brøytet skikkelig mange ganger. Bilen hadde kjempeproblemer der andre biler klarte seg fint (for eksempel VW polo). Merker det gang på gang at den sliter på vinterføre. Har tidligere hatt en Hyundai i40 og Saab 9-3, men har aldri hatt noen slike problemer. Nå føler jeg meg rett og slett ikke trygg lenger når jeg kjører i vinterhalvåret i og med at den er så uberegnelig. Har vi valgt feil dekk? Den har vært inne på verksted for dette , men de finner ingen tekniske feil med bilen. Håper det er mulig å gjøre noe før vinteren setter inn for fullt i alle fall. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Er det rulleretning på dekkene, kan du sjekke at de står rette veien i så fall? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Er det rulleretning på dekkene, kan du sjekke at de står rette veien i så fall? Hva betyr det? jeg er ingen ekspert på bil så vet ikke hva jeg skal se etter? har satt bort jobben med å bytte dekk hos de som pleier å vaske bilen. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Som det sies er riktig vei veldig viktig: En stor pil i gummien på siden av dekket skal peke i rotasjonsretningen. I tillegg så er ting som skjev forstilling og defekt differensial, ting som vil føre til at hjulene "gnager" i veien, og dermed er i en konstant tilstand av mistet veigrep, som blir MYE mer merkbart om vinteren! Lenke til kommentar
fleur Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Som det sies er riktig vei veldig viktig: En stor pil i gummien på siden av dekket skal peke i rotasjonsretningen. I tillegg så er ting som skjev forstilling og defekt differensial, ting som vil føre til at hjulene "gnager" i veien, og dermed er i en konstant tilstand av mistet veigrep, som blir MYE mer merkbart om vinteren! Dette er 3. sesongen vi bruker dekkene så rart om de skal være feilmontert 3 sesonger på rad i så fal, av profesjonelle. Bilen har også vært inne på merkeverksted uten at de fant noen feil der Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er sånn det er å kjøre på vinterføre... 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 rart om de skal være feilmontert...av profesjonelle. Det kan du si, men "profesjonell" i hjulskiftbransjen blir man hvis man bare klarer å stå oppreist når man spør om jobb... Det er ikke veldig mange andre ting enn de jeg nevner det kan være, i tillegg til utslitt dekk da. For så "feil vinterdekk" at man sklir hele tiden går det ikke an å ha. 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Sjekk som nevnt rulleretning (det er ikke alle dekk som har en bestemt retning), men også mønsterdybde, lufttrykk og produksjonsår (selv om du har brukt dekkene i tre år, så kan de være vesentlig eldre). Gummi blir hard over tid og gir dermed dårligere grep. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg skal sjekke de tingene dere sier her, men bilen har vært slik siden dag 1. Å si at "sånn er det å kjøre på vinterføre" er jeg ikke enig i, denne bilen er vesentlig dårligere på vinterføre enn alle biler jeg har hatt tidligere. Følger meg nå utrygg og det har jeg aldri gjort før. Ser jo også at andre bilder rundt meg ikke sklir der jeg sklir. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Hva betyr det? jeg er ingen ekspert på bil så vet ikke hva jeg skal se etter? har satt bort jobben med å bytte dekk hos de som pleier å vaske bilen. Om det er disse dekkene du har, så ser du at mønsteret er forskjellig fra ute og inne. Sjekk at dine står likt som på bildet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det skal enten stå en pil i rulleretningen eller så står det "outside" på siden som vender ut fra bilen. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Da er det noen ting du kan gjøre for å være sikker:- Rotasjonsrettning. Om dettkket er rettingsbestemt har det gjerne en pil som viser hvilken vei det skal rulle. - Korrekt montering på felg. Dekket har en innside og utside, dette står også på dekket, - Alder. Produksjonsdato står oppgitt på dekket i fomren "3218" som betyr uke 32 2018. Dette står stemplet inni ett eget felt.- Dekktrykk, dette kan du søke opp så dra innom en bensinstasjon og fylle luft. - Mønsterdybde. skal være minst 3mm. