Odd R. Valmot Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Skal spare drivstoff med mindre friksjon i stempelmotoren [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 "Stemplene som skal gli opp og ned i sylinderen på en tynn oljefilm, er en viktig bidragsyter til friksjon og varme." Rotasjonsmotoren er uten stempler, så det blir en ny vår for forbrenningsmotorer når denne blir satt i produksjon. En slipper å komprimere luften og vi får høyere virkningsgrad. Bare 4% hydrogen i luften er nok for å skape en eksplosiv blanding, så det finnes alternativer til dagens Otto-motorer. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Det største problemet er at motorene er alt for store. I norske hastigheter er gjennomsnittlig ytelse så lav at virkningsgrad er elendig. En bitteliten motor hadde vert bedre i kombinasjon med et batteri. Flere motorer hadde også virket. Omtrent som på et skip. 4 motorer med 10kw hver. Min bensinbil bruker 500wh PR km. Har den i snitt 15% virkningsgrad bruker den 75wh PR km. Hadde den kunnet nå 30% virkningsgrad under normal bruk ville den ha brukt 250wh PR km. Med 45% virkningsgrad som er mulig ville bilen min ha brukt 160wh PR km. Motoren som har 165hk kan bruke 50liter i timen om den kjøres på Max. Imidlertid bruker den kun 3,5liter i timen. Det betyr ca 7% ytelse i snitt. Hadde lasten vert høyere kunne den brukt vesentlig mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå