BxD Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Hei. Har en gammel PC med et ASUS P9X79 Deluxe Hovedkort fra "den gang da...", det ble kjøpt i september 2012. (spec. lenke fra komplett : https://www.komplett.no/product/652809 ). Jeg har en OCZ SSD RevoDrive 3 120GB i den som system disk som har rett under 50.000 timer under beltet... og bærer preg av dette. SMART statusen er "god" men på 85%, den har gått ned fra 100% til 85% i løpet av siste året og jeg får innimellom Checkdisk ved boot så jeg regner med den har kort tid igjen... Jeg har sjekket pris på PCIe SSD disker da jeg ikke har noen ledige SATA plasser i maskina. Virker som om du ska ha en ny og ubrukt PCIe SSD koster den mere en en ny PC... Dette er nok grunnet at M.2 har erstattet dette i sin helhet på privat PC markedet og PCIe SSD enten er for spesial marked eller utgåtte gamle greier fra første halvdel av 2010 tiåret og går for syke priser som "brand new" og "unused". Fant denne på komplett : https://www.komplett.no/product/903087 (Aqua Computer kryo M.2 PCIe 3.0 adapter) Så kommer spørsmålet : Jeg lurer på om mitt gamle hovedkort vil støtte en ny M.2 SSD gjennom en slik PCIe adapter? Dette vil i så fall være en grei og billig løsning da jeg ikke trenger noe stor SSD siden den kun skal brukes til OS, og trenger heller ikke være med noe super ytelse / spec siden maskina er gammel. Noen som har noe (god) erfaring med PCIe adapter og m.2 SSD på gamle hovedkort? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Det skal gå helt fint. Jeg brukte M.2 til PCIE adapter lenge før M.2 var standard på hovedkort. Kjør på! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Bestilte noen PCIe-M2 adaptere fra eBay. Koster vel omtrent 1/10 av det de tar her i Norge. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Bestilte noen PCIe-M2 adaptere fra eBay. Koster vel omtrent 1/10 av det de tar her i Norge. Får man full pupp ved å benytte en slik? M2 kan vel ofte kjøres i en slappere s-ata mode og før var vel mange slike adaptere kun levert med denne modusen så jeg skrinla hele planen (som var veldig lik trådstarters) Men det er vel 2 år siden eller noe så kansje det faktisk er gode greier nå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Det stod 4x PCIe og jeg satser på at det stemmer. Noen av de hadde to slots hvor én var SATA. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Får man full pupp ved å benytte en slik? M2 kan vel ofte kjøres i en slappere s-ata mode og før var vel mange slike adaptere kun levert med denne modusen så jeg skrinla hele planen (som var veldig lik trådstarters) Men det er vel 2 år siden eller noe så kansje det faktisk er gode greier nå? Så lenge kontrolleren støtter PCIE gen3 x4 så er det god gang. Det er mer enn to år siden jeg kjøpte min første. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Det kommer an på hovedkortet. Ikke adapterne. De har ingen elektronikk. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Hovedkortet har sikkert PCI Express 3.0 (For eldre maskiner kan det være 2.1 eller 2.0) Ellers så ser jeg at det er snakk om hastigheter 1x, 2x, 4x osv som hovedkortet da kan støtte (og samme for SSD). Uansett så skal dette virke. Og hastigheten blir den beste av de som båre SSD og hovedkort støtter. Er ikke ekspert, men tror dette skal være rett. M.2 er bare en form-faktor på tilkoblingen som brukes av praktiske årsaker. https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express https://en.wikipedia.org/wiki/M.2 Edit: Et annet poeng er at det kan være en PCIe til SATA kontroller på adapter kortet for å støtte SATA M.2 SSD også. Endret 28. oktober 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå