Redaksjonen. Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 FORSKNING: Permafrosten tiner: Klimagassutslipp om vinteren kan være større enn sommeropptaket Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Moderatormelding Minner om at emnet omhandler klimagassutslipp fra permafrost, ikke om drivhuseffekten sin eksistens.Off-topic blir fjernet. Tilbakemelding på dette tas på PM. 4 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 CO2 er én sak, den langt mer potente klimabomben metan i frossent jordsmonn er level 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 «Kan» og «kommer til» To ord som har versert i klimaskremselen de siste 40 årene. 3 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 «Kan» og «kommer til» To ord som har versert i klimaskremselen de siste 40 årene. ...og? Skuffet for at jorda ikke går under i morgen? Om du leser litt vil du se at det kalkuleres med tall de neste 100-200 år og vel så det. 1 Lenke til kommentar
Karl Johan Grimstad Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 salig blanding av CO2 og metan, mer vann i permafrosten gir mer metan, tørker overflaten av oppvarming så frigjøres det CO2.som tas opp i planter,blir ikke alt tatt opp så fjenes CO2 gjennom fifusjon i regndråper dannes til karbonsyre som buffres av de oppløste kalkforbindelsne i havet og er nøytralisert. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Metan er ubetydelig sporgass i atmosfærn som har kort levetid pga nedbryting via UV-stråling, CO2 er mat for plantene, og denne artikkelen miljøhysteri. 2 Lenke til kommentar
Torleif Strand Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Koralene i havet blir mer ødelagt av den grunnen. Det siden CO2 finner veien til havet til slutt om det ikke taes opp av plantene på landjorden. Når det er kaldt så er CO2 tyngre enn oksygen og nitrogen. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 (endret) ...og denne artikkelen miljøhysteri. Jeg kan ikke finne hysteriet i artikkelen. Jeg ser en gjengivelse av tallfunn uten noen form for større panikk. Det jeg derimot ser er en på forumet som kaster seg over tastaturet i blind iver. Endret 27. oktober 2019 av gammalerik 9 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Jeg kan ikke finne hysteriet i artikkelen. Jeg ser en gjengivelse av tallfunn uten noen form for større panikk. Det jeg derimot ser er en på forumet som kaster seg over tastaturet i blind iver. Hverdagens "teppebombing" av folk i samtlige mediene med artikler om miljø er miljøhysteri. Sporgass CH4 som uansett har meget kort levetid - som blir tatt med under samme paraply som CO2 - er uvitenhet og skremselspropaganda. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Om ikke millioner tonn CO2 har erstattet milliarder i denne artikkelen, så er dette en uvesentlig artikkelen om uvesentligheter. Et netto utslipp pr år på 0,7 mill tonn C, eller 2,5 mill tonn CO2, utgjør eksempelvis bare 5 % av Norges beskjedne utslipp, mens det i global sammenheng ikke er målbart. Men det rettferdigjør jo reisen for "forskere" fra Bergen, Oslo og Tromsø til Arktis, og da er nok alt greit. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Om ikke millioner tonn CO2 har erstattet milliarder i denne artikkelen, så er dette en uvesentlig artikkelen om uvesentligheter. Et netto utslipp pr år på 0,7 mill tonn C, eller 2,5 mill tonn CO2, utgjør eksempelvis bare 5 % av Norges beskjedne utslipp, mens det i global sammenheng ikke er målbart. Men det rettferdigjør jo reisen for "forskere" fra Bergen, Oslo og Tromsø til Arktis, og da er nok alt greit. Å ja. Ingenting som er bedre enn å sysselsette seg selv med "viktig" jobb, reise rundt, skrive "viktige" papirer og legge de for arXiv der de arkiveres og glemmes for alltid. Lenke til kommentar
Snærk_402 Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Metan er ubetydelig sporgass i atmosfærn som har kort levetid pga nedbryting via UV-stråling, CO2 er mat for plantene, og denne artikkelen miljøhysteri. Det er blitt mye mindre areal til planter. Derfor blir det tatt opp mindre co2 i dag enn for 100 år siden Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er blitt mye mindre areal til planter. Derfor blir det tatt opp mindre co2 i dag enn for 100 år siden Jeg håpee inderlig du har fått med deg at det er algene i havet - ikke plantene på overflaten - som har både historisk sett og også i dag fanget mest CO2. Og ved global varming blir også havet varmere, og det betyr mer plante/dyrelig helhetlig sett på global skala. Lenke til kommentar
Snærk_402 Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er blitt mye mindre areal til planter. Derfor blir det tatt opp mindre co2 i dag enn for 100 år sidenJeg håpee inderlig du har fått med deg at det er algene i havet - ikke plantene på overflaten - som har både historisk sett og også i dag fanget mest CO2. Og ved global varming blir også havet varmere, og det betyr mer plante/dyrelig helhetlig sett på global skala. Når havet blir varmere endres pH-verdien. Det er ikke bra. Lenke til kommentar
Snærk_402 Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Det er blitt mye mindre areal til planter. Derfor blir det tatt opp mindre co2 i dag enn for 100 år sidenJeg håpee inderlig du har fått med deg at det er algene i havet - ikke plantene på overflaten - som har både historisk sett og også i dag fanget mest CO2. Og ved global varming blir også havet varmere, og det betyr mer plante/dyrelig helhetlig sett på global skala. Jeg er ikke enig. https://forskning.no/partner-forurensning-klima/co2-opptaket-i-havet-svekkes/881183 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg er ikke enig. https://forskning.no/partner-forurensning-klima/co2-opptaket-i-havet-svekkes/881183 Du kan være så uenig som du vil med kilometervis med sedimenter som har vært karbons "permanente grav" mer eller mindre er nettopp takket algene. Ikke minst pga det er der livet oppstod - og levde utrolig lenge - lenge før den fikk fotfeste på overflaten. Og historisk sett med adskillig høyere CO2 konsentrasjon enn idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå