Gå til innhold

Rask utvikling innen høyautomatiserte skip kan lage helt nye konsepter for fergetransport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Samt ikke minst: bidra til bedre løsninger for de fergestrekningene som uansett må trafikkeres med ferger i overskuelig fremtid."

 

Alle de resterende fjordkryssingene på E39 kan gjøres med fleksible flytebroer, dersom Rogfast bygges.

Kryssingen av Storfjorden kan flyttes litt lengre inn og en unngå dønninger.

Vi burde teste ut dette konseptet over Nordfjorden ved Innvik.

E39 ville da ha 2 fergestrekninger mindre og en korter inn kjøretiden med 1 time.

Dette er et sted med relativt lite strøm og dagens vei kan brukes dersom uforutsette problemer skulle dukke opp.

Flytebroene kan masseproduseres, og denne type flytebroer har ikke lengdebegrensning, da en kan supplere med ankere ved stor belastning, som f. eks. isgang.

Ferger, samme hvor autonome de er, er ikke noe godt alternativ til broer.

Ferger vil over tid også være en dyrere løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er vel vinklet for å drive lobby vel? Konsulentselskaper vil jo elske denne vinklingen.

 

Jeg tror at dersom man bygger ut fergefri E39 nå så vil man kunne se store ringvirkninger i de lokalsamfunnene som blir berørt av bedre transportmuligheter. Det i seg selv er kanskje ikke like enkelt å måle i kroner og ører, men dette må man kunne forvente at vil skape nye skatteinntekter for staten, økt innovasjon, økt eksport gjennom flere nye virksomheter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...