Kahuna Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Dette ligner ganske mye på Kinkardine platformene, så innfestingen lar seg nok løse. Ellers passer vel denne løsningen også bra for en slik kombinasjon: https://www.tu.no/artikler/ny-losning-for-havvindmoller-to-vindturbiner-pa-en-plattform/477594?key=xSmc5hKO Nja, egentlig ikke. Greia med de to løsningene er at vindmøllen står på en ganske 'lett' konstruksjon hvor du kan la fundamentet bevege seg sammen med tårnet. En havmerd vil ha vesentlig større masse og da må festet til tårnet være mye sterkere, eller så må den ha et slags 'oppheng' som tillater at tårnet beveger seg uavhengig av merden. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Nja, egentlig ikke. Greia med de to løsningene er at vindmøllen står på en ganske 'lett' konstruksjon hvor du kan la fundamentet bevege seg sammen med tårnet. En havmerd vil ha vesentlig større masse og da må festet til tårnet være mye sterkere, eller så må den ha et slags 'oppheng' som tillater at tårnet beveger seg uavhengig av merden. Tviler på at du tenker rett, men det hadde vært fint om noen med erfaring fra maritime konstruksjoner kunne komme med sin vurdering. Koncadyne plattformene bruker teknologien fra Nordsjøen ved å bruke bein som flyteelement, for å unngå store bevegelser. Samtidig er det også slik at vindturbinen neppe vil dominere i styrkeberegningen, slik at plattformen vil vippe noe særlig p. g. a. vindturbinen. Det er nok motsatt, at vindturbinen vil følge bevegelsene til plattformen. Trolig er kreftene på fundamentet til vindturbinen størst på Kincadyne plattformen, sammenlignet med en havmerd av Nordlaks type, hvor arealet er 24000 kvm. Arealet til Kincadyne plattformen er rundt 1000 kvm, og den generelle regelen er at plattformer med minst areal beveger seg mest i bølger. Innfestingen er heller ikke noe problem, da det er snakk om et rør som sveises i bunnen og på toppen av plattformen, med en flens hvor vindturbinen festes. Metodikken har vært brukt for mastrer helt tilbake til vikingetiden, selv om stål og sveising ikke er mer enn 100 år. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hvorfor må vingene lages som en del, hva mister man med å lage vingene i flere deler? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hvorfor må vingene lages som en del, hva mister man med å lage vingene i flere deler? Hva er poenget med å ha vingene i flere deler? Et litt underlig problemstilling, men kanskje det er en tanke bak? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Når man ser problemene med å transportere disse. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Når man ser problemene med å transportere disse. OK, men det er nok redusert styrke og samtidig opprettholde effekten som gjør oppdeling til en dårlig ide. Du husker kanskje episoden med trebroen over E6, hvor lengden var så stor at den måtte bygges i 2 deler. Reinertsen hadde ikke tatt høyde for at delingen medførte svekkelse, som resulterte i at en bro som skulle tåle 60 tonn kollapset da en trailer på 30 tonn kjørte over. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Den broen, og andre byggverk som er laget av tre, er lagd av mange deler. Jeg skjønner at om man har skjøter, så kommer det til å bli litt høyere totalvekt, men ytelsen burde vel bli den samme? Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hvorfor må vingene lages som en del, hva mister man med å lage vingene i flere deler? Vingene er svært vektsensitive deler av konstruksjonen. Enhver skjøt betyr økt vekt, og økt vekt betyr vesentlig større krefter når bladene roterer på det raskeste. Enhver komponent (skjøter, fester, bolter...) er potensielle feilkilder, også noe en vil redusere. Videre er det viktig å holde kantene rene for enhver ujevnhet, for disse kan gi støy, og folk er allerede følsomme nok for støy fra slike anlegg. Tilsammen er fordelene såpass viktige at de oppveier for problemene med å støpe og ikke minst transportere disse enormt lange bladene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå