Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger råd og informasjon angående arv

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lest litt om arv og testamentering, men er litt forivirret over språket som står på lovdata, så jeg tenker at det kan være litt lettere å bare spørre direkte her.

Min far har to barn og er ugift. Jeg og min far er begge norske statsborgere, men min bror er ikke. Min far har ca. to millioner i formue hvor ca. 90-95% er leiligheten hans. Han har lyst å testementere slik han selv vil, men etter som vi forstår er dette ikke mulig ifølge norsk lov.

Jeg har to spørsmål angående dette:

Er det noen måte det lar seg gjøre at han kan velge akkurat hvor mye han vil gi til hver?

Hvis det overhodet ikke er mulig.

Hva er den beste måten å løse dette på hvis han har lyst å overføre formuen sin til meg i dag f.eks.?

Anonymous poster hash: 63faf...c70

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har lest litt om arv og testamentering, men er litt forivirret over språket som står på lovdata, så jeg tenker at det kan være litt lettere å bare spørre direkte her.

Min far har to barn og er ugift. Jeg og min far er begge norske statsborgere, men min bror er ikke. Min far har ca. to millioner i formue hvor ca. 90-95% er leiligheten hans. Han har lyst å testementere slik han selv vil, men etter som vi forstår er dette ikke mulig ifølge norsk lov.

Jeg har to spørsmål angående dette:

Er det noen måte det lar seg gjøre at han kan velge akkurat hvor mye han vil gi til hver?

Hvis det overhodet ikke er mulig.

Hva er den beste måten å løse dette på hvis han har lyst å overføre formuen sin til meg i dag f.eks.?

Så lenge din far er i live kan han gi bort alt han eier til deg. (Merk: Mens han er i live)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, far må være i live og ved sine fulle fem, i tillegg må det være ei reell gåve og ikkje ein dødsdisposisjon.

I dette tilfellet betyr det at faren ikkje kan gi vekk leiligheita til trådstarter dersom faren i realiteten vil ha råderetten og ansvaret for leiligheita fram til hans død.

Dersom faren skal gi vekk leiligheita så kan det ikkje være berre "på papiret", overføringa må være reell.

Ein typisk konsekvens vil være at trådstarters far må betale husleige til markedsverdi for å kunne fortsette å bu i leiligheita som då blir eigd av trådstarter. I tillegg må trådstar være den som betalar for vedlikehaldet.

Lenke til kommentar

Er det samme (eller andre) restriksjoner hvis denne "gaven" gis til noen som ikke er et familiemedlem?

Det speler ingen rolle kven som får gåva, det som er poenget er at det ikkje kan være ei pro forma "gåve" for å unngå regelverket.

Dersom "gåva" er at du på papiret tek over eigarskapen, men at du ikkje får reell eigarskap før din far er død, så er dette forskot på arv uavhengig av om dere kaller det får ei "gåve" eller ikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...