Gå til innhold

Skal spare drivstoff med mindre friksjon i stempelmotoren [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Stemplene som skal gli opp og ned i sylinderen på en tynn oljefilm, er en viktig bidragsyter til friksjon og varme."

 

Rotasjonsmotoren er uten stempler, så det blir en ny vår for forbrenningsmotorer når denne blir satt i produksjon.

En slipper å komprimere luften og vi får høyere virkningsgrad.

Bare 4% hydrogen i luften er nok for å skape en eksplosiv blanding, så det finnes alternativer til dagens Otto-motorer.

Lenke til kommentar

Det største problemet er at motorene er alt for store. I norske hastigheter er gjennomsnittlig ytelse så lav at virkningsgrad er elendig. En bitteliten motor hadde vert bedre i kombinasjon med et batteri.

 

Flere motorer hadde også virket. Omtrent som på et skip. 4 motorer med 10kw hver.

 

Min bensinbil bruker 500wh PR km. Har den i snitt 15% virkningsgrad bruker den 75wh PR km.

 

Hadde den kunnet nå 30% virkningsgrad under normal bruk ville den ha brukt 250wh PR km.

 

Med 45% virkningsgrad som er mulig ville bilen min ha brukt 160wh PR km.

 

Motoren som har 165hk kan bruke 50liter i timen om den kjøres på Max. Imidlertid bruker den kun 3,5liter i timen. Det betyr ca 7% ytelse i snitt. Hadde lasten vert høyere kunne den brukt vesentlig mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...