Gå til innhold

Vy lovet å kjøre flest tog – men det talte nesten ingenting da SJ vant toganbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Vi bør nok vri fokuset vekk fra jernbane og over på vei om vi ønsker et effektivt samfunn.

Tror nok du har for god tro på bilister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bør nok vri fokuset vekk fra jernbane og over på vei om vi ønsker et effektivt samfunn.

Vi burde skrive lengre avhandlinger om våre meninger, så det faktisk er mulig å få med seg hva skribenten faktisk mener.

Det er rett og slett alt for få ord om noe alt for vagt, til at dette teller som en mening som andre kan tolke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Vi burde skrive lengre avhandlinger om våre meninger, så det faktisk er mulig å få med seg hva skribenten faktisk mener.

Det er rett og slett alt for få ord om noe alt for vagt, til at dette teller som en mening som andre kan tolke.

Usikker på om du her er sarkastisk?

 

Grunnen til at vi må vekk fra jernbane er jerbnanen sin opplagte svakhet, den finnes ikke fleksibel. Den dekker alltid et veldig lite gografisk område og er totalt avhengig av tett bebyggelse for å gi positiv effekt.

 

Veier kan bygges hvor som heslt og kan dimensjoneres til hva som helst. Vi har industri plassert langs hele kystlinjen vår, da blir jernbane irrasjonelt, mens vei blir en løsning som dekker nesten alle behov for transport.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Forstår ikke hva du prøver å si.

Bilister er grunnen til at samfunnet ikke er effektivt. Få de vekk, så får man også et mer effektivt samfunn.

Flere bilister er nå iallefall ikke løsningen for effektiviteten i samfunnet.

Om du ikke skjønner det, så se til New York. Mesteparten av innbyggerne der har ikke behov for bil og ikke har de bil heller, men til tross for meget gode veier, så er trafikken nesten stillestående.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Bilister er grunnen til at samfunnet ikke er effektivt. Få de vekk, så får man også et mer effektivt samfunn.

Flere bilister er nå iallefall ikke løsningen for effektiviteten i samfunnet.

Om du ikke skjønner det, så se til New York. Mesteparten av innbyggerne der har ikke behov for bil og ikke har de bil heller, men til tross for meget gode veier, så er trafikken nesten stillestående.

Det er ikke fordi det finnes biler New York sliter med trafikken, det er fordi en har puttet alt for mange mennesker inn på et alt for lite område. En tabbe vi ikke trenger å gjennta her i Norge. Vi har mer enn nok plass til å bygge små og effektive byer. Spre bosted og arbeidsplass, ikke legg for mye på ett sted, og du får ekstremt effektive byer. rund 75k innbyggere har vist seg å være optimalt.-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke fordi det finnes biler New York sliter med trafikken, det er fordi en har puttet alt for mange mennesker inn på et alt for lite område. En tabbe vi ikke trenger å gjennta her i Norge. Vi har mer enn nok plass til å bygge små og effektive byer. Spre bosted og arbeidsplass, ikke legg for mye på ett sted, og du får ekstremt effektive byer. rund 75k innbyggere har vist seg å være optimalt.-

Ingen tabbe å bli mange. Det er det motsatte som er en tabbe.

Din modell med spredt bebyggelse er ikke det beste for alle. For de fleste er kortreist mat og kortreist vei til arbeidssted det alle beste og mest effektive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Usikker på om du her er sarkastisk?

 

Grunnen til at vi må vekk fra jernbane er jerbnanen sin opplagte svakhet, den finnes ikke fleksibel. Den dekker alltid et veldig lite gografisk område og er totalt avhengig av tett bebyggelse for å gi positiv effekt.

 

Veier kan bygges hvor som heslt og kan dimensjoneres til hva som helst. Vi har industri plassert langs hele kystlinjen vår, da blir jernbane irrasjonelt, mens vei blir en løsning som dekker nesten alle behov for transport.

 

Problemet blir at din kommentar nå virker litt virkelighetsfjern. Grunnen er at Norsk jernbane har på mange måter vært uforbedret siden 1930 eller 1960 alt etter som hvordan du regner på det. Samtidlig har vi uhorvelige mengden godstransport i stadig økende grad.

Norge har også sett hvordan bebyggelsen har blitt påvirket av måten Norsk infastruktur blir bygd på. Der det er jernbane har industri og bebyggelse overlevd. Det det ikke er jernbane har alt blitt sentralisert til neste tettsted. Der hvor neste tettsted er et stykke unna ble omtrent regionen fraflyttet, med mindre det var noen form for større bedrift eller virksomhet som lagde nye tettsteder.

Derav kommer paradokset: Såvidt jeg vet er det inget transportmiddel som konkurrer med jernbane på tungtransport, men samtidlig så blir enkeltspor og dårlig omlossing noe som resulterer i at kapasiteten på godstransport er 100% sprengt i flere tiår nå.

 

Samtidlig må jeg også le litt.

"Den(jernbanen) dekker alltid et veldig lite gografisk område"

Det høres jo helt virkelighetsfjernt ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi bør nok vri fokuset vekk fra jernbane og over på vei om vi ønsker et effektivt samfunn.

 

Ja takk begge deler. Når det gjelder miljøavtrykket til privattransport så er det viktig at vi fremskynder overgangene fra fossilbil til elbil og fra flyreiser til togreiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vy kan gjerne love flest avganger, men er det en lovnad de ville klart å holde??

Regner med at alle anbudsprosessen har feilgrenser.

Slikt som Posten sin garanti. 90% av alle forsendinger skal være fremme i løpet av 4 virkedager. Det var nå det en gang i tiden. Hva den er nå, vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Vy kan gjerne love flest avganger, men er det en lovnad de ville klart å holde??

Nei.

Cargo Net er eget selskap for gods.

Bane Nor eier skinnene. Dog Mantena ser ut til å ta brorparten av selve jobben.

Entur tilbyr billetter på tross av konkurrende selskaper over samme rute.

Norske tog eier togsetene, og de blir leid ut til operatører i driftsselskapene som skal prøver å ha noen form for transport.

 

Vy kan ikke tilby noe som Bane Nor, Mantena eller Norske Tog i praksis setter en flaksehals på. Gjerne kombinert med at jernbanen er underdimensjonert for bruk.

Lenke til kommentar

 

Vi burde skrive lengre avhandlinger om våre meninger, så det faktisk er mulig å få med seg hva skribenten faktisk mener.

Det er rett og slett alt for få ord om noe alt for vagt, til at dette teller som en mening som andre kan tolke.

Usikker på om du her er sarkastisk?

 

Grunnen til at vi må vekk fra jernbane er jerbnanen sin opplagte svakhet, den finnes ikke fleksibel. Den dekker alltid et veldig lite gografisk område og er totalt avhengig av tett bebyggelse for å gi positiv effekt.

 

Veier kan bygges hvor som heslt og kan dimensjoneres til hva som helst. Vi har industri plassert langs hele kystlinjen vår, da blir jernbane irrasjonelt, mens vei blir en løsning som dekker nesten alle behov for transport.

Grunnen til at jernbane er smart er nettopp det at den ikke er fleksibel. Man vet hvor den er og hvor den vil gå om ti år/femti år. Da går det an å planlegge frem i tid.

 

Veier er dyrt det også, og krever tett bebyggelse for å gi positiv effekt, den og.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er ikke fordi det finnes biler New York sliter med trafikken, det er fordi en har puttet alt for mange mennesker inn på et alt for lite område. En tabbe vi ikke trenger å gjennta her i Norge. Vi har mer enn nok plass til å bygge små og effektive byer. Spre bosted og arbeidsplass, ikke legg for mye på ett sted, og du får ekstremt effektive byer. rund 75k innbyggere har vist seg å være optimalt.-

Ingen tabbe å bli mange. Det er det motsatte som er en tabbe.

Din modell med spredt bebyggelse er ikke det beste for alle. For de fleste er kortreist mat og kortreist vei til arbeidssted det alle beste og mest effektive.

En større by trenger å forsynes av et større omland og dermed mer transport. Folk som jobber i Oslo har i gjennomsnitt dobbelt så lang reisevei som folk som jobber ellers i landet, og kapasiteten på tog, buss og vei er sprengt. Byer i størrelsen 50-100 000 innbyggere er store nok til å ha et brukbart kollektivtilbud men uten at det blir helt stapp fullt på de fleste avgangene, og avstandene blir ikke så store. I større byer vil også støy, forurensing og trengsel gå ut over livskvalitet og helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Erna Solberg sa vel en gang at hu skulle klemme så mye ut av tannkremstuba at det ikke var mulig å få det inn igjen. Det er vel det som skjer her. Det handler ikke om effektivisering, men om krampeprivatisering. Ikke noe skal være statlig, alt skal være privat, sånn at private aktører, som Erna sjøl eller mannen hennes eller vennene hennes, skal kunne skumme av toppen. Dette handler om korrupsjon satt i system, ikke politikk.

 

Så vær så snill, stem noe litt lenger til venstre, så kan det hende vi slipper å bruke alt vi har av penger på de rikeste, samtidig som at de fattigste får mindre å rutte med.

Lenke til kommentar

 

Forstår ikke hva du prøver å si.

Bilister er grunnen til at samfunnet ikke er effektivt. Få de vekk, så får man også et mer effektivt samfunn.

Flere bilister er nå iallefall ikke løsningen for effektiviteten i samfunnet.

Om du ikke skjønner det, så se til New York. Mesteparten av innbyggerne der har ikke behov for bil og ikke har de bil heller, men til tross for meget gode veier, så er trafikken nesten stillestående.

I byer og urbane strøk kunne vel alternativer hatt bedre vilkår, men det virker slett ikke som det er noen selvfølge der heller.

Det forbløffer meg stadig på vinters tid å høre om forsinkelser der mulighetene burde ligge best til for å lykkes.

 

For oss andre vet vi at vi mangler tilstrekkelige tilbud, og vil gjøre det lenge.

Skulle jeg bruke kun offentlig transport måtte det garantert minst en overnatting til, da ruter begge veier starter midt på dagen. Og går to dager i uka.

Dette med avstander til mindre by med sykehus +++, på bare 36 km.

Å reise kollektivt kan ikke forlanges av alle.

Så jeg benytter en annen mulighet, bilen.

Da får jeg handlet matvarer på samme turen,

og besøke noen venner når jeg først er ute.

 

Så at alle skal ende opp med et tjenelig offentlig

transporttilbud kan en bare glemme det er garantert en utopi.

Når hovedstaden ikke får dette til uten at folk blir forbannet, er det ingen ting å vente seg for oss andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...