vidor Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Er ganske kult å tenke på at en instance på Stadia er mer kraftig en PS4Pro og XboxOneX til sammen og at utviklere har tilgang til «ubegrenset» antall instancer. En kan jo bare tenke seg hva en kan gjøre med ubegrenset ressurser..... Fint i teorien, men problemet er vel stabiliten og latency med alt. Var ikke videre imponert over SteamLink til APP integrert i TV. Internt i huset var det ca 500 ms på denne løsningen. Klart Stadia kan optimalisere ting veldig godt på sin side, men en får en roundtrip-delay fra input til alt er generert og du får resulatet tilbake og må dekode det (sikkert en superoptimalisert videoprotokoll basert på en modifisert vp9 eller noe helt custom) og rendre. Hvis dette leddet ikke er superoptimalisert i første release betyr det nok back to the drawingboard. internettlinjen må nok være veldig kjapp og feilfri (her snakker man vel fiber i praksis) så blir det særlig forsinkelse og det skal ikke mye til av det før man mister interaktivitetsfølelsen som er svært viktig for at dette skal fungere godt nok. Testet Syndicate på PS3 og det var så tregt at det var uspillbart p.g.a for høy input latency to action, og dette var internt i en konsoll(!). Endret 27. oktober 2019 av vidor Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Ja det skal bli spennende å se hvor mye latency det vil være. Har en spilt i lang tid så reagerer en veldig fort når noe ikke føles helt som det skal være. Jeg blar opp 1300kr for å finne ut... Ikke verdens undergang om det er bortkasta penger. Men håper det vil være bra nok. At latency er lav nok til at en blir vandt til det. Og at bitrate er høy nok... Lenke til kommentar
Rotekoppp Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Er stuck med 20mb linje på gode dager, så er helt uaktuelt for min del. Får ikke utnytte av Netflix 4K engang. Jeg bor forresten 40 min unna Oslo. Blir nok next gen konsoll på meg, og PC. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Begynte å bli litt bekymret for at dette måtte gå over trådløst, men ser det er mulig å koble kablet ethernet i strømforsyningen til chromecast-pucken på 4K. Lurer litt på om dette blir en første-gen greie som er for lite optimalisert siden de bruker denne typen teknologi som neppe er superoptimalisert for dette selv om de selvfølgelig har optimalisert firmware for å fungere best mulig på hardware. Google er jo kjent for å kaste en del spaghetti på veggen for å se hva som henger igjen, men tror nok dette prosjektet har prioritet og får en evolusjon av hardware over tid. Folk kan nok beholde kontrolleren, men at det kommer en ny optimalisert dings til HDMI-porten som erstatter Chrome Ultra. Endret 27. oktober 2019 av vidor Lenke til kommentar
guttis84 Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Det er en del interessante ting her. Joda, det fungerer greit mellom serverne til google, men hva med ut fra disse til brukerne? Det er ikke alle som sitter på 35mbps internett. Det er ikke alle som har råd til slikt nett. Det er noen som betaler for nettverkskvoter. Da er det langt enklere å kjøpe en konsoll. I tillegg, så ser vi jo at det kommer nye konsoller neste år, så sammenligningen med ps4 pro og one x blir utdatert. De forventer altså at folk om 10 år skal ha godt nok nettverk for å spille over nettet med fremtidens krav, men at de samme folkene ikke har råd til en spillkonsoll for tiden? De starter på ca 300 kroner. Hvem i den moderne verden har ikke minimum 35mbit? Jo, kun tre folk som bor i indrestsn i gøkkiløkk Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Hvem i den moderne verden har ikke minimum 35mbit? Jo, kun tre folk som bor i indrestsn i gøkkiløkk Kan love deg at det varierer veldig rundt i landet, også i relativt sentrumsnære strøk. Bedriftsøkonomisk er det mest lønnsomt å forholde seg til indefileten som gir god inntekt på lave investeringer slik en får i de mest tettbebodde strøkene og når alle disse kundene har fått dekket behovet går man mer ut til de mindre lønnsomme kundene som også bidrar til vekst selv om den er mindre lukrativ. Endret 27. oktober 2019 av vidor 1 Lenke til kommentar
