Gå til innhold

Kabel PS2->TV, RGB eller S-Video?

opresterud

Anbefalte innlegg

Kunne gjerne tenke meg litt bedre bilde fra PS2 enn med den medfølgende composite kabelen. Ser at både S-Video og RGB kabler selges, hvor jeg antar at sistnevnte gir best bilde. Men er det så at DVD-Video avspilling ikke funker med denne kabelen?

Og er det noen grunn til å kjøpe Sony sine originale kabler (som sikkert er Sony-priset), eller er f.eks. de som selges her fra Wipeout Zaibatsu like gode?

Bestilling av ett minnekort er underveis, er det andre ting som man "må" ha til PS2?

Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Sony's orginale RGB-kabel til min PS2, og er forsovidt godt og holdent fornøpyd med den. men det er ikke den beste... Jeg ble annbefalt RGB på det sterkeste når jeg skulle kjøpe meg det i og med at RGB ikke bare gir bedre bilde, men er også billigere. (ble jeg fortalt i de forretningene var i og på forumet her)

Jeg ble også annbefalt å kjøpe en spesiell "third party" kabel (husker ikke navnet på den, men kan sjekke det ut for deg, hvis du er interessert da), men kjøpte den ikke fordi den ikke var i noen av de forretningene jeg var å så i.

Den ga litt bedre billedkvalitet en Sony's men hadde også den gule composite billedpluggen.

Og dette har jeg angret på senere. Den gule billedpluggen trenger man ved kjøp av G-con 2 lyspistolen, noe som jeg senere kjøpte. Det resulterte i at jeg måtte bruke 349,- kr. på et adapter slik at jeg kunne bruke lyspistolen med RGB-kabelen som jeg allerede hadde kjøpt. Stort minus.

Jeg vil annbefale deg å dra til forskjellige butikker som selger slikt utstyr å høre hva de har å si. kanskje de kan fortelle deg noe nyttig... :-)

Endret av beeed
Lenke til kommentar
Fint hvis du kan finne ut hvilke kabel det var. Er også (nesten helt) avhengig av å finne en nettbutikk som selger den, siden det er lite annet enn Elkjøp og MIX her i by'n som har utstyr til PS2.

Kan få sjekka det ut på mandag eller tirsdag. kommer meg ikke til oslo før da. Men skal si i fra med en gang jeg får vite det. Hvis du ikke har tidsklemme med å kjøpe deg en RGB-kabel da. Men har du det så er det veldig dumt.. da ender man somregel med noe sam kan minne om et impuls-kjøp. Hadde jeg gjort det ordentlig hadde jeg endt opp med den du skal skal få navnet på så snart som mulig. :yes:

EDIT: Beklager veldig usammenhengende tekst :blush: , men jeg orker ikke redigere den...

NHF: Rookie_NO tror du vil få en del motstand ved å fronte S-VHS fremfor RGB.. :)

Endret av beeed
Lenke til kommentar

RGB gir den beste kvaliteten. Kan desverre ikke dokumentere noe, men jeg lærte det på vk2 elektronikk.

Mener å huske det var fordi de tre fargene (rød, grønn, blå) ble sendt rett til fargekanonene i tv'en. Husker egentlig ikke en dritt av tv/monitor-teknikk, men...

:)

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

Min feil, rgb gir best bilder på PS2, men ikke bruk Sony's medfølgende "RGB".

Har du en bra tv så invester i en Monster-kabel, det gir MERKBART renere bilde.

Som å gå fra 640*480 til 800*600 cirka.

Edit: Ikke det at du magisk får flere pixler, men bildet blir renere. Dvs fargene "flyter" ikke, detaljer blir klarere osv

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Fulgte ikke noen RGB kabel med spilleren, kun "vanlig" composite. Monster kablene er sikkert helt utmerkede, men det å bruke over halvparten av det selve PS2 spilleren kostet på kabel mellom den og TVen blir litt søkt....

Har sjekket litt rundt, og hvis jeg skal styre unna Sony sin originale RGB kabel så ser det ut som Joytech lager dette samt at Akers Mic selger en Thrustmaster DVD pakke med RGB kabel, fjernkontroll og sone-fri software. Finnes forrøvrig mange varianter opp og ned i mente, og jeg er helt forvirret om det er noen betydelig forskjell eller ikke :-) Men over 250kr gir jeg ikke for kun kabelen....

Lenke til kommentar

Det følger ikke med noen RGB-kabel, det er bare en composite-kabel med SCART-adapter...

Og beklager opresterud, men jeg kom meg ikke til oslo i går... Forsov meg til skolen. Men skal på skolen igjen i morra. Da skal jeg sjekke litt for deg. Skal en tur innom Akers Mic, Space World. Piderman ligger på veien når jeg tar trikk. så jeg skal høre litt for deg.

Lenke til kommentar

Det følger ikke med noen RGB-kabel, det er bare en composite-kabel med SCART-adapter...

Det var derfor jeg satte rgb i anførselstegn. Fordi det ikke er en rgb kabel, men bare en adapter i enden.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

<pirke> Det som følger med er en kabel med venstre+høyre lyd og composite video. Den kabelen har null+nix med RGB å gjøre i det hele tatt, selv ikke i anførselstegn. Det er kun en RGB kabel hvis hver av de tre komponentene blir overført separat, og ikke integerert i ett signal som i composite (og litt mindre integrert i S-Video).

Det at det er en SCART kontakt sier heller ingenting om hva slags signaler man skal forvente, SCART er en rotete standard... (spes. siden man ikke kan gå ut fra at alle aparater med SCART inn og SCART ut viderefører alle signaler)

Lenke til kommentar

<pirke tilbake>

Kan vi være enige om at det vi kaller "rgb-kabel til PS2" plugges i scart-inngangen bak i tv'en? Scart er vel bare grensesnittet, mens "formatet" på dataen i kabelen er rgb? (Spørsmål)

Vi er jo egentlig ganske enige i utgangspunktet, bare jeg som rota med s-vid vs rgb...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...