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det kan skje at dekk rett og slett ikke passer bilen. Nå har en '17 3008 en vekt på ca 1.3t, så det er en relativt lett bil. Personlig ville jeg valgt noen litt smalere dekk, f.eks 205 bredde. Alt etter felgbredden kan du ha 60, 65 eller 70-profil. Her ville jeg gått til en velkjent dekkforhandler, og lagt fram saken der, og la de anbefale ett dekk til dekk. Vær konkret når du forteller hva du opplever som problemet. Om det er fast eller løst underlag, våt vei, våt is på vei, slaps eller snø.Prøv gjerne et dekkverksted som ikke er med i de store kjedene, for mange av disse er mer ute etter å pushe "testvinnere" av dekk fremfor å faktisk finne et best mulig dekk til deg.3008 er ingen dårlig bil ift vei-egenskaper, så jeg er ganske trygg på at du kan se vekk fra det.Et tips er å ikke se deg blind på dekktester. For mange steder i Norge har vi et ganske annet klima enn hva dekktestene er utført på.Har selv vært plaget med at piggfrie testvinnere som det dekket du har, samt Nokian Hakkapellitta (R2 og 3) er veldig bløte og upresise på fast underlag, f.eks våt asfalt.Har opplevd at en bil var kraftig understyrt og ubehagelig med Nokian piggfrie, mens når jeg gikk over på Bridgestone Blizzak piggfrie så oppførte bilen seg langt bedre og mer forutsigbart. Samme dimensjon, samme felger, samme dekktrykk, god dato. Det som er interessant her er at Blizzak-dekkene ifølge NAF er dårligere på dette, men jeg opplevde de som betydelig bedre.En ting som kan være verdt å prøve er å fylle noe mer luft enn hva tabellen sier for din bil. Prøvd deg fram, f.eks start med 10% høyere trykk. Vær obs at dekktrykk skal måles på kalde dekk, altså ikke dekk du nettopp har kjørt på motorveien med. 2 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Takk for mange fine tips, skal undersøke dette. Når det gjelder lufttrykket er jeg usikker på om vi klarer å lese tabellen som står i bildøra riktig, det er noe uklart for oss hva trykket skal være foran og bak. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Legg ut et bilde av den. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Ta bilde av tabellen og post her. Ellers så i tillegg til det som er nevnt med rulleretning, sjekk også hvor gamle dekkene faktisk er, det står i en liten rubrikk med fire siffer. Kjennes de harde ut når du tar på knastene? Endret 29. oktober 2019 av Hansien Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Er det denne du har? Lenke til kommentar
liehen Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Vedr. dekktrykk så legg på 10% på det som er oppgitt, det er det som er anbefalt når man kjører med myke, piggfrie vinterdekk. Ellers har du fått gode tips på hva som bør sjekkes. Det kan også være en fordel å vaske dekkene med Zalo blandet med lunket vann. Noen hevder det vil kunne tørke ut dekkene, men om du gjør dette én gang for å prøve (ikke på sidene), så går det helt fint. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 har satt bort jobben med å bytte dekk hos de som pleier å vaske bilen. Muligens litt off-topic, men det er ikkje gitt at bilvaskerane har godkjenning til å bytte dekk. Kven som helst kan starte opp og drive med bilvask, men for å drive verksted så kreves det sentral godkjenning. Grensa for kva som krever sentral godkjenning går i all enkelheit med det som har betydning for trafikksikkerheita, så alt som har med dekk, bremser og pålagt lysutrustning krever at verkstedet har godkjenning. (Montering av bilsterio, omtrekking av seter, og liknande kosmetisk arbeid ligg utanfor kravet om godkjenning). Du kan søke opp "verkstedet" du brukar for å sjekke om dei har godkjenning her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Har du kjøpt bilen ny eller nylig hos bruktbilforhandler (med dekkene som sitter på bilen)? Jeg hadde kontaktet dem og forklart problemet. Dersom det er slik at bilen åpenbart har et dårligere veigrep enn man burde kunne forvente, kan det sees på som en kjøpsrettslig mangel som du kan kreve utbedret. Men det kan være mange grunner til det du opplever. Dersom dekkene er i god stand og riktig montert holder en knapp på det Habla Møberg nevner. Noen andre ting jeg tenkter kan spille inn: - Jeg kjørte en Yaris for en tid tilbake og opplevde den som veldig dårlig på vinterføre (med som nye testvinner-piggdekk). Der tror jeg det var ESP-teknologien som kicket inn for tidlig og gjorde at den opplevdes svært nervøs. - Jeg har kjørt min fars bil noen ganger før og tenkte den hadde så elendig veigrep på vinterføre at jeg ville undersøke nærmere. Jeg fant vel ut at jeg feilberegnet farten ganske grovt i den bilen ift. min egen. Mindre støy, bedre seter, mv., gjorde at jeg ofte holdt mye høyere fart inn i sving med tilhørende utfordringer med veigrep. - Det kan jo også selvsagt ha å gjøre med kjørestil/teknikk, hva du sammenlikner med og at du kjører piggfritt (som alltid (til dels) vil være glatt på is) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå