Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rett på tunglappen + sykkelkjøp


Chaw

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har omsider bestemt meg for å ta tunglappen når sesongen begynner og tyr dermed til dere for litt hjelp med beslutninger. 

 

Jeg er 28 år gammel og har ingen erfaring med verken moped eller MC fra tidligere, jeg har hatt klasse B i 10 år og har syklet stort sett hele livet, så jeg har i det minste grunnleggende tohjulsferdigheter - men ikke mer.

 

Grunnen til at jeg går for tunglappen er utelukkende fordi det fremstår som meningsløst å ta A2 til samme pris, men jeg kunne egentlig tenkt meg en mellomtung sykkel typ CB300R eller G310R. 

 

Problemet er at jeg ikke blir klok på om jeg "klarer" meg med en av disse syklene, jeg blir stort sett å bruke den i byen men regner også med en del landevei, og antageligvis et par langturer i året.

 

Det jeg får av inntrykk av på youtube, nettet og i samtale med andre gjør meg mer forvirret enn opplyst, noen gir utrykk for at mellomtung ikke kan brukes til annet en bykjøring mens andre gir utrykk for at en nybegynner vil kjøre seg ihjel med noe som helst over 40 hester. 

 

Jeg er på ingen måte en speedfreak eller ute etter å kjøre på bane og drive med racing. Høres planen min fornuftig ut eller vil de syklene jeg ser for meg slite med min tiltenkte bruk? 

 

Takker for innspill. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Like greit å gå rett for A. Du kan kjøre deg ihjel på hva som helst hvis du absolutt vil det. Tror kanskje jeg heller ville sett på en type touring eller sports-tourer hvis du skal kjøre langturer. De er mye mer behagelige. Typiske R-sykler er også som regel grisedyre å forsikre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Skjønner godt det med komfort og forsikring ja, eneste er at jeg liker størrelsen og hvor kompakte de nevnte syklene er og er villig til å gå litt ned på "langturkomfort" da det ikke blir hovedbruken, men lurer på om en Yamaha MTN320 kan gjøre jobben for min del?

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Skjønner godt det med komfort og forsikring ja, eneste er at jeg liker størrelsen og hvor kompakte de nevnte syklene er og er villig til å gå litt ned på "langturkomfort" da det ikke blir hovedbruken, men lurer på om en Yamaha MTN320 kan gjøre jobben for min del?

Den største forskjellen som slår meg er at du må jage motoren mer på MT03 enn 07 og 09. Bare søk opp hvor mye nM de forskjellige motorene leverer.

 

Ellers er komforten noe man kan investere i, i form av ekstrautstyr som komfortsal, store vindskjermer o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør på, rett på A og MT-07/09 (hatt begge og gode sykler). Dropp MT-03 den blir alt for fort kjedelig.

De fleste som anbefaler mindre motorer er amerikanere som nesten ikke får noen opplæring at all. Man kjører A sykkel på skolen, så hvorfor kjøre A2 sykkel privat? :)

 

Og alfa omega tips!!! Ta teorien nå i vinter, ikke utsett til våren. Ta også kontakt med kjøre skole nå, de blir fort fulle.

Endret av fjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Kult at du vil ta lappen. Motorsykkel er ordentlig gøy! 

Jeg hadde også syklet masse før jeg tok lappen, men i realiteten hjalp det meg nok ikke så mye. Den store fordelen har du av å ha vært i trafikken med bil, og det grunnleggende tekniske på MC kommer ganske raskt for de fleste. Noen kjøper seg en moped med gir, for å trene, og i byen er det mer enn nok for å få litt mengdetrening utenom kjøretimer. Lønner det seg? Nja, kanskje.

 

Valg av førerkort. 

Gå for A, som du sier. Da slipper du å tenke på begrensninger på MC om du skulle ville oppgradere sykkel en gang i framtiden.

 

Som det blir anbefalt over, ta teori så snart du kan, så er du sikker på at den er i boks før evt. oppkjøring (Den er gyldig i 3 år).

 

Valg av MC

Det finnes mange, utrolig mange gøyale, billige, praktiske MC du kan skaffe deg. 

Jeg kjenner flere som kjører 250-500cc til både bykjøring og langtur, og de er stort sett fornøyde alle sammen. Så lenge du ikke laster sykkelen styggtung, har du en billig MC, som er billig å forsikre og som er superlett å håndtere. Størrelsesmessig er det ikke veldig store forskjeller på fysisk størrelse i segmentet 125-500cc. 

 

 

Personlig ville jeg vurdert KTM Duke 390/790, Kawasaki Ninja 300, Honda CBR500, Yamaha MT07, Suzuku SV650. Hvis du vurderer "adventure-segmentet" med litt mer oppreist kjørestilling ville jeg tatt en ekstra titt på BMW G310GS, BMW F650, Honda CRF 250, Honda CB500X, Suzuki DL650A, Kawasaki Versys 650, KTM 760 adventure. 

 

Uten lappen får du ikke prøvekjørt, men du kan prøvesitte. Kjenn på syklene, prøvesitt og se hvordan de passer deg. Finn noe du liker! 

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for all input, skjønner at det muligens blir litt kortsiktig tenkt å gå for de "svakeste" mellomklassesyklene som jeg hadde sett for meg. Tanken bak det har vært fordi mange poengterer at det er så alt for mye krefter (500cc+) for en nybegynner, men som det også nevnes her oppe så har det vel sikkert sin forklaring i det lave kravet til opplæring i enkelte land. 

 

Ser kanskje litt mer på MT-07 og SV650 nå... :) 

Lenke til kommentar

Takk for all input, skjønner at det muligens blir litt kortsiktig tenkt å gå for de "svakeste" mellomklassesyklene som jeg hadde sett for meg. Tanken bak det har vært fordi mange poengterer at det er så alt for mye krefter (500cc+) for en nybegynner, men som det også nevnes her oppe så har det vel sikkert sin forklaring i det lave kravet til opplæring i enkelte land. 

 

Ser kanskje litt mer på MT-07 og SV650 nå... :)

 

Ingenting som stopper deg fra å kjøre deg ihjel med en A2, alt handler om å være fornuftig å kjøre etter forhold samt evne. Nytter ikke å prøve å holde følge med folk som har mye mer erfaring :) Kan også anbefale oppfrisknings kurs på bane i starten av hver sesong for å komme igang etter en lang vinter. Så litt trygghet og god kjøreteknikk.

 

Opplæringen skjer på A sykkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...