Gå til innhold

Smarte sykkelhjelmer kan gjøre mørke kvelder tryggere


Svein-Erik Hole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble engang stoppa av politiet der jeg kom syklende i mørket med en kraftig hodelykt på hodet, og rødt blinkelys festet bak på sykkelen. Politiet var ikke fornøyd....men lot meg slippe unna med en advarsel. De anmerket også at jeg ikke hadde ringeklokke på sykkelen..... Prøvde meg på at hvis en farlig situasjon oppstod og jeg trengte ringeklokke så kunne jeg rope...-"UNNAAAA VEEEEEEEG!!!!". Men heller ikke det ble godkjent.....skulle være pling pling i henhold til norsk lov...

Du vet du lever i en politistat når de tar seg tid til dette.

Lenke til kommentar

Ved å lese mange av kommentarene i dette feltet får jeg bare bekreftet at mange syklister ikke skulle vært på et sykkelsete i det hele tatt. Kun lys på hjelm er livsfarlig. Jeg har selv vært i situasjon som bilist der jeg har blitt innhentet av en syklist som kom bakfra med kun lys på hjelmen. Det var selvfølgelig mørkt. I det jeg skulle svinge av til høyre oppdager jeg en skygge i sidespeilet på innsiden i kjørebanen. En syklist uten lys på sykkelen. Det viste seg å være en kollega som jeg med nød og neppe fikk øye på. I ettertid snakket vi sammen, der han mente at han var godt dekket med hodelykt. Men slik er det ikke. I en personbil sitter føreren relativt lavt. Det betyr at lyset på hjelmen er utenfor synsvidde for både innerspeil og ytterspeil på en normal bil. Tenk på det neste gang man skal ut og sykle kun med lys på hjelmen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påbudt med refleks også..

 

Syklister har ikke lov til å sykle forbi til høyre når det ikke er sykkelfelt

 

Jeg håper ikke du kjører bil, du har ikke så god greie på trafikkreglene:

 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det betyr at lyset på hjelmen er utenfor synsvidde for både innerspeil og ytterspeil på en normal bil.

 

Takk, dette er en opplysning jeg var ute etter. Jeg tenkte selv at lys på hjelm er bedre da man snu hodet for å få lys "der man trenger det", hvilket ikke alltid er der sykkelen går. Mulig dette er en mer sjelden hendelse, men det er mye grusveier rundt huset vårt, og som ofte er i så dårlig stand at man må se seg ut en rute før man sykler der.

 

Vi har et par "proffsyklister" - er ihvertfall det jeg vil kalle dem når jeg møter dem langs hovedveien i all slags vær på tur til eller fra jobb - og uansett når jeg møter dem så har dem enten refleksvest eller refleksdrakt, rødt blinkende lys bak, lykt på styret (med åpenbart flere lysstyrker) pluss tilsynelatende svakere hodelykt på hjelmen.

 

Antar nå hodelykten skulle være tilsvarende en signallykt og ikke nødvendigvis en direkte lyskilde for navigasjon, da jeg har stuset på hvorfor dem har begge deler. Har møtt på en av dem noen ganger om kvelden, og hva enn lys dem har på sykkelen har det vært kraftig nok til at jeg har trodd det er en motorsyklist jeg ser. Og videre hvorfor dem ikke blender ned - hvilket har overrasket meg enda mer da dem har gjort det når vi nærmer hverandre.

 

Må tilstå at det er så lenge siden jeg var ute å syklet at det var vel fortsatt halogenlykter som ble brukt på sykkelstyret den gangen. Er lidenskapelig interessert i LED-lys (noe bilen min bærer preg av), men mht. sykling så var aldri blending av biltrafikanter noe tema på grunn av altfor svake sykkellys.

 

Jeg har vært i markedet for en sykkellykt en stund da det er noe jeg mangler i samlingen, og selv om jeg vil ha "det beste og kraftigste" så ønsker jeg såklart ikke å blende andre trafikanter heller. Og da har jeg tenkt at en fastmontert lykt kan jeg ikke gjøre noe med (hvilket har vært tilfellet med tidligere nevnte halogenlykter), men jeg kan ihvertfall peke hodet nedover når jeg møter en bil.

 

Nå ser jeg argumentet jeg lurte på for å ha lys både på hodet OG styret, så takk igjen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg bruker lys på styret for å belyse veien foran meg, lys bak på sykkelen for å gjøre meg synlig, og lys på hjelmen for å gjøre det lettere å se meg i trafikken. Lyset på hjelmen er det svakeste, det har samme funksjon som posisjonslys på biler og lastebiler.

Lenke til kommentar

Markeringslys på hjelmen for å bli sett er positivt for sikkerheten, mens sterke lykter som blender på hjelmen nok er negativt for sikkerheten.

Jeg anbefaler heller en lykt på styret som en kan ta av når en parkerer. F.eks (eksempel på lykt med passe lysstyrke)

https://www.banggood.com/XANES-600LM-XPG-2-LED-Bicycle-German-Standard-Smart-Sensor-Warning-Light-Bike-Front-Light-Headligh-p-1142083.html?utm_source=google&utm_medium=cpc_ods&utm_content=felix&utm_campaign=felix-all-sds-fla-19718-content&ad_id=367935399320&gclid=Cj0KCQjwr-_tBRCMARIsAN413WTbgkybRek6ZisCiTH-qW-54tcTy7P9ONJGWaCu9c1wheTYP47lkBAaAvSYEALw_wcB&cur_warehouse=USA

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...