Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lure-Leaf skjuler Nissans nye elbil-teknologi


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm.

Konsekvensen av dette kan lett bli mer problematisk enn du antar. Når elbiler stort sett klarer de fleste turene uten hurtiglading blir etterspørselen etter hurtiglading lavere, men så er det slik at de tidene man gjør lange reiser er sterkt korrelert så det behovet som er igjen for hurtiglading blir mer og mer konsentrert rundt noen få dager i året.

 

Det er imidlertid ikke økonomisk drivverdig å installere hurtigladekapasitet som bare blir utnyttet i helger eller de store utfartsdagene, så konsekvensen blir gjerne at ladekøene bare blir større på utfartsdagene fordi etterspørselen på hverdagene er så liten at man ikke kan bygge ut særlig mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

HF-: Antall hurtigladere er et mye mindre problem enn det folk er klar over. Antallet trenger ikke å skalere proporsjonalt med antall elbiler fordi:

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm.

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lavere forbruk enn eldre elbiler og trenger dermed mindre strøm per km de må hurtiglade

- Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter.

- Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW.

 

Ser vi langsiktig på det så trengs det kanskje bare en dobling av antall ladepunkter når elbilparken tidobles.

 

Godt innlegg, men vil nyansere litt. Biler med stor rekkevidde brukes mye mer til langkjøring og behøver hurtiglading når de er langt hjemmefra. Mine to sønner har begge biler med rekkevidde på ca 15 mil og hurtiglader sjelden. Begge har fossilbil til lengre reiser.

Kan nyanseres ytterligere. Andelen elbileiere som har egen parkeringsplass med lademulighet når etterhvert metningspunktet. Alle de andre som bor i blokk uten egen parkeringsplass får sine muligheter for å kjøpe elbil forringet i.o.m at ladeplasser langs fortau fjernes og knapt noen bygges nye. Det blir færre ladeplasser selv om elbilandelen på nykjøp stiger til nå rekordhøye 54,5%. Problemet blir da at påstanden om at elbilfordelene bare er for rike forlik i enebolig blir da mer og mer gyldig, og det svekker støtten i opinionen.

 

Fraværet av vilje til å bygge nye fortausladere, samt at prisen for å parkere der er blitt høy, vil på kort sikt øke behovet for hurtigladere, men på lang sikt vil det svekke hele elbilsatsningen. Da kan det bli ledig plass spå hurtigladere igjen, når folk har blitt drittlei ladehelvete og gått tilbake til bensin / diesel / hybrid.

Fortausladere kan gjerne bygges ut mer, men vil ikke i det lange løp være svaret (gjerne viktig for folk i bygårder). Borettslag bør hurtigst mulig bygge ut lading til sine medlemmer. Dette vil tvinge seg frem og per i dag er utfordringen å gjøre dette på en smart og økonomisk måte.

Lenke til kommentar

Lurer på om de klarer å lage el motor uten lukt utslipp.

 

Kjørte nettop bak en elbil som skjøt avgårde foran meg. Hva lukta var aner jeg ikke med det lukta brent boremaskin.

 

Brent boremaskin, eller brent elbil motor. Høres uansett ikke lovende ut for levetiden til den bilen. Har ikke vært borti svidd lukt fra elbil.

Lenke til kommentar

Konsekvensen av dette kan lett bli mer problematisk enn du antar. Når elbiler stort sett klarer de fleste turene uten hurtiglading blir etterspørselen etter hurtiglading lavere, men så er det slik at de tidene man gjør lange reiser er sterkt korrelert så det behovet som er igjen for hurtiglading blir mer og mer konsentrert rundt noen få dager i året.

 

Det er imidlertid ikke økonomisk drivverdig å installere hurtigladekapasitet som bare blir utnyttet i helger eller de store utfartsdagene, så konsekvensen blir gjerne at ladekøene bare blir større på utfartsdagene fordi etterspørselen på hverdagene er så liten at man ikke kan bygge ut særlig mye.

På den annen side vil biler med større batterier og hurtigere lading være mer attraktive på langtur, noe som vil gi *økt* etterspørsel etter hurtigladere. Dessuten vil hurtigere lading senke terskelen for å bare sette seg i bilen og kjøre selv om du kanskje ikke har forberedt deg ved å lade bilen natten i forveien. Hurtigere og mer tilgjengelig lading vil kort og godt gi fleksibilitet folk kommer til å benytte seg av. Om det da ikke blir priset helt hinsides..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den annen side vil biler med større batterier og hurtigere lading være mer attraktive på langtur, noe som vil gi *økt* etterspørsel etter hurtigladere.

Som jeg sa, etterspørselen konsentreres rundt utfartstidene, og fordeles ikke jevnt i tid. Da hjelper det ikke med fler biler siden det da bare krever enda mer ladekapasitet siden nesten all hurtiglading trenger å foregå konsentrert om noen få tidspunkter og all kapasiteten ellers står der nær ubrukt.

 

 

Dessuten vil hurtigere lading senke terskelen for å bare sette seg i bilen og kjøre selv om du kanskje ikke har forberedt deg ved å lade bilen natten i forveien.

Greia med elbiler er jo at man trenger ikke forberede noe, man plugger den inn av fast rutine slik at den alltid er ladet. Jeg tror ikke noe på at det du beskriver vil ha noen reell effekt. å skulle lade i det daglige når man enkelt kunne ungatt det med å bare plugge inn bilen vil være en helt marginal effekt.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fortausladere kan gjerne bygges ut mer, men vil ikke i det lange løp være svaret (gjerne viktig for folk i bygårder). Borettslag bør hurtigst mulig bygge ut lading til sine medlemmer. Dette vil tvinge seg frem og per i dag er utfordringen å gjøre dette på en smart og økonomisk måte.

Jeg tviler på at utbygging i borettslag er noen erstatnig for fortausladere. Fortausladere er i hovedsak en løsning for de som parkerer langs veien og som ikke har en egen plass.

 

Nå er det problematis i utgangspunktet at det er en stor forekomst av bileiere som baserer seg på å hensette bilen i det daglige på offentlig plass, men nå er det jo engang slik at det er tilfelle.

 

Jeg tror ikke det er praktisk eller politisk gjørbart med noen stor utbygging av fortausladere for å la disse ta for seg enda mer at fellesmidler, så på sikt må vi regne med at å basere seg på fortausparkering kommer under press, men det vil ta lang tid før det er borte og intil da er elbiler en tvilsom løsning for de som baserer seg på gateparkering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

HF-: Antall hurtigladere er et mye mindre problem enn det folk er klar over. Antallet trenger ikke å skalere proporsjonalt med antall elbiler fordi:

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm.

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lavere forbruk enn eldre elbiler og trenger dermed mindre strøm per km de må hurtiglade

- Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter.

- Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW.

 

Ser vi langsiktig på det så trengs det kanskje bare en dobling av antall ladepunkter når elbilparken tidobles.

 

Må innrømme at jeg i lang tid har vært enig med deg. Men er i ferd med å snu litt i det siste. Grunnen for det er at mange har erstattet sin bil nummer 2 (som gjerne blir oftest brukt) og det er har gjort at bruken av majoriteten av elbiler er på kortere reiser og man kan fint lade hjemme på natta.

Når vi nå er i gang med å erstatte bil nr. 1 som gjerne blir brukt på lengre reiser så vil behovet for hurtigladere også øke.

Ser at det er helt klart andre ting som kan dra i andre rettninger, men tror det er vanskelig å konkludere veldig om hvor stort behovet vil bli i fremtiden.

 

Må også påpeke at jeg snakker majoriteter og at det er mange andre situasjoner som ikke fanges opp av mine betrakninger.

Lenke til kommentar

 

 


- Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter.
[...]
- Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW.


Løsningen for utfartsdager, effektbehov på lokasjon og en variert kjøretøypark mhp batter-størrelse (ps, en motorsykkel får aldri stort batteri, man kan hurtiglades).

Den felles løsningen er effektsplitting med en dynamisk prismodell. Deling på effekt gir bedre utnyttelse (i antall biler per sekund), gjør det mere økonomisk vedrørende effektprising.

Effektsplitting = større kapasitet, mindre konflikt.
post-401549-0-33910700-1570905925_thumb.png

Fordeler med lastbalangsering med f.eks. garantert 50kW per plass:
* For bilister får man koblet seg til raskere.
* Raskere gjennomstrømming for samme effektnivå
* Ingen konflikt mellom ønske om 50kW kontra 100kW+ (små biler/motorsykler kontra store biler)

I griskhente strøk, kan garantert effekt per plass være mindre. Griskhente strøk, i følge Fortum er bl.a. Mandal by og Moi (de skrudde opp prisene der)....

Med to og to biler på samme lader, så er det selv på utfartsdager tider hvor man kan få effekt fra "naboen".
 

post-401549-0-55165000-1572363190_thumb.png

 

Lenke til kommentar

 

Lurer på om de klarer å lage el motor uten lukt utslipp.

 

Kjørte nettop bak en elbil som skjøt avgårde foran meg. Hva lukta var aner jeg ikke med det lukta brent boremaskin.

Det luktet med andre ord brente børster?

Alternativt dårlig kontakt, eller svidd gummi(?)

Det skal godt gjøres å finne børster på børsteløse elmotorer.

 

Rettere sagt, elbiler med børstemotorer finnes ikke. Det brukes hovedsaklig synkrone 3-fase motorer (ofte på 400V). Disse avgir ikke lukt, selv ved maks pådrag. Hvis elbiler avga lukt ved kraftig pådrag ville dette vært skrevet om overalt. Fossilbiler derimot kan stinke død og fordervelse.

 

Så @trestein... Bare fordi du ikke liker elbiler og kjører fossilbil som lukter, trenger du ikke prakke på at elbiler lukter. Du vet nok like godt som meg at det bare var et surt oppstøt.

 

Faktisk så sier du at alle elmotorer avgir lukt siden du skriver "Lurer på om de klarer å lage elmotorer uten luktutslipp". Dette er en direkte dum kommentar. Men godt er det at folk av og til kan si dumme ting uten at man nødvendigvis er dum, for da ville det vært mange uintelligente folk rundt omkring :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Konsekvensen av dette kan lett bli mer problematisk enn du antar. Når elbiler stort sett klarer de fleste turene uten hurtiglading blir etterspørselen etter hurtiglading lavere, men så er det slik at de tidene man gjør lange reiser er sterkt korrelert så det behovet som er igjen for hurtiglading blir mer og mer konsentrert rundt noen få dager i året.Det er imidlertid ikke økonomisk drivverdig å installere hurtigladekapasitet som bare blir utnyttet i helger eller de store utfartsdagene, så konsekvensen blir gjerne at ladekøene bare blir større på utfartsdagene fordi etterspørselen på hverdagene er så liten at man ikke kan bygge ut særlig mye.

Nettopp derfor staten/enova/julenissen må finansiere ei stor utbygging av hurtigladera om ikkje overgangen til elbil skal stoppe opp. Når enova har 3 mrd til å auke norsk gasseksport kan dei finansiere hurtigladera også

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres å finne børster på børsteløse elmotorer.

Rettere sagt, elbiler med børstemotorer finnes ikke. Det brukes hovedsaklig synkrone 3-fase motorer (ofte på 400V). Disse avgir ikke lukt, selv ved maks pådrag. Hvis elbiler avga lukt ved kraftig pådrag ville dette vært skrevet om overalt. Fossilbiler derimot kan stinke død og fordervelse.

Så @trestein... Bare fordi du ikke liker elbiler og kjører fossilbil som lukter, trenger du ikke prakke på at elbiler lukter. Du vet nok like godt som meg at det bare var et surt oppstøt.

Faktisk så sier du at alle elmotorer avgir lukt siden du skriver "Lurer på om de klarer å lage elmotorer uten luktutslipp". Dette er en direkte dum kommentar. Men godt er det at folk av og til kan si dumme ting uten at man nødvendigvis er dum, for da ville det vært mange uintelligente folk rundt omkring :)

Vel jeg vet at disse motorene ikke har børster. Har aldri kjent lukt fra en el bil før jeg kom bak denne el bilen som akselererte rett foran meg. Men jeg jobber med generatorer og el motorer. Det luktet som en overbelastet el motor. Om det var lakken på vinklingene jeg kjente lukten av aner jeg ikke. Det kan også ha vert ozon.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, etterspørselen konsentreres rundt utfartstidene, og fordeles ikke jevnt i tid. Da hjelper det ikke med fler biler siden det da bare krever enda mer ladekapasitet siden nesten all hurtiglading trenger å foregå konsentrert om noen få tidspunkter og all kapasiteten ellers står der nær ubrukt.

De toppene er ikke så 'skarpe' som du tror. Det er en topp på ettermiddagen men bruken stiger jevnt fra morgenen og synker like jevnt mot natta.

 

 

Greia med elbiler er jo at man trenger ikke forberede noe, man plugger den inn av fast rutine slik at den alltid er ladet. Jeg tror ikke noe på at det du beskriver vil ha noen reell effekt. å skulle lade i det daglige når man enkelt kunne ungatt det med å bare plugge inn bilen vil være en helt marginal effekt.

Det virker ikke som du skjønte hva jeg mente. Stort batteri og høy ladefart gjør elbilen mer fleksibel. Da kan du *unngå* å planlegge eller legge deg til bruksvaner som var en dyd av nødvendighet den gangen batterier var små og ladet sakte. Folk er ikke interessert i 'gode vaner', de vil ha en bil som er fleksibel nok til at 'gode vaner' ikke trengs.
Lenke til kommentar

De toppene er ikke så 'skarpe' som du tror. Det er en topp på ettermiddagen men bruken stiger jevnt fra morgenen og synker like jevnt mot natta.

Mitt postulat er at brukstoppene blir skarpere ettersom batteriene blir større. De med mindre batterier vil oftere måtte hurtiglade når de med større kan gjennomføre hele turen og kun basere seg på saktelading. Når batteristørrelsene vokser går antallet hurtigladinger pr. bil ned og konsentreres rundt de tidene man reiser langt.

 

 

De toppDet virker ikke som du skjønte hva jeg mente. Stort batteri og høy ladefart gjør elbilen mer fleksibel. Da kan du *unngå* å planlegge eller legge deg til bruksvaner som var en dyd av nødvendighet den gangen batterier var små og ladet sakte. Folk er ikke interessert i 'gode vaner', de vil ha en bil som er fleksibel nok til at 'gode vaner' ikke trengs.

Jeg skjønte hva du mente. Min påstand er at de fleste vil ønske å unngå hurtiglading men heller la bilen saktelade når den ikke er i bruk siden det er en mer behagelig måte å bruke bilen på. Jeg tror derfor ikke på at du mår noen vesentlig fremvekst av brukere som hurtiglader fordi de ikke gadd å plugge inn bilen.

Lenke til kommentar

Mitt postulat er at brukstoppene blir skarpere ettersom batteriene blir større. De med mindre batterier vil oftere måtte hurtiglade når de med større kan gjennomføre hele turen og kun basere seg på saktelading. Når batteristørrelsene vokser går antallet hurtigladinger pr. bil ned og konsentreres rundt de tidene man reiser langt.

Hvorfor skal forbrukstoppene bli skarpere? Hurtiglading spres godt utover dagen i dag, hva er grunnen til at større batterier skal endre på dette? Kommer alle til å ta pause på likt når batteriene blir større? Eller kanskje pausene fortsatt blir greit spredd utover fordi folk starter reisene sine på forskjellig tidspunkt og blir sultne/slitne/lei/trenger lading på forskjellig tindpunkt.

 

 

Jeg skjønte hva du mente. Min påstand er at de fleste vil ønske å unngå hurtiglading men heller la bilen saktelade når den ikke er i bruk siden det er en mer behagelig måte å bruke bilen på. Jeg tror derfor ikke på at du mår noen vesentlig fremvekst av brukere som hurtiglader fordi de ikke gadd å plugge inn bilen.

Nei jeg tror ikke du helt forsto hva jeg mente. Større batterier og hurtigere lading gjør elbilen mer fleksibel, du insisterer på å beholde vanene som ble etablert da bilen var mindre fleksibel. Det virker ikke som du ønsker økt fleksibilitet velkommen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om de klarer å lage el motor uten lukt utslipp.

 

Kjørte nettop bak en elbil som skjøt avgårde foran meg. Hva lukta var aner jeg ikke med det lukta brent boremaskin.

Det var nok den deilige lukten av svevestøv som alle biler og generell luftforurensing bidrar til.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal forbrukstoppene bli skarpere? Hurtiglading spres godt utover dagen i dag, hva er grunnen til at større batterier skal endre på dette? Kommer alle til å ta pause på likt når batteriene blir større?

Jeg kan ikke annet enn å gjenta hva jeg alt har sagt. Når batteriene blir større reduseres behovet for hurtiglading til at det er bare de ekstra lange turene som trenger det. Disse turene er i praksis konsentrert rundt noen få tider som helgeutfart, påske og jul.

 

Nei jeg tror ikke du helt forsto hva jeg mente. Større batterier og hurtigere lading gjør elbilen mer fleksibel, du insisterer på å beholde vanene som ble etablert da bilen var mindre fleksibel. Det virker ikke som du ønsker økt fleksibilitet velkommen.

Nå er det du som insisterer på at elbileiere av en eller annen grunn skal revertere tilbake til oppførselen som trengs for bensin og dieselbiler, nemlig å dra til en sentral stasjon for å fylle istedet for å saktelade, selv når saktelading er en opsjon. Det er altså du som forventer at brukerne skal selv velge mer tungvindt bruk. Det kjøper ikke jeg.

 

Og du, den der mistenkeliggjøringen du driver med kan du kaste på skrothaugen der den hører hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å gjenta hva jeg alt har sagt. Når batteriene blir større reduseres behovet for hurtiglading til at det er bare de ekstra lange turene som trenger det. Disse turene er i praksis konsentrert rundt noen få tider som helgeutfart, påske og jul.

Hvis alt annet var likt så ville jeg gitt deg rett, men alt er ikke likt. Større batteri endrer måten bilene brukes på.

 

Jeg har familie en time unna, min første elbil klarte den strekningen t/r uten å lade på sommeren. Om vinteren måtte jeg legge inn en ladestopp på vei hjem. En ladestopp på en timestur er rimelig meningsløst så da tok vi den andre bilen på de turene. Det reelle ladebehovet var med andre ord null. Bilen jeg har nå vil klare turen uten ladestopp, sommer som vinter. Ladebehovet er med andre ord uforandret.

 

Jeg har også familie 2,5 timer unna. Det var aldri noe alternativ å bruke den første elbilen dit og da var ladebehovet null. Min nye elbil klarer *nesten* å kjøre t/r uten å lade men siden 2,5 time er nok til at det kan være greit med pause underveis så kan vi like gjerne lade mens vi spiser. Ladebehovet mitt har med andre ord økt med større batteri.

 

 

Nå er det du som insisterer på at elbileiere av en eller annen grunn skal revertere tilbake til oppførselen som trengs for bensin og dieselbiler, nemlig å dra til en sentral stasjon for å fylle istedet for å saktelade, selv når saktelading er en opsjon. Det er altså du som forventer at brukerne skal selv velge mer tungvindt bruk. Det kjøper ikke jeg.

 

Og du, den der mistenkeliggjøringen du driver med kan du kaste på skrothaugen der den hører hjemme.

Jeg har aldri ment at elbileiere skal lade kun fra hurtigladere, det jeg har forsøkt å påpeke er at kombinasjonen av stort batteri og rask lading gir folk fleksibilitet til å gjøre andre valg enn det de gjorde før. Det er ikke lenger kritisk nødvendig å starte dagen med fullt batteri, selv om du skal på tur i løpet av dagen. Satt på spissen trenger du ikke mer enn til å nå nærmeste hurtiglader, om det allikevel passer inn i planene dine for turen.
Lenke til kommentar

Jeg har også familie 2,5 timer unna. Det var aldri noe alternativ å bruke den første elbilen dit og da var ladebehovet null.

Og disse turene på totalt 5 timer kjøring er noe du bedriver i hverdagen? Eller er det bare enkelte dager f.eks ved helg eller ferie disse turene tas?

 

For de fleste er det ikke aktuellt å kjøre så langt hverdagslig. Så lange turer som du beskriver her er unntaksvise, og sett befolkningen under ett vil ikke slike turer fordele seg jevnt gjennom uken. De vil konsentreres rundt helligdager og helger.

 

 

Jeg har aldri ment at elbileiere skal lade kun fra hurtigladere, det jeg har forsøkt å påpeke er at kombinasjonen av stort batteri og rask lading gir folk fleksibilitet til å gjøre andre valg enn det de gjorde før. Det er ikke lenger kritisk nødvendig å starte dagen med fullt batteri, selv om du skal på tur i løpet av dagen.

Igjen dette med å 'dra på tur'. Turer er en helge og ferieaktivitet. Hverdsreisene består for de fleste frem og tilbake fra jobb, handle etc. Jeg tror ikke noe på at den jevne elbileier ikke kommer til å planlegge såpass at sakteladingen ikke dekker dette kjørebehovet. Så innmari festlig er det ikke å stoppe innom en hurtiglader, at man ikke heller velger å plugge inn bilen om kvelden.
Lenke til kommentar

Og disse turene på totalt 5 timer kjøring er noe du bedriver i hverdagen? Eller er det bare enkelte dager f.eks ved helg eller ferie disse turene tas?

 

For de fleste er det ikke aktuellt å kjøre så langt hverdagslig. Så lange turer som du beskriver her er unntaksvise, og sett befolkningen under ett vil ikke slike turer fordele seg jevnt gjennom uken. De vil konsentreres rundt helligdager og helger.

 

 Igjen dette med å 'dra på tur'. Turer er en helge og ferieaktivitet. Hverdsreisene består for de fleste frem og tilbake fra jobb, handle etc. Jeg tror ikke noe på at den jevne elbileier ikke kommer til å planlegge såpass at sakteladingen ikke dekker dette kjørebehovet. Så innmari festlig er det ikke å stoppe innom en hurtiglader, at man ikke heller velger å plugge inn bilen om kvelden.

Vi kan bare legge ned hurtigladerne da? Er det det du mener? Siden det ikke er bruk for dem allikevel når vi bare får store nok batterier?

 

Hva med jobbreiser? Utenom rushtiden er veiene fulle av folk som er på vei til og fra oppdrag og møter, eller som skal levere og hente noe. Du tror ikke det passer greit for dem å ta en ladepause når de allikevel skal ha en vanlig pause?

Lenke til kommentar

Vi kan bare legge ned hurtigladerne da? Er det det du mener? Siden det ikke er bruk for dem allikevel når vi bare får store nok batterier?

Nei, det er fortsatt bruk for de men det vil konsentreres rundt helger og helligdager, noe som gjør at det er vanskelig å se hvordan man skal skal kunne unngå at det blir mye ladekø rundt de tidene. Det blir tross alt vanskelig å forsvare å bygge masse kapasitet som bare har utnyttelsesandel på ensifret prosenttall.

 

Siden du ikke lengre argumenterer mot dette antar jeg du nå også inser det, din trassige språkbruk til tross.

 

Hva med jobbreiser? Utenom rushtiden er veiene fulle av folk som er på vei til og fra oppdrag og møter, eller som skal levere og hente noe. Du tror ikke det passer greit for dem å ta en ladepause når de allikevel skal ha en vanlig pause?

De fleste slike turer er ikke lange og vil i all hovedsak gå helt greit innenfor hva bilen kan gjøre på en ladning. Det eneste som skjer er at bilen er ferdigladet på saktelader litt lengre ut på natten fremfor tidlig kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...