Batman2 Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Mye fokus på om det er mulig teknisk her. Men hva som er mye mer interessant er hva det vil bety for spillindustrien og ikke minst oss spillere når Stadia og mange andre begynner å selge en spilltjeneste. Hva jeg er redd for er at vi ender opp med en forretningsmodell hvor spillutviklerne får penger basert på hvor mye tid folk bruker på deres spill. Det som vil skje da er at alle historiebaserte spill med fokus på enspiller vil dø til fordel for Fortnite type spill. Om dette tar livet av denne spillgenren så er jeg negativ. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 På hvilken måte blir det utdatert? Er ikke litt av fordelen til Stadia at de kan oppgradere tjenesten uten at man må vente 6 år på at de skal slippe en ny fysisk konsoll? Om dette var så lett, hvorfor starter de ikke på PC nivå? Hva stopper dem fra å levere en løsning for de med enda hurtigere nettverk? Hvorfor begrenser de seg til et nivå lavere enn konsollene? Om de har tenkt å oppgradere nivået innen et år, så er det jo ganske dumt å gå ut med de tallene de nå gjør. Hvem i den moderne verden har ikke minimum 35mbit? Jo, kun tre folk som bor i indrestsn i gøkkiløkk Du er klar over at det bor folk i andre land enn Norge også? 1 Lenke til kommentar
mer-hw Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Det er en del interessante ting her. Joda, det fungerer greit mellom serverne til google, men hva med ut fra disse til brukerne? Det er ikke alle som sitter på 35mbps internett. Det er ikke alle som har råd til slikt nett. Det er noen som betaler for nettverkskvoter. Da er det langt enklere å kjøpe en konsoll. I tillegg, så ser vi jo at det kommer nye konsoller neste år, så sammenligningen med ps4 pro og one x blir utdatert. De forventer altså at folk om 10 år skal ha godt nok nettverk for å spille over nettet med fremtidens krav, men at de samme folkene ikke har råd til en spillkonsoll for tiden? De starter på ca 300 kroner. Hvem i den moderne verden har ikke minimum 35mbit? Jo, kun tre folk som bor i indrestsn i gøkkiløkk ADSL lever og har fortsatt stor utbredelse. Jeg sitter på 2,5 mbit, bor et steinkast utenfor en småby og utbyggingen av fiber tar votter og vinter i fylket. Det vil fortsatt være en god stund før alle har min 35mbit. Så lenge utbygging er koblet mot butikk og ikke subsidier så tar det ihvertfall 10 år før alle har tilgang til moderne nett og hastigheter. 1 Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Det er en del interessante ting her. Joda, det fungerer greit mellom serverne til google, men hva med ut fra disse til brukerne? Det er ikke alle som sitter på 35mbps internett. Det er ikke alle som har råd til slikt nett. Det er noen som betaler for nettverkskvoter. Da er det langt enklere å kjøpe en konsoll. I tillegg, så ser vi jo at det kommer nye konsoller neste år, så sammenligningen med ps4 pro og one x blir utdatert. De forventer altså at folk om 10 år skal ha godt nok nettverk for å spille over nettet med fremtidens krav, men at de samme folkene ikke har råd til en spillkonsoll for tiden? De starter på ca 300 kroner. Hvem i den moderne verden har ikke minimum 35mbit? Jo, kun tre folk som bor i indrestsn i gøkkiløkk Varierer veldig. Nå bor jeg på en stor øy med 200 innbyggere og har fiber. Tidligere bodde jeg i en bygd med langt flere innbyggere nær en by, og hadde kun 5 Mbit som var ustabilt. Det er ett år mellom de to. 1 Lenke til kommentar
Perre Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Om dette var så lett, hvorfor starter de ikke på PC nivå? Hva stopper dem fra å levere en løsning for de med enda hurtigere nettverk? Hvorfor begrenser de seg til et nivå lavere enn konsollene? Om de har tenkt å oppgradere nivået innen et år, så er det jo ganske dumt å gå ut med de tallene de nå gjør. Hva mener du her? De har jo gått ut med tall som er høyere enn PS4 og Xbox til sammen?! Og de mener å skulle kunne levere 4k 60fps. Hva her er det som er "et nivå lavere enn konsollene"? Endret 27. oktober 2019 av Perre 1 Lenke til kommentar
Frangus Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Jeg kan ikke kommentere på hvordan Stadia vil fungere siden jeg ikke har prøvd men tror Google har feil målsettning med Stadia. Tror mer på Project Xcloud fra Microsoft siden de ser på cloud gaming som ett ekstra tilbud ved siden av en normal konsoll. Sliter med å se at Stadia kan ta over som hoved platform. Det vil altid være input delay og selv om en del spill kan spilles med delay så er det mange som ikke kan. For eksempel skyte spill, racing spill og kamp spill er umulig med input delay. Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Hvem i den moderne verden har ikke minimum 35mbit? Jo, kun tre folk som bor i indrestsn i gøkkiløkk Du trenger å realitetsorientere deg. Kun 15-20 min fra Oslo sentrum, er hastigheter på under 20 Mbit/s, snarere normalen enn unntaket. Og da snakker vi innhastigheter. Uthastighetene står det enda dårligere til med, ofte under 1 Mbit/s Og er Karl Johans gate sentralt nok for deg? Vel, der er jeg godt kjent med bygninger som ikke kan få fiber, faktisk så ustabil ADSL-tilkobling, at de har vært nødt til å sette opp egen radioforbindelse, for å få anstendig internettlinje. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Hva mener du her? De har jo gått ut med tall som er høyere enn PS4 og Xbox til sammen?! Og de mener å skulle kunne levere 4k 60fps. Hva her er det som er "et nivå lavere enn konsollene"? Som sagt flere ganger.Ps5, som kommer om under et år, har over 14 tflops. (Og tflops sier ikke direkte hvor kraftig noe er) Om google kan levere bedre, som folk påstår, hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor har de begrenset seg? Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Du trenger å realitetsorientere deg. Kun 15-20 min fra Oslo sentrum, er hastigheter på under 20 Mbit/s, snarere normalen enn unntaket. Og da snakker vi innhastigheter. Uthastighetene står det enda dårligere til med, ofte under 1 Mbit/s Og er Karl Johans gate sentralt nok for deg? Vel, der er jeg godt kjent med bygninger som ikke kan få fiber, faktisk så ustabil ADSL-tilkobling, at de har vært nødt til å sette opp egen radioforbindelse, for å få anstendig internettlinje. I stedet for at dere skal sitte her og synse om dette så kan man jo heller bare se på de reelle tallene. Medianhastigheten i Norge er per februar 2019 på 51,7 Mbit/s hvor av 67% av Norges befolkning har 32 Mbit/s eller høyere. I Oslo og Akershus er tallet på 71%. https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet 2 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Som sagt flere ganger. Ps5, som kommer om under et år, har over 14 tflops. (Og tflops sier ikke direkte hvor kraftig noe er) Om google kan levere bedre, som folk påstår, hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor har de begrenset seg? Google har sagt at en instance har mer kraft en PS4Pro og XboxOneX kombinert. Men utviklere har tilgang til så mange instancer dem trenger. Med andre ord så er Stadia fleksibel med hvor mye maskinkraft utviklere trenger. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 I stedet for at dere skal sitte her og synse om dette så kan man jo heller bare se på de reelle tallene. Medianhastigheten i Norge er per februar 2019 på 51,7 Mbit/s hvor av 67% av Norges befolkning har 32 Mbit/s eller høyere. I Oslo og Akershus er tallet på 71%. https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet Hvorfor skal man bare se på Norge? Og hvilken aldersgruppe er det som har hvilken hastighet? Det er fortsatt 33% som da ikke har hurtig nok nettverk i Norge. Når poenget er å nå folk som aldri har brukt en konsoll, så må man regne med at det er snakk om u-land. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Google har sagt at en instance har mer kraft en PS4Pro og XboxOneX kombinert. Men utviklere har tilgang til så mange instancer dem trenger. Med andre ord så er Stadia fleksibel med hvor mye maskinkraft utviklere trenger. Vil dette da si at en enkelt bruker kan bruke flere samtidig for å få høyere kvalitet? I såfall hvorfor begrense seg til 4k 60fps i markedsføringen, om de kan levere høyere? Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Hvorfor skal man bare se på Norge? Og hvilken aldersgruppe er det som har hvilken hastighet? Det er fortsatt 33% som da ikke har hurtig nok nettverk i Norge. Når poenget er å nå folk som aldri har brukt en konsoll, så må man regne med at det er snakk om u-land. Jeg så på Norge fordi det var det som ble diskutert og det er det som er mest relevant for oss som bor i Norge. Du står helt fritt til å se på data fra hvilket som helst land du måtte ønske. Jeg har egentlig litt vanskelig for å se hva du vil frem til? Mener du at man ikke kan lansere nye tjenester hvis man ikke kan nå ut til 100% av befolkningen? I så fall kan man jo bare drite i absolutt alle nettjenester med tanke på at 50% av verdens befolkning mangler tilgang til internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå