Paal Kvamme Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Polestar åpner i Oslo: Toppsjefen sier de ikke ville laget hybriden Polestar 1 i dag Lenke til kommentar
Carl Anton Stenling Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Polestar har en dyktig og visjonær toppsjef. Dette blir bra! 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) Polestar har en dyktig og visjonær toppsjef. Dette blir bra! Jeg liker Polestar 2 og tviler ikke på at toppsjefen er dyktig, men det er noen ting som skurrer. Polestar-sjefen: Hadde vi startet i dag, ville ikke hybriden Polestar 1 ha blitt laget Denne tanken burde de hatt for 5 år siden, ikke i dag. Men nå satser jeg på at dette er unøyaktig gjengivelse / dårlig journalistikk og ikke det sjefen faktisk mener. Ved å kutte ut huset som speilene vanligvis står i, og altså la hele speile vippes opp og ned, har Polestar spart mye vindmotstand Ikke visjonært med gammeldagse utvendige speil i 2019-20. Men virkelig vakre speil karbonfiberkarosseri Karbonfiber er flott helt til du får skader. Da er det et mareritt. Det er stivt og sterkt men ikke særlig motstandsdyktig i kollisjoner samt type punktering eller knuseskader (les rygge på muren i garasjen din i krabbefart ol.). Man slipper nok de fleste dør bulkene men lykke til med lommeboka de som tør dette. Vi snakker ikke en bil til 20 millioner her og ei heller en "f1 monocoque chassis" type konstruksjon ift. hva det tåler. Men jeg spår at forsikringen blir skyhøy. Karbonfiber er ikke noe banebrytende og visjonært, her synes jeg sjefen burde turt å utforske andre mer fremtidsrettede alternativer for det kommersielle markedet fremfor å gå langt tilbake i historien. Men jeg forstår at man har valgt å velge noe trygt og utprøvd over flere titalls år. Å utforske bruk av nye materialer som mange har gjort arbeidet med allerede er likevel mer risiko. I kombinasjon med at mobilen din eller startnøkkelen er gjenkjent i bilen, trenger du bare sette girvelgeren i D eller R, så er du avgårde. Som sagt, forsikringen kommer til å ha rekordpriser... Men det tekniske teamet her må i det minste ha biometrisk eller 2-faktor start via en mobilapp om dette skal ha noen som helst sikkerhet. Jeg håper virkelig ikke dette er noe så enkelt som en NFC integrasjon. I Polestar 2 trenger du ikke ta mobilen frem i det hele tatt. Den har den beste og mest oppdaterte navigasjonen, du kan snakke med bilen og den skjønner alt. At bilen har Google integrert gjør den til et "nei takk", dessverre. Før jeg ser på prislappen. Jeg foretrekker å ha valget via Android Auto og en mobiltelefon fremfor en fullintegrering. Men velkommen til fremtiden hvor google vet alt om bilaktiviteten din, om du vil eller ei. Å mene at man trenger å erstatte mobiltelefonen med noe i selve bilen er ikke visjonært men et steg i feil retning. Her tar både Byton og Polestar feil etter min meningen. "Vår bil er en mobiltelefon med hjul" - huff og huff. God integrasjon er fortsatt nøkkelen og vil være det langt ut i fremtiden. Vi mennesker vil heller at den lille skjermen vi bærer med oss og som kan brukes til alt, hvoren vi går, har god men likevel avgrenset/sikker integrasjon med andre dupeditter enn at hver av de skal være sin egen "google maskin". De tror nok de er visjonære og tenker nytt her, men denne tanken er nok tenkt mange ganger og skrinlagt. Vi vil ikke være de arroganten idiotene som tror de vet alt. Det vil handle om hvor mange BMW-, Mercedes- og Audi-kunder vi kan få over til elektrifisering. Hm, dere er klar over at alle disse 3 har gode elbiler som ruller på norske veier? Dette fikk meg til å sjekke datoen på artikkelen. Samt at dette som mål har et snev av arroganse i seg. Uansett, mål skal man ha. som tidligere har hatt høye designstillinger i Skoda, VW og Volvo Det er litt trist at hvilke "høye" stillinger man har snakket seg til skal være en universell attest på faglig dyktighet. Men man kjenner systemet. Her tar jeg heldigvis ikke alle over én kam og spesielt mennesker jeg ikke har tatt meg tid til å bli kjent med. Men... Selv om jeg "plukker" på ting i artikkelen så må jeg rose at de tør og virkelig går for å skape et slikt høykvalitets produkt og lansere det på veien. Det er et flott skaperverk og virkelig noe vakkert jeg gleder meg til å se på norske veier. Selv e-tron er jo kjedelig sammenlignet med Polestar 2. Elbiler med Tesla i front har virkelig skapt en revolusjon som gjør at vi ser stadig flere fantastiske kreasjoner. Kreativitet og guts i vakker forening (og selvsagt alt det business greiene). Over er tiden hvor man fikk kjedelige iterasjoner av fossilbiler år etter år. Så akkurat det applauderer jeg. Ellers vil jeg avslutte med at bilen er et vakkert kunstverk som jeg gjerne skulle hatt i garasjen, selv om bla. fult google operativsystem gjør det til en no-go. Usikkerhet rundt driftskostnader er også et stort punkt. Prislappen er nok sikkert også utenfor det jeg tillater i mitt budsjett akkurat nå. Endret 26. oktober 2019 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Ask Ibsen Lindal Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Fin gjennomgang! Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 "men blir den første bilen i verden med et nytt Android-basert operativsystem, der Google er høyst tilstedeværende med sine assistenter og talestyring" Så google hvert sekund... Nei takk 1 Lenke til kommentar
TG- Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Jeg vet at det ikke skal bety noe for et transportmiddel.. Men - det der er en vakker bil! Tesla og Toyota sliter.. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Tesla og Toyota sliter.. Tesla går så det suser, så ikke vær bekymret for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå