NorMusician04 Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Hei! I forrige uke hadde vi en KRLE-prøve i temaet filosofi og etikk. På denne prøven fikk jeg karakteren 5. Dette er selvfølgelig ikke et dårlig resultat, men jeg har som målsetning å ligge på 6 i faget. Vi har ikke hatt KRLE i 9. klasse pga. konfirmasjonsundervisning, men i 8. klasse lå jeg på 6-er både i 1. og 2. termin. Jeg har deltatt veldig mye i refleksjoner og diskusjoner i timene før prøven (siden skolestart), og jeg har fått tilbakemelding underveis i timene på at jeg har veldig gode refleksjoner og argumenter. Derfor lurer jeg på om jeg fortsatt kan få 6-er til jul selv om jeg har fått en 5-er på en prøve? Vi har ikke hatt noen andre vurderinger med karakter i faget, kun diskusjoner i timer og lesing + skriving. Tenker jo at filosofi er noe som passer seg best å vurdere muntlig når man er i diskusjoner med andre folk... Takk for at dere orker å svare! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Læreren din er den beste til å svare på dette. 2 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Så lenge du fortsetter å jobbe bra kommer du deg inn hvor nå enn du vil på videregående. Om du får 5 eller 6, eller 3 til jul i 9.klasse har INGEN ting og si . For meg er det iallefall EGENTLIG best om jeg fokuserer mindre på karakteren. Men for å svare rett på spørsmålet, hør med læreren. 2 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Kort svar på ditt spørsmål: Ja, du kan få 6 til jul. Som det påpekes i svarene forøvrig, så tar du dette opp med læreren din. Det er lite jeg setter mer pris på enn når elever vil ta opp slike ting. 1 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Trolig får du nok 5, men det har jo som allerede påpekt ingenting å si. Får du flest 6ere i neste termin, får du nok 6 i andre termin. Begge semestrene teller like mye, siden de dekker ulike kunnskapsmål. Slik var praksisen da jeg gikk på ungdomsskolen for 10 år siden. Endret 28. oktober 2019 av Marcus Halberstram 1 Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Tusen takk for alle, gode svar! Setter pris på det. Godt å vite at toppkarakteren ikke er helt ute enda. Skal snakke med læreren min om dette innen fredag. Lenke til kommentar
NoobMaster Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg er ikke en lærer selv, men for å si det slik er det det siste semesteret/halvåret som spiller en større rolle. Dette er fordi en da kan se hvordan eleven har blitt bedre gjennom skoleåret. Om du sliter litt på første halvår, men får det bedre til på siste "del" så er det de vurderingene som telles mer. Det er ikke alle fag dette gjelder, men de fleste fag bygger opp på kunnskap du har fra før. For eksempel, om du har matematikk men sliter veldig det første halvåret, men så skjerper du deg så har du fortsatt muligheter for karakterene 5 og 6. Bare som et eksempel kan en tenke seg at målet for første halvår er multiplikasjon. Om du sliter da, får jo du selvfølgelig en dårligere karakter. Men, matematikk bygger seg opp på tidligere kunnskap. Så om neste halvår handler om noe annet, å multiplisere i en annen kontekst, og du har skjerpet deg og viser at du håndterer multiplikasjon så har jo du komt i mål med målene i faget. 1 Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 4. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2019 Enda et spørsmål: Jeg har fått tre seksere i naturfag + høy måloppnåelse på en rapport. I dag fikk vi tilbake prøven i organisk kjemi, og jeg fikk karakter 5. Men dette gjør vel ikke 6-er til 5 på karakterkortet? Har jo tre seksere + er muntlig aktiv. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Ta det med ro, du får nok 6-er. Og du kommer nok inn på den skolen du vil og! 1 Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 4. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2019 L/-R~ skrev (11 minutter siden): Ta det med ro, du får nok 6-er. Og du kommer nok inn på den skolen du vil og! Takk! Tenkte det selv, men måtte spørre